Teljesen másképpen élik az emberek az életüket, mint akár öt vagy tíz éve. Már nem feltétlen saját autóval mennek kirándulni, dolgozni, a munka sokszor otthonról végezhető, egyre több okoseszköz segíti mindennapokat, tágul az online térben elintézhető teendők sora. A koronavírus csak felgyorsított számos átalakulást, amelyek a technológiai robbanás következtében már amúgy is a küszöbön álltak. Nem árt azonban tisztában lenni azzal, hogy a technológiák nemcsak fantasztikus új lehetőségeket teremthetnek, hanem számos új veszélyhelyzetet, kockázati tényezőt is generálhatnak. A biztosítók feladata, hogy ezeket folyamatosan figyeljék, és személyre szabottabb ügyfélkiszolgálást tehessenek lehetővé.
Helló, VUCA-világ!
A világot egyre inkább a kiszámíthatatlanság és a bizonytalanság jellemzi. Ez a VUCA-világ jelensége (Volatile, Uncertain, Complex, Ambiguous - gyorsan változó, kiszámíthatatlan, bonyolult, bizonytalan), ami új szemléletet, új megoldásokat és képességeket, azaz még hatékonyabb alkalmazkodást kíván meg.
Az egymással egyre inkább összekapcsolt tárgyak világában újra kell gondolni, hogy egy adott kockázat mire vonatkozik. A hagyományos biztosítási modellben a kockázatok jó része olyan vagyontárgyakhoz (lakás, ház, autó) kapcsolódik, amelyek valakinek, vagy valakiknek a tulajdonát képezik, azonban a tárgyak birtoklásához való viszony változik: az autókat, lakásokat egyre inkább "csak" használni szeretnék az emberek. A biztosítóknak fel kellett ismerniük, meg kell érteniük a "felhasználói" kockázatokat a "tulajdonosi" kockázatok helyett.
Mi jöhet még 2020 után?
Újabb világjárvány? Klímakatasztrófa? Vagy elfajuló sporthuliganizmus? Olyan radikálisan új élethelyzetek, kockázatok is bekövetkezhetnek, amelyekre jelen pillanatban egyáltalán nem gondol senki. Az előre látható, vagy éppen nem látható globális kihívások, az egyre szélesebb körben használt okoseszközök, a mesterséges intelligencia elterjedtebb alkalmazása, az emberi élettartam növekedése, az egyes társadalmi csoportok közötti növekvő társadalmi-gazdasági különbségek, az új generációk új szokásainak megjelenése, a munka világának átalakulása számos új kockázatot is rejt. Mindezek a jelenleginél jóval színesebb biztosítási palettát eredményezhetnek majd, de egyúttal proaktív, a kockázatok mérséklését szem előtt tartó, fenntartható szemléletű közös gondolkodást is feltételeznek a biztosítói, a biztosítotti és sok esetben kormányzati oldal részéről.
A kulcsszó a dinamikus kockázatkezelés. Ha például kevesebbet használják az ügyfelek az autójukat, a balesetek bekövetkezésének esélye is alacsonyabb. Ha egészségesebben élnek, kerülik a veszélyes élethelyzeteket, csökkenthetik azon kockázatokat, amelyek az egészségüket veszélyeztethetik. A mai, technológia és okoseszközök uralta világban lehetőség nyílik arra, hogy mindezeket az összefüggéseket automatikusan begyűjtött adatok erősítsék meg, azaz dinamikusan követhessék a biztosítók az egyes kockázatok kialakulását, jellegét. Így válik lehetővé a termékek személyre szabása és az ügyfelek még professzionálisabb kiszolgálása, például egy-egy adott biztosítási esemény kárrendezésének folyamata jelentősen felgyorsítható lesz.
A világ és vele együtt a fogyasztói igények tehát folyamatosan változnak. Az Allianz Hungária jövőbiztosítóként kiemelt figyelmet fordít az életünket meghatározó, befolyásoló trendekre, hogy a lehető leginkább naprakész szolgáltatásokkal és termékekkel feleljen meg az ügyfelek egyre részletesebb igényeinek.