Manapság egyre tudatosabbak vagyunk a megfigyelésen alapuló üzleti modellekkel kapcsolatban, ami az utóbbi években lendületet adott a személyes információk védelmét szolgáló fogyasztói technológiáknak. Számos olyan piaci szereplő, amely kezdetben egy bizonyos adatvédelmi termékre (például böngészőre, keresőmotorra vagy e-mailre) összpontosított, mára teljes szolgáltatáscsomagot kínál azoknak, akik aggódnak a célzott hirdetések és a tevékenységkövetés disztópikus gyakorlatai miatt. 

A legtöbb böngésző, mint a Chrome, Safari vagy Firefox ugyan segít az adatainkat elrejteni a kíváncsi szemek elől, azonban ezek biztosításához gyakran szükség lehet bizonyos bővítményekre vagy további beállításokra. A Brave Browser viszont alapértelmezett beállítások mellett blokkol minden olyan hirdetést, harmadik féltől származó cookie-kat és ujjlenyomatokat, amelyek a webes aktivitásunkat, valamint a böngésző és a számítógépünk által létrehozott egyedi felhasználói profilt követik. A böngésző jelenleg Windows, MacOS, Android és iOS rendszerekre érhető el, és mivel ugyanazon ökoszisztémára épül, mint a Chrome, képes a népszerű program bővítményeit is használni.

Ezúttal másképp lesz?

A vállalat termékcsaládja nemrégiben átlépte a 32 millió havi aktív felhasználót (a márciusi 25 millióról), amely a személyes adatvédelmet támogató zászlóshajó-böngészőn kívül egy hírösszefoglaló alkalmazást (Brave News) és egy tűzfal, valamint VPN szolgáltatást is tartalmaz. Emellett a Brave Ads további szolgáltatást kínál azon vállalkozások számára, amelyek szeretnék elérni az adatvédelmet preferáló felhasználók közösségét.

Ugyan a program a Google által fejlesztett keretrendszerre épül, nem csak a szupervállalat termékét használhatjuk alapértelmezett keresőmotorként. A Brave Softwere a napokban adta ki saját keresőmotorjának nyilvános béta verzióját, ami a Google adatvédelemre szakosodott alternatívája szeretne lenni, és amely még idén alapértelmezett lesz a böngészőjükben. A vállalat reméli, hogy a hasonló szempontok mentén megalkotott DuckDuckGo adatvédelem-orientált keresővel szemben – ami továbbra is nagyon kis részesedéssel rendelkezik a piacon – a Brave Search változtatni fog a trendeken. A szolgáltatás mobilos változatára azonban még várni kell, mivel jelenleg nincs lehetőség manuálisan hozzáadni az Brave böngésző alkalmazásához. 

Kedvezőbb feltételek

A vállalat úgynevezett non-tracking keresőmotorja számos tulajdonságában tér el a kisebb-nagyobb riválisaitól, amivel egy független szolgáltatást szeretnének biztosítani a piacon. A Google – szemben az elenyésző részesedéssel bíró Bing vagy Yahooval – domináns szereplőként birtokolja a keresőszolgáltatás-piac több mint 90 százalékát, ezért az új kihívók elsősorban a niche igényeket igyekeznek kielégíteni.

A közelmúlt érdekes európai fejleménye, hogy a Google – a trösztellenes EU-s szabályozások nyomására – beleegyezett abba, hogy a korábbi modellel szemben az Android platform felhasználói választhatnak egy alapértelmezett keresőmotort, akár a feltörekvő riválisok kínálatából. Így az az európai Android-felhasználók több alternatív keresőprogrammal találkozhatnak, ami pedig csökkentheti a Google piaci részesedését. Brendan Eich, a Brave vezérigazgatója és társalapítója szerint:

A Brave Search egy látható piaci űrt tölt be, mivel emberek milliói vesztették el bizalmukat a felügyeleti gazdaságban, és aktívan keresnek olyan megoldásokat, amelyekkel maguk irányíthatják adataikat.

A társaság emellett azt is állítja, hogy nem követi vagy profilozza a felhasználókat, valamint nem használ "titkos módszereket vagy algoritmusokat a keresési eredmények torzítására".

A weboldalak is jól járnak

A fejlesztők ugyanakkor tudatában vannak annak, hogy a szigorú hirdetésszabályozás hatására a felhasználók nem találkoznak azokkal a hirdetésekkel, amik egyébként segítenének a tartalom létrehozásában. A Brave ugyanakkor kárpótolja is a tartalomgyártókat, mivel az oldalak látogatói anonim hozzájárulásokkal támogathatják a webhelyeket. 

A Brave Rewards lehetővé teszi, hogy a vállalat által kiválasztott hirdetések megtekintésével úgynevezett „tokeneket” szerezzünk, amelyek kriptopénz formájában automatikusan hozzájárulnak az általunk látogatott weboldalak bevételéhez. Személyre szabható az is, hogy a böngésző óránként hány hirdetést nézzen meg, valamint beállíthatunk havi rendszeres hozzájárulást, vagy akár azt az oldalon töltött minimális időt, ami előtt a webhely reklámbevételt kapna. A hangzatos hirdetéspolitika terén azonban érdemes hozzátenni, hogy a jövőben tervezik fizetőssé tenni a reklámmentes keresést, miközben lesz egy hirdetéseket támogató ingyenes verzió is.