A világ vezető közösségi médiavállalatai idén kevesebb gyűlöletbeszédet távolítottak el az oldalakról, mint tavaly - derül ki az Európai Bizottság tartalom-moderációval kapcsolatos éves jelentéséből, melynek részletei a Politico birtokába kerültek. A vizsgálat megállapította, hogy a Google, a Facebook és versenytársai a „problémásnak” vélt tartalmak – a nőgyűlölő posztoktól kezdve, egészen a szexuális kisebbségek elleni abúzív viselkedésig minden beletartozik – mindössze 62,5 százalékát törölték átlagosan, a 2021 március és április között nézett időszakban. Ennek aránya alacsonyabb a 2019 végén mért adatokhoz képest, amikor az erőszakos tartalmak 71 százaléka került eltávolításra.
A dokumentum elkészítésében összesen 35 külsős szervezet vett részt – 22 uniós tagállamból –, melynek során több mint 4500 értesítést küldtek ki az érintett platformoknak a potenciálisan gyűlöletkeltő videók, képek és szövegek miatt. Az EU szerint a szexuális irányultságon és az idegengyűlöleten alapuló megnyilvánulásokat jelentették a leggyakrabban.
Kapcsolódó
Az elemzés apropója, hogy az Európai Parlament éppen a digitális szolgáltatásokról szóló törvény felülvizsgálatán dolgozik, amivel módosítani szeretnék az online tartalmakra vonatkozó szabályokat. Ezek a javaslatok súlyos bírságokat szabnának ki azokra a vállalatokra, amelyek nem küzdenek a megkérdőjelezhető tartalmak – köztük a gyűlöletbeszéd – ellen, valamint nagyobb átláthatóságot követelnének azzal kapcsolatban, hogy az egyes posztok hogyan jelennek meg a hírfolyamban. Érdekesség, hogy a „hate speech” elleni fellépés részeként az első, 2016-os felmérés szerint a vezető platformok csak a megjelölt anyagok kevesebb, mint felét távolították el. Egyesek szerint a tech-óriások még mindig nem fordítanak elég figyelmet arra, hogy megfékezzék az uszító tartalmak terjedését az oldalakon, különösen az angol nyelvterülettől eltérő régiókban.
Élen a TikTok
A Facebook a megjelölt tartalmak 70 százalékát törölte, szemben a korábbi ellenőrzés során tapasztalt 88 százalékkal. Hasonló számok láthatók a YouTube esetében, ahol idén a problémás videók alighanem fele (59 százalék) mentesült a tiltások alól.
Nem toleráljuk a gyűlöletbeszédet a Facebookon vagy az Instagramon, minden eddiginél több kártékony tartalmat találunk és távolítunk el az oldalakról
- mondta a Facebook szóvivője közleményében, hozzátéve, hogy a vállalat még nem olvasta a Bizottság jelentését.
Mivel mindkét cég egyre inkább az algoritmusokat részesíti előnyben az online tér szabályozásakor, gyakran nehézkessé válik a hatékony fellépés. Valamint az ellenőrzés mértéke csökkenhet a koronavírus-járvány miatt is: amikor az algoritmus az álhírek és összeesküvés-elméletek megfékezésére koncentrál, más területen kevesebb káros tartalmat sikerül eltávolítani.
Ezzel szemben a Twitter és a Facebookhoz tartozó Instagram egyaránt arról számolt be, hogy a vizsgálat eredményei alapján nőtt az általuk eltávolított gyűlöletbeszéd mennyisége, miután észrevették a problémás posztokat. Emellett a kínai tulajdonban lévő TikTok is – amely először vett részt az elemzésben – azt mondta, hogy az ilyen anyagok 80 százalékát eltávolította, ami az idei legmagasabb érték az önkéntes felülvizsgálatban részt vevő nagy platformok közül.
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!