A MÁV-Start Zrt. a közbeszerzési kiírás szerint 375 jegykiadó berendezést vesz, és további 110-re opciót tart fenn. Egy tételben ennyi automatát eddig egyetlen piaci szereplő sem vásárolt Magyarországon. A legnagyobb hasonló tender a Budapesti Közlekedési Központé (BKK) volt, 300 készüléket rendeltek még 2013-ban - hívta fel a figyelmet a G7 portál. A MÁV ezzel megötszörözi jegykiadói számát, eddig csak 110 ilyenjük volt. A bővítését teljes egészében uniós pénzből finanszírozzák, összesen 4,7 milliárd forint van rá, amiből a korábbi tapasztalatok alapján elvileg mind a 485 berendezésnek ki kellene jönnie.
A tendert február végén írták ki, jelenleg az ajánlatokat értékelik ki. A G7 értesülése szerint csak három ajánlat érkezett a szigorú pályázati feltételek miatt. A vasúttársaság több olyan technikai elvárást is megfogalmazott, amit a jelenleg már meglévő 110 gépük teljesít, más készülékek azonban egyes iparági források szerint nem feltétlenül. A lap szerint a furcsa technikai feltételek a használhatóság szempontjából nem mindig jelentenek különbséget, egyszerűen mert más elven működnek a gépek. Ezek alapján úgy tűnik, a kiírás annak az Aquisnak kedvez, amely a MÁV eddigi hasonló tenderét megnyerte 2012-ben. Akkor első körben 48 készüléket szállított le, darabját 8,3 millióért, majd két évvel később további 62 darabot ugyanennyiért.
A nyertes céget, az Aquis Informatikai Zrt.-t azóta átnevezték, jelenleg felszámolás alatt áll, de a készülékeket már hat éve is az az Aquis Innovo Kft. tervezte, illetve gyártotta, amely a mostani közbeszerzésen is elindult. A két vállalat pedig ugyanahhoz az üzleti körhöz tartozik - áll a cikkben.
A MÁV tájékoztatása szerint jövő nyáron már lehet vásárolni jegyet az új berendezésekből. Az első 385 készülék főleg a budapesti elővárosi, a nagy utasforgalmú vidéki (például Miskolc, Nyíregyháza, Szeged) és a balatoni állomásokra kerülhet. Emellett megerősítik a Tatabánya-Győr szakaszt, illetve azokat a nem elővárosi állomásokat is, ahol jelenleg a forgalomirányító vasutasok árulják a jegyeket.
A tenderről és a szállító cég és a MÁV közötti esetleges személyes összefonódásról a G7-en olvashat részleteket.
A kép forrása: Napi.hu/Szabó Dániel.