Bár az emberek egyre tájékozottabbak az adatvédelmi kérdésekben, a legtöbben csak nagy általánosságban tudják, hogy miért is fontos ez. Az Y-generáció tagjainak 37 százaléka például úgy gondolja, túl unalmas ahhoz, hogy kiberbűncselekmény áldozatává váljon. Ez egész egyszerűen nem igaz - hívja fel a figyelmet a Kaspersky kiberbiztonsági cég.

A doxolás például - ami tulajdonképpen egyfajta kiberzaklatási módszer - bármely felhasználót érintheti, aki szókimondó az online térben vagy nem felel meg más felhasználók szubjektív normáinak. Doxolásról akkor beszélünk, amikor valaki személyes információkat oszt meg egy másik személyről annak hozzájárulása nélkül, azzal a céllal, hogy zavarba hozza, megbántsa vagy más módon veszélybe sodorja őt. A felhasználók általában nem számítanak arra, hogy a személyes adataik nyilvánosságra kerülnek, de ha ez mégis megtörténik, akkor sincsenek felkészülve arra, hogy mekkora kárt okozhat mindez - emeli ki a Kaspersky, hozzátéve, hogy a gyakorlat azt mutatja, a doxolás a különösen elszánt abúzerek vagy rosszindulatú felhasználók kezében a célszemély fiókjainak meghekkeléséig is fajulhat. Utóbbi pedig egy olyan szolgáltatás, amelyet ma már meg lehet venni a fekete piacokon.

Személyes adatok 50 centért

A Kaspersky kutatói 10 nemzetközi darknetes fórum és piactér aktív ajánlatait elemezték. A kutatás feltárta, hogy személyes adatokat akár már 50 centért is lehet venni egy személyihez; az ár a kínált adatok részletességétől függ. Bizonyos adatok - elsősorban a hitelkártya-adatok, valamint a banki és e-fizetési szolgáltatásokhoz való hozzáférés - ugyanúgy keresettek most is, mint egy évtizede, és az áruk sem változott az elmúlt években.

Azonban újabb adattípusok is megjelentek. Ilyenek például a személyes orvosi leletek és a szelfik személyazonosító okmányokkal, amelyekért akár 40 dollárt is elkérhetnek. A fotókkal együtt kínált dokumentumok és az ezeket felhasználó csalások számának növekedése is egy trendet tükröz a "kiberáru-játszmában". Az ilyen adatokkal való visszaélés igencsak súlyos következményekkel járhat, például olyanokkal, mint az áldozatok nevének felvétele vagy az általuk kínált szolgáltatások felkínálása a személyazonosságuk alapján.

Mennyibe kerülnek az adataink a darkneten? (USD)
Hitelkártya-adatok6-20
Szkennelt jogosítvány5-25
Szkennelt útlevél6-15
Előfizetéses szolgáltatások0,5-8
Személyazonosító (teljes név, TAJ, szül. idő, e-mail, mobil)0,5-10
Szelfi dokumentumokkal (útlevél, jogosítvány)40-60
Orvosi leletek1-30
Online bankszámlákaz érték 1-10%-a
PayPal fiókok50-500
Forrás: Kaspersky

A másfajta személyes adatokkal való visszaélés is súlyos következményekkel járhat. A feketepiacon eladott adatokat zsaroláshoz, csalásokhoz, adathalászathoz vagy közvetlen pénzlopáshoz is fel lehet használni. Bizonyos adatfajtákkal, mint például a személyes fiókokhoz vagy a jelszó-adatbázisokhoz való hozzáféréssel nem csak anyagi haszonszerzés céljából lehet visszaélni, hanem hírnévrontásra és más szociális károkozásra, többek között doxolásra is használhatók - figyelmeztet a Kaspersky.

Keresettek a személyes adatok

A Kaspersky szerint fontos tisztában lenni azzal, hogy a személyes adatok valóban keresettek és rosszhiszemű célokra használhatók fel. Ez még akkor is igaz, ha az adatok tulajdonosának nincs különösebben sok pénze, nem fogalmaz meg ellentmondásos véleményeket, és általában véve nem túl aktív az online térben - emelte ki Dmitrij Galov, a Kaspersky GReAT csapatának biztonsági kutatója, aki arra is felhívta a figyelmet, hogy a feketepiacon eladott adatokat zsaroláshoz, csalásokhoz, adathalászathoz vagy közvetlen pénzlopáshoz is fel lehet használni. Bizonyos adatfajtákkal, mint például a személyes fiókokhoz vagy a jelszó-adatbázisokhoz való hozzáféréssel nem csak anyagi haszonszerzés céljából lehet visszaélni, hanem hírnévrontásra és más szociális károkozásra, többek között doxolásra is használhatók.

Meg kell értenünk, hogy az online jelenlét és önkifejezés nem igazán privát vállalkozás - sokkal inkább olyan, mintha egy zsúfolt utcán kiabálnánk, és nem tudhatjuk, ki jön oda hozzánk, ki nem ért velünk egyet, vagy egyáltalán hogy reagál. Ez persze kockázatokkal jár - fejtette ki Vlagyiszlav Tuskanov, a Kaspersky adatvédelmi szakértője. Ez persze nem jelenti azt, hogy mindenkinek törölnie kellene vagy le kellene zárnia a közösségi média fiókjait. Az a fontos, hogy tisztában legyünk a lehetséges következményekkel és kockázatokkal, és legyünk rájuk felkészülve - tette hozzá.

Ha az adatokról van szó, akkor a legjobb eljárás a következő: tudd, amit ők tudnak, távolíts el mindent, amit tudsz, és vedd át az ellenőrzést afelett, hogy milyen információkat adsz meg magadról online - mondja az adatvédelmi szakértő.

A Kaspersky a következőket javasolja a személyes adatok ellopási kockázatának minimálisra csökkentéséhez:

  • Óvakodjon az adathalász e-mailektől és weboldalaktól.
  • Mindig ellenőrizze a jogosultság-beállításokat az ön által használt alkalmazásokban, hogy minimálisra csökkenjen a lehetősége annak, hogy az adatait az ön tudta nélkül harmadik - és további - felekkel megosszák, vagy hogy azokat harmadik felek tárolják.
  • Használjon kéttényezős hitelesítést. A Kaspersky ezzel kapcsolatban felhívja a figyelmet, hogy biztonságosabb egy egyszeri kódokat generáló alkalmazást használni, mint a második tényezőt SMS-ben megkapni. Ha növelni akarja a biztonságot, ruházzon be egy hardveres 2FA kulcsba.
  • Használjon megbízható biztonsági megoldást (például password managert), amellyel egyedi, biztonságos jelszót generálhat minden fiókhoz, és álljon ellen annak a kísértésnek, hogy mindig mindenhez ugyanazt a jelszót használja.
  • Ha tudni akarja, hogy feltörték-e a jelszót, amelyet az online fiókjaihoz való hozzáférésre használ, használjon egy olyan eszközt, amelynek fiókellenőrző funkciója lehetővé teszi a felhasználók számára annak ellenőrzését, hogy nem szivárogtak-e ki az adataik. Kiszivárgás észlelésekor például a Kaspersky ilyen terméke információkat szolgáltat azokról az adatkategóriákról, amelyek esetleg nyilvánosan hozzáférhetők, így az érintett felhasználó megteheti a megfelelő intézkedéseket.
  • Mindig gondoljon arra, hogyan értelmezhetik, illetve használhatják fel más felhasználók az ön által online megosztott adatokat.