Január 7-én a Mata vezérigazgatója, Mark Zuckerberg bejelentette, hogy megszabadul a tényellenőröktől. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a Facebook visszatér az eredeti koncepciójához, és a jövőben nem fogják eldönteni, hogy mi álhír és mi nem.
Zuckerberg a döntést egyfelől azzal indokolta, hogy a tényellenőrzés, a kétségesnek vagy hoax-nak vélt információ terjedésének lassítása vagy azonnali tiltása frusztrálja a felhasználókat, másfelől úgy látja, hogy a tényellenőrök sokszor elfogultak, emiatt pedig egyszerűen „túl sok hibát vétettek.”
Ami ennél is komolyabb üzenet volt a részéről, azt az Európai Bizottságnak címezte: ez EU-t ugyanis azzal vádolta meg, hogy korlátozni akarja a véleménynyilvánítás szabadságát.
A Digital Services Act nevű uniós szabályozás miatt Brüsszel enyhén szólva nem örül a váltásnak, ahogy az amerikaiak jó része sem, utóbbiak tömegesen érdeklődni kezdtek aziránt, hogyan lehet törölni a Facebook-profilukat. Hasonló a helyzet, mint a Twitter/X paradigma-váltásakor, ahonnan ennek hatására el is tűnt a hirdetők jó része. De mire számíthatunk a Meta platformjainak esetében?
Mindenki marad a helyén, de jóval óvatosabbá válik
Erdős Ákos, a Hello Agency vezetője az Economx megkeresésére azt mondta: nem várható tömeges hirdetői kivonulás a magyar vagy európai piacon a Meta platformjairól, mivel a jelenleg a Facebook, Instagram hirdetési és kommunikációs felületei sokkal mélyebben beágyazott a marketingstratégiákba, mint a Twitter/X esetében.
A reklámügynökség vezetője szerint tisztán kell látni, hogy a Meta esetében a kivonulás azzal érne fel, hogy sok márka elveszítené az egyik legfontosabb ügyfélszerző és kommunikációs csatornáját.
Az ő ügyfeleik részéről még nem érkezett erre vonatkozóan igény, és ők maguk sem javasolják senkinek, hogy vonuljanak ki a Meta felületeiről.
Erdős Ákos ugyanakkor hozzátette, hogy a márkák valószínűleg a jövőben nagyobb hangsúlyt fektetnek saját tartalmi ellenőrzési mechanizmusaikra és az alternatív platformokra.

„Az ügynökségek folyamatosan alakítják hirdetési és marketingkommunikációs stratégiáikat az ügyfelek érdekei és céljai alapján hiszen pillanatok alatt változik, hogy melyik felület alkalmas az adott ügyfélcél eléréséhez” – szögezte le a Hello Agency vezetője.
A reklámozók léphetnek a tényellenőrök helyébe?
Blaskó Nikolett, az ACG Reklámügynökség alapító tulajdonosa az Economx-nak úgy fogalmazott, hogy míg az X-et sokan egy „nice to have“ (magyarul: 'jó, ha van'-típusú platform - szerk.) csatornaként tartják számon, addig a Facebook és az Instagram szinte megkerülhetetlen, amennyiben valaki széleskörű, nagy elérésű kommunikációt folytat.
A szakértő ebből kifolyólag nem gondolja, hogy hasonló kivándorlás várható a Meta felületeiről, ugyanakkor biztos benne, hogy a harmadik féltől származó tényellenőrök megszűnésével el fognak szaporodni a téves, hamis információt közvetítő tartalmak.
Blaskó Nikolett kiemelte, hogy vállalatok kommunikációját központi szinten a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, önkéntes szinten pedig az Önszabályozó Reklámtestület is szabályozzák, illetve a Magyar Reklámetikai Kódex is számos javaslatot fogalmaz meg. Ezért szerinte kizárható az, hogy a vállalatok, márkák kommunikációjában ezentúl szándékosan téves információ jelenjen meg.
Meglátása szerint a közvetlen hatást pont az jelentheti a számukra, hogy jelentős energiát kell a jövőben fordítaniuk arra, hogy kiszűrjék és fellépjenek a márkáikkal kapcsolatos hamis információkkal szemben.
Lényegében a Meta helyett nekik kellene ellátni a fact-checker szerepét. Hiszen számukra elfogadhatatlan, ha téves, megtévesztő vagy hamis információ terjed teszem azt adott termékükről vagy szolgáltatásukról

A Meta platformjai közül a legnagyobb elérést a Facebookon és az Instagramon tudják generálni a cégek. Kakukktojásnak számít ugyanakkor a Threads, ami bár a Meta egyik aktívan működő platformja, egyelőre annak kisebb felhasználói bázisára tekintettel még nem érhetők el rajta hirdetések, amiben igen sok potenciál lenne. Az egyetlen kérdés az, hogy a történtek után mennyi felhasználó marad Mark Zuckerberg univerzumában, és hogy a hirdetők hogyan boldogulnak benne.
Sokáig nem tartott: ismét elérhető a TikTok
Donald Trump elnöki rendeletben oldaná fel január 20-i beiktatását követően a TikTok videómegosztó alkalmazás működésének felfüggesztését az Egyesült Államokban. A leendő amerikai elnök vasárnap a Truth Social közösségi platformján azt is szorgalmazta, hogy a kínai ByteDance cég által üzemeltetett szolgáltatás a jövőben 50 százalékban amerikai tulajdonban legyen. A TikTok erre válaszul ismét elérhetővé tette a szolgáltatását az amerikaiaknak.Ha többre kíváncsi, itt olvashat tovább.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb

Van 4500 millió forint a lakosságnál, Varga Mihály dönt, meddig maradhat ott

Nem vesződnek az árrésstoppal, jöhet az állami boltlánc

Gyerekrablók tartják rettegésben az országot, kitört a pánik

Teljes vasúti leállás az egész országban, az oroszok hackelhették meg a rendszert

Kitiltanák a villanyautót egy társasházból, itt az újabb konfliktusforrás

Ellepte a magyarok kedvenc tengerpartját ez a mérgező hal, keserves fájdalmat okoz a csípése

Itt az árrésstop mérlege: élelmiszerek százai lettek drágábbak

Egyre több a bukás a forgalmi vizsgákon, valami nem stimmel

Fájni fog: a kormány terve káoszt okozhat az ingatlanpiacon
