A techóriás a múlt hónapban megváltoztatta, hogy miként számolja ki a repülések szén-dioxid-kibocsátását. A repülések éghajlatkárosító hatása valójában akár a duplája is lehet annak, mint amit a Google mutat az érdeklődőknek.
Ha valaki próbált már repülőútra keresni a Googleben, biztosan szembe jött vele a keresőmotor saját, Flights nevű szolgáltatása. Tavaly ősszel új funkcióval bővült ez a segédeszköz, a járatok esetében már nem csak az árat és a becsült repülési időt, hanem a gép károsanyag-kibocsátását is megtekinthetik a felhasználók.
Júliusban viszont frissítették az algoritmust, és csendben kivettek a számításból több, üvegházhatást okozó összetevőt. Egyes szakértők szerint így a Google már alig több, mint a felét adja meg a repülések tényleges, éghajlatra gyakorolt hatásának – írja a Gizmodo.
Triplájára is nőhet a kibocsátásuk
Az tény, hogy a repülésekből származó üvegházhatású gázok nagy részét a szén-dioxid teszi ki, a kondenzcsíkok – amelyek a repülőgép-üzemanyagban lévő vízgőz megfagyása során keletkeznek – kizárása az egyenletből furcsa lépés. Ugyanis a kondenzcsíkokból felhők képződnek, amik légkörben lévő hő megkötésével átmeneti üvegházhatást okozhatnak. Ezek néhány órán belül eltűnnek, azonban miután egyszerre több ezer repülő is lehet az égen, az „átmeneti” felhőknek súlyos hatása is lehet.
Bár pontosan nehéz felmérni, ijesztő kutatási eredmények is vannak: egy 2011-es elemzés szerint a kondenzcsíkok melegítő hatása nagyobb lehet, mint magának a repülőgép-üzemanyagnak a hatása. Egy másik tanulmány pedig arra jutott, hogy a növekvő légiforgalom miatt 2050-re a kondenzcsíkok felmelegítő hatása akár a jelenlegi háromszorosára is nőhet.
Jóval kevesebbet mutat, mint a valódi érték
A BBC például kiszámolta, hogy amíg korábban egy Seattle-Párizs repülőút személyenként 1070 kilogramm szén-dioxid-egyenérték kibocsátást jelzett, addig ez az érték most 521 kg CO2e-re, vagyis kevesebb, mint a felére csökkent. A Google szerint a döntés egy, a tudományos és iparági partnerekkel folytatott konzultáció következményeként született meg. Hozzáteszi, hogy szeretnének kidolgozni egy olyan mechanizmust, amellyel pontosabb előrejelzéseket tudnak készíteni az egyes járatok kibocsátására vonatkozóan.
Szakértők kifejtették, hogy még ha a Google segédeszköze a vállalat szerint elsősorban a járatok összehasonlítására szolgál is, a felhasználókat talán nem ártana tájékoztatnia arról, hogy az általuk látott kibocsátásértékek sokkal magasabbak is lehetnek.
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.