Január 7-én a Mata vezérigazgatója, Mark Zuckerberg bejelentette, hogy megszabadul a tényellenőröktől. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a Facebook visszatér az eredeti koncepciójához, és a jövőben nem fogják eldönteni, hogy mi álhír és mi nem.

Zuckerberg a döntést egyfelől azzal indokolta, hogy a tényellenőrzés, a kétségesnek vagy hoax-nak vélt információ terjedésének lassítása vagy azonnali tiltása frusztrálja a felhasználókat, másfelől úgy látja, hogy a tényellenőrök sokszor elfogultak, emiatt pedig egyszerűen „túl sok hibát vétettek.”

Ami ennél is komolyabb üzenet volt a részéről, azt az Európai Bizottságnak címezte: ez EU-t ugyanis azzal vádolta meg, hogy korlátozni akarja a véleménynyilvánítás szabadságát.

A Digital Services Act nevű uniós szabályozás miatt Brüsszel enyhén szólva nem örül a váltásnak, ahogy az amerikaiak jó része sem, utóbbiak tömegesen érdeklődni kezdtek aziránt, hogyan lehet törölni a Facebook-profilukat. Hasonló a helyzet, mint a Twitter/X paradigma-váltásakor, ahonnan ennek hatására el is tűnt a hirdetők jó része. De mire számíthatunk a Meta platformjainak esetében?

Mindenki marad a helyén, de jóval óvatosabbá válik

Erdős Ákos, a Hello Agency vezetője az Economx megkeresésére azt mondta: nem várható tömeges hirdetői kivonulás a magyar vagy európai piacon a Meta platformjairól, mivel a jelenleg a Facebook, Instagram hirdetési és kommunikációs felületei sokkal mélyebben beágyazott a marketingstratégiákba, mint a Twitter/X esetében.

A reklámügynökség vezetője szerint tisztán kell látni, hogy a Meta esetében a kivonulás azzal érne fel, hogy sok márka elveszítené az egyik legfontosabb ügyfélszerző és kommunikációs csatornáját.

Az ő ügyfeleik részéről még nem érkezett erre vonatkozóan igény, és ők maguk sem javasolják senkinek, hogy vonuljanak ki a Meta felületeiről.

Erdős Ákos ugyanakkor hozzátette, hogy a márkák valószínűleg a jövőben nagyobb hangsúlyt fektetnek saját tartalmi ellenőrzési mechanizmusaikra és az alternatív platformokra.

Kép: Getty Images, Betul Abali

„Az ügynökségek folyamatosan alakítják hirdetési és marketingkommunikációs stratégiáikat az ügyfelek érdekei és céljai alapján hiszen pillanatok alatt változik, hogy melyik felület alkalmas az adott ügyfélcél eléréséhez” – szögezte le a Hello Agency vezetője.

A reklámozók léphetnek a tényellenőrök helyébe?

Blaskó Nikolett, az ACG Reklámügynökség alapító tulajdonosa az Economx-nak úgy fogalmazott, hogy míg az X-et sokan egy „nice to have“ (magyarul: 'jó, ha van'-típusú platform - szerk.) csatornaként tartják számon, addig a Facebook és az Instagram szinte megkerülhetetlen, amennyiben valaki széleskörű, nagy elérésű kommunikációt folytat.

A szakértő ebből kifolyólag nem gondolja, hogy hasonló kivándorlás várható a Meta felületeiről, ugyanakkor biztos benne, hogy a harmadik féltől származó tényellenőrök megszűnésével el fognak szaporodni a téves, hamis információt közvetítő tartalmak.

Blaskó Nikolett kiemelte, hogy vállalatok kommunikációját központi szinten a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, önkéntes szinten pedig az Önszabályozó Reklámtestület is szabályozzák, illetve a Magyar Reklámetikai Kódex is számos javaslatot fogalmaz meg. Ezért szerinte kizárható az, hogy a vállalatok, márkák kommunikációjában ezentúl szándékosan téves információ jelenjen meg.

Meglátása szerint a közvetlen hatást pont az jelentheti a számukra, hogy jelentős energiát kell a jövőben fordítaniuk arra, hogy kiszűrjék és fellépjenek a márkáikkal kapcsolatos hamis információkkal szemben.

Lényegében a Meta helyett nekik kellene ellátni a fact-checker szerepét. Hiszen számukra elfogadhatatlan, ha téves, megtévesztő vagy hamis információ terjed teszem azt adott termékükről vagy szolgáltatásukról
– emelte ki.
Véleménye szerint sajnálatos az új helyzet, de úgy látja, hogy a tényellenőrök kivezetésével a Meta főként a hétköznapi emberek felhasználói élményét és hiteles információhoz jutását gátolja.
Kép: MTI, Kovács Attila

A Meta platformjai közül a legnagyobb elérést a Facebookon és az Instagramon tudják generálni a cégek. Kakukktojásnak számít ugyanakkor a Threads, ami bár a Meta egyik aktívan működő platformja, egyelőre annak kisebb felhasználói bázisára tekintettel még nem érhetők el rajta hirdetések, amiben igen sok potenciál lenne. Az egyetlen kérdés az, hogy a történtek után mennyi felhasználó marad Mark Zuckerberg univerzumában, és hogy a hirdetők hogyan boldogulnak benne.

Sokáig nem tartott: ismét elérhető a TikTok

Donald Trump elnöki rendeletben oldaná fel január 20-i beiktatását követően a TikTok videómegosztó alkalmazás működésének felfüggesztését az Egyesült Államokban. A leendő amerikai elnök vasárnap a Truth Social közösségi platformján azt is szorgalmazta, hogy a kínai ByteDance cég által üzemeltetett szolgáltatás a jövőben 50 százalékban amerikai tulajdonban legyen. A TikTok erre válaszul ismét elérhetővé tette a szolgáltatását az amerikaiaknak.
Ha többre kíváncsi, itt olvashat tovább.