Věra Jourová, az Európai Bizottság értékekért és átláthatóságért felelős alelnöke nem tiltaná be teljesen a személyre szabott, online politikai hirdetéseket. A brüsszeli tisztviselő azért utasította vissza az uniós jogalkotók felhívását, mert szerinte a tiltás ellehetetlenítené a pártok internetes kampányait – írja a Financial Times.
A személyre szabott hirdetések arra hasznosak a politikusoknak, hogy speciális szempontok (pl. lakóhely, kor, etnikai származás, politikai beállítottság stb.) alapján elkülöníthető csoportokat tudjanak elérni saját üzeneteikkel. Korábban a 2016-os Brexit-népszavazás, és az amerikai elnökválasztás során is hangsúlyos szerepe volt ezeknek.
Az úgynevezett „microtargeting” politikai felhasználása heves vita tárgyát képezi, ezt kívánja szabályozni az uniós testület, hogy visszaszorítsák a dezinformációt és igazságosabb választási feltételeket teremtsenek. A 2024-es EP-választásokra ráfordulva az Európai Parlament pedig még tovább szeretne menni: júliusban a képviselők teljes tilalmat javasoltak a célzott online politikai hirdetésekre.
Nem kell eltörölni, ha transzparensen működik
Az elmúlt évtizedben a közösségi média lett a politikai kommunikáció egyik meghatározó felülete, amit mi sem példáz jobban, mint Donald Trump volt amerikai elnök megválasztása, melyben a politikus saját bevallása szerint is nagy szerepet játszott a Twitter és a Facebook.
Jourová szerint engedélyezni kell a személyre szabott politikai reklámokat, ugyanakkor szigorú átláthatóságot kellene előírni a hirdetéseknél. Hozzátette, jelenleg is vita zajlik arról, hogy a választóknak lehetővé kellene-e tenni a politikai hirdetések „kikapcsolását”. Viszont azt mindenképpen veszélyesnek gondolja, ha megengednék az uniós polgároknak, hogy saját maguk dönthessenek arról, milyen hirdetéseket lássanak.
Elemzők szerint azért veszélyes betiltani az online politikai hirdetéseket, mert az ellenzéki szereplőknek elengedhetetlenül fontos eszköz – az utcai jelenlétet leszámítva szinte csak a közösségi felületeken érhetik el a választókat.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!