A Facebook névváltoztatása pont az ellenkezőjét váltotta ki annak, amit a stratégiai vérfrissítéstől remélni lehetett: a Meta vállalatával szemben támasztott bizalom jelentősen visszaesett, miután bejelentették az új brandet. A The Harris Poll márkabizalmi elemzőcég új jelentéséből kiderül, hogy a vállalat bizalmi indexe 6,2 százalékra zuhant a névváltást követően – írja az Insider.
Nem most kezdődött
Fontos megemlíteni, hogy a Meta – korábban Facebook – nevű vállalat hírneve már egy ideje válságban van. Különösen a Wall Street Journal cikksorozatát követően csökkent a bizalom, melyben Frances Haugen információkat közölt a vállalat visszaéléseiről. A Facebook korábbi szakértője először titokban, később a személyazonosságát is felvállalva fordult a hatóságokhoz, hogy nyilvánosságra hozza a techóriás káros politikai- és társadalmi tevékenységét. Az amerikai szenátus és a kongresszus mellett már az Európai Parlament is meghallgatta, hogy tapasztalataival hozzájáruljon a digitális szolgáltatásokról szóló törvény (DSA) és a digitális piacokról szóló jogszabály (DMA) megalkotásához.
A Facebookot évek óta érik bírálatok, hogy hozzájárul hamis információk ellenőrizetlen terjedéséhez, valamint gyűlöletbeszédek és összeesküvés-elméletek megosztásához. A szélsőséges tartalmaknak közrejátszottak Capitolium ostromában is, miután Donald Trump elvesztette az amerikai elnökválasztást.
Fordítva sült el
Frances Haugen nyilvános szereplésével pedig mélypontot ért el a vállalat bizalmi indexe: a Wall Street Journal dokumentumai után kezdett csökkenni 16 százalékról, majd ugyanazon a héten, amikor Haugen tanúskodott a kongresszus előtt, már 5,8-ra csökkent.
A The Harris Brand adatai szerint a vállalatnak idővel sikerült visszaszereznie a bizalmat – október végén 11 százalékra emelkedett –, azonban a stratégiai márkanév-változtatás (rebranding) után közel 5 százalékponttal csökkent.
A kevesebb néha több
Az új brand része a vállalat átfogó törekvésének, hogy egy avatárokkal benépesített digitális teret építsen – a virtuális- és kiterjesztett valóság eszközeivel – metaverzum néven, amit az emberek online társalgás mellett munkára és vásárlásra is használnak.
Mark Zuckerberg, a Meta vezérigazgatója először júliusban lebegtette be a futurista jelmondatot, hónapokkal a mostani reputációs krízis előtt. Az óriásvállalat hozzáteszi, hogy nem a negatív sajtóhullámok miatt változtattak cégnevet, hanem a hosszútávú elképzeléseik miatt.
PR- és márkaépítési szakértők szerint a névváltás önmagában kevés lesz a hírnevük megóvásához, ezért a vállalatnak folyamatosan törekednie kell arra, hogy visszanyerje a felhasználók bizalmát. Valamint elképzelhetőnek tartják, hogy Zuckerberg nagyfokú közszereplése akadályozni fogja azokat az erőfeszítéseket, amik helyreállíthatnák a cég imázsát.