A harmadik féltől származó sütik (cookies) kitiltása helyett kompromisszumos megoldást vezet be a Google az általa fejlesztett Chrome böngésző működésében. A weboldalakba épített apró kódrészletek kulcsfontosságú elemét adják az online hirdetési piacnak, mivel a felhasználói aktivitás monitorozásán keresztül lehetőség adódik célzott hirdetések elhelyezésére.

Azonban elmúlt években egyre többen használták az internetezők nyomonkövetésére „a sütiket” és megsokszorozódott a felhasználókhoz kötődő információkkal való kereskedés.

A másik oldalon pedig egyre szigorúbban veszik a személyes adatok védelmét a hatóságok, így a technológiai vállalatok lépéskényszerbe kerültek.

Négy éve húzzák a bevezetését

A keresőóriás egyik fő riválisa, az Apple 2021 óta  a felhasználók kifejezett engedélyéhez köti azok online nyomkövetését az alkalmazásáruházában szereplő appok esetében. Ezzel szemben a fokozatatos átalakulás elvét hirdette meg 2020-ban a Google : két éven belül kellett volna odáig eljutniuk, hogy a Chrome-ban egyáltalán nem futhat harmadik féltő származó süti.

Nem várt nehézségekre hivatkozva előbb 2024 végére, majd 2025 elejére tolták ki ezt a határidőt.

Idén januárban aztán elindult a Tracking Protection funkció, amely a Chrome-használók 1 százalékánál alapértelmezetté tette a harmadik féltől származó cookie-k korlátozását. A teljes kitiltáshoz vezető első lépés azonban egy sor problémát és kritikát hozott felszínre. 

A reklámipari szereplők és a szabályozó hatóságok egyaránt aggodalmukat fejezték ki, hogy a korábban ismertetett koncepció megvalósításával tovább erősödhet a Google domináns piaci pozíciója

Új élménnyel gazdagítanák a felhasználókat

A héten az adatvédelmi célokra létrehozott Privacy Sandboxon számolt be róla a kaliforniai vállalat, hogy eláll az eredeti tervétől.
A bejegyzés szerint a cég az érintett felekkel (szabályozó hatóságok, reklámipari szereplők, felhasználói érdekvédelmi csoportok stb.) történt alapos egyeztetések fényében revideálta a korábban ismertetett álláspontját. A harmadik féltől származó sütik megszüntetése helyett „egy új élménnyel" gazdagítaná böngészőjét, ami
lehetővé teszi az emberek számára, hogy tájékozott döntést hozzanak, amely az egész webes böngészésükre vonatkozik, és bármikor módosíthatják ezt a döntést.
A részleteket a vállalat még átbeszéli a szabályozó hatóságokkal, illetve a tényleges bevezetés kapcsán az iparág képviselői is lehetőséget kapnak arra, hogy kifejtsék álláspontjukat.