A Facebook és az Instagram anyavállalatát – Meta Platforms – évek óta érik olyan bírálatok, melyek szerint az oldalaikon aktívan terjeszthetnek álhíreket és szélsőséges tartalmakat a felhasználók, amik ellen nem tesz érdemi lépéseket az óriásvállalat. A Facebook 2021 májusában bejelentette, hogy elkezdi megjelölni a klímaváltozással kapcsolatos bejegyzéseket, amivel a felhasználókat a platform Éghajlattudományi Információs Központjára (Climate Science Information Center) irányítják. Ezzel hiteles tájékoztatást kívántak nyújtani a klímaváltozásról, azonban már korábban is nyilvánosságra került, hogy az oldal ismertsége és látogatottsága egyaránt elmaradt a kívánt értéktől.
Frances Haugen, vállalat visszaéléseit nyilvánosságra hozó egykori alkalmazott, valamint a Whistleblower Aid nonprofit szervezet a hónapban újabb panaszt nyújtott be az Egyesült Államok Értékpapír‑ és Tőzsdefelügyeletéhez (SEC), melyben azt állítják, hogy a techóriás félrevezette a befektetőket az éghajlatváltozás és félretájékoztatás elleni erőfeszítéseiről. Ebben a Facebook belsős üzenőfaláról kiszivárgott beszélgetésekre hivatkoznak, amelyek szerint a nyugati piacok felhasználói körében kevesen ismerik a funkciót, valamint a panaszban megkérdőjelezték a félretájékoztatással kapcsolatos döntések átláthatóságát is.
Vesztésre állnak az álhírek elleni harcban
A brit székhelyű Center for Countering Digital Hate (CCDH) szerdán tett közzé egy kutatást, melyben 184 olyan posztot elemeznek, aminél éghajlatváltozás-szkeptikus cikkeket osztottak meg. Az eredményekből kiderül, hogy a klímatagadó tartalmak 50,5 százalékát meg sem jelölték azon címkével, amit a dezinformáció ellen vezettek be - írja a Reuters.
A Meta folyamatosan azt állítja, hogy törődik az éghajlatváltozással, ennek ellenére mégsem sikerült megállítaniuk a félretájékoztatás terjedését a platformjukon