A Ray-Ban Stories az első termék a Facebook és a luxusmárkát tulajdonló EssilorLuxottica közötti többéves partnerségben, melyet először a tavalyi Connect konferencián jelentettek be. A vállalat első kamerás okosszemüvege lehetővé teszi, hogy a viselője elsőnézetből, kéz nélkül készítsen videókat és fotókat, mielőtt feltöltené azokat a közösségi médiába.
A Facebook korábban megerősítette, hogy a terméknek nem lesz integrált kijelzője, tehát semmiképpen sem tekinthető kiterjesztett-valóság (AR) eszköznek, hasonlóan a rivális Snap Spectacles vagy az Amazon Echo Frames szemüvegekhez. A vállalat egy zsúfoltabb piacra lép az új termékkel, hiszen várhatóan az Apple részéről is érkezik okosszemüveg, akár már a jövő évben.
Kategóriájában olcsó
A felhasználók zenehallgatásra vagy hívások fogadására is használhatják a szemüveget, amelyből egyébként 20 féle stílus, szín, méret és lencsetípus kombinációja lesz elérhető a piacon. A három fő keretstílus a Wayfarer, Round és Meteor nevet viseli, a lencsék viszont nagyban meghatározzák a termék árát. Alapjáraton a szemüveg 299 dollárról indul (kb. 88 ezer forint), a polarizált kiadás 329 dollárra emeli az árat, végül pedig a „transitions” lencsékkel ellátott változatok – melyek automatikusan alkalmazkodnak a változó fényviszonyokhoz – 379 dollárba kerülnek. Értékesíteni kezdetben az Egyesült Államokban, Kanadában, az Egyesült Királyságban, Olaszországban, Írországban és Ausztráliában fogják a termékeket online és a helyi üzleteikben.
A keret mindkét oldalán található hangszórók Bluetooth-on keresztül képesek lejátszani a telefonról érkező hangot, így akár anélkül lehet például podcastot hallgatni, hogy zsebbe kéne nyúlni a mobilért. Valamint a keret oldalába épített touchpad segítségével a felhasználók hangerőt is tudnak szabályozni, lejátszani vagy szüneteltetni a zeneszámokat, továbbá hívásokat fogadni.
Bár a szemüveg kamerái nem érnek fel a modern okostelefonok kínálatához, olyan pillanatokban hasznos lehet, amikor a viselőnek éppen nincs szabad keze, viszont gyorsan szeretne fotókat vagy videót készíteni. Az egyenként 5 megapixeles kamerákkal nagyjából 500 képet lehet készíteni, mielőtt betelne a készülék belső tárhelye. A Facebook szerint a szemüveg teljes feltöltése körülbelül egy órát vesz igénybe, az akkumulátor pedig kíméletes használat mellett nagyjából hat óráig bírja.
Adatokat azért kérnek
Mark Zuckerberg, a Facebook vezérigazgatója által pár napja közzétett teaser videó ellenére – amely az óceánban mutatja őt a szemüveggel – a terméket nem arra tervezték, hogy vizes legyen vagy bármiféle extrém környezetben használják - írja a The Verge.
Bár a készülék használatához Facebook-fiók szükséges, a vállalat nem fogja a mellékelt „View” alkalmazásban tárolt adatokat arra használni, hogy személyre szabott hirdetéseket készítsen. Ugyanakkor a kezdeti beállítás során el kell fogadni az adatvédelmi szabályzatot, amivel a Facebook használati statisztikákat és egyéb adatokat gyűjt az eszközről.
Amennyiben a Facebook sikeres lesz az okoseszközpiacon, idővel képes lesz kiépíteni a hirdetési és kommunikációs üzletágát anélkül, hogy a versenytársak – például az Apple és a Google – által létrehozott operációs rendszerekre és készülékekre kellene támaszkodnia.
Emellett a Ray-Ban Stories bevezetésével a techóriás tovább terjeszkedik, amely része azon hosszútávú terveinek, hogy egy átjárható digitális teret hozzon létre "metaverzum" néven. Ez egy olyan technológiai platform, amely a virtuális és a fizikai tereket hivatott ötvözni, és amelyeket vásárlásra, munkára és társasági életre is lehet használni. A hangzatos elképzelés azonban nem egyedülálló jelmondat a Szilícium-völgyben, hiszen a versenytársaknál is egyre gyakrabban lehet vele találkozni.