A Fleet Assist 2022-es adatai szerint egy teljesen elektromos autó szervizelésének átlagos költsége körülbelül 22 százalékkal alacsonyabb, mint egy egyenértékű hagyományos meghajtású (benzines vagy dízeles) autóé. Az elemzést készítő cég viszont arra figyelmeztet, hogy a szervízár-csökkenés hosszabb távon nem garantált a szervizek növekvő működési költségei miatt – írja a Fleet World.
Az 5 200 fős franchise- és független szervizhálózatot használó 850 000 flottás személygépkocsi és furgon esetében végzett kutatásában az e-autós szervizek átlagos javítási költségeit vizsgálta a Fleet Assist, és megállapította, hogy az alacsonyabb költségek nagy része a csökkentett munkaidőnek köszönhető. Egy elektromos autót jelenleg 33 százalékkal rövidebb ideig kell szerelni, mint a belső égésű motoros autókat.
A kutatás azt is feltárta, hogy az e-autós javítások alkatrészköltségei jellemzően 28 százalékkal kisebbek, mint a belső égésű autóké, mivel kevesebb alkatrészből állnak, ráadásul a fékek kopása is jóval kisebb. Ha figyelembe vesszük az alkatrészárakat - amelyek az elmúlt 12 hónapban mintegy 10 százalékkal emelkedtek -, akkor az elektromos és hagyományos meghajtású autók szervizköltségei közötti különbség tovább nő.
Mivel kevéssé romlanak el, drágulnak a szervizdíjak
Az adatok azt mutatják, hogy jelenleg a leggyakrabban cserélt e-autó-alkatrészek a pollenszűrők, az izzók, a kulcstartók akkumulátorai, az ablaktörlők és a fékfolyadék. A Fleet Assist azonban arra is figyelmeztet, hogy az e-autók szervizárai emelkedhetnek, mivel a kereskedők a nyereségességük megőrzése érdekében igyekeznek növelni a szervizköltségeket. A márkakereskedők kezdik megérezni a szervizbevételek csökkenését, mivel a járművezetők kevesebb kilométert tesznek meg, ami egybeesik a működési költségek, különösen a technikusok fizetésének gyors emelkedésével.
„A flotta- és kiskereskedelmi vezetők nem vehetik biztosra, hogy az e-autók szervizdíjai olcsóbbak maradnak, mint a belső égésű autóké, mivel idővel a költségek összehasonlíthatóbbá válhatnak” – kommentálta a kutatást Vincent St Claire, a Fleet Assist ügyvezető igazgatója, szerinte már most sok helyen problémát okoz, hogy az e-autók esetében csökkennek a szervizelésből származó bevételek.