A nyitottság, átláthatóság és elszámoltathatóság jegyében a Facebookot és Instagramot üzemeltető Meta közzétett egy tanulmányt a vállalat algoritmusairól, amelyben bemutatják, hogy mi alapján történik a tartalmak ajánlása a felhasználóknak.
A nagy teljesítményű technológiák, például a generatív mesterséges intelligencia gyors fejlődésének köszönhetően érthető, hogy az embereket érdeklik a lehetőségek és aggasztják a kockázatok
– írta blogbejegyzésében Nick Clegg, a Meta globális ügyekért felelős elnöke.
A mesterséges intelligenciát használó rendszerektől kapott adatok alapján történik a tartalmak rangsorolása a Meta számos termékének használati élményeiben, például
- a Facebook-hírfolyam megtekintésekor;
- Instagram Reels-videók megnézésekor;
- vagy épp a Facebook Marketplace böngészésekor.
Az összes platformon és azok különböző részein más-más rendszer működik, hiszen összehasonlíthatatlan a Facebook általános hírfolyama a Marketplace-el vagy az Instagram Explore funkciójával, ahol ismeretlenek (olyan felhasználók, akiket nem követ) tartalmait láthatjuk.
Nézzük meg példaként a Facebook-hírfolyam MI-rendszerét.
A hírfolyamban látható tartalmakat egy mesterséges intelligenciát használó rendszer választja ki, rangsorolja és jeleníti meg a számodra
– írja a részletes jelentés, kiemelve, hogy egy MI-rendszeren belül több gépi modell működik együtt a felhasználói élmény biztosításáért.
A tartalom elsődleges megjelenítése az ön választásain alapul, mint például a közzétett bejegyzések, kedvelt tartalmak, vagy a követett személyek, oldalak. Emellett hirdetések is megjelennek, amelyek demográfiai adatok (például nem, kor, lakhely) alapján kerülnek „kiosztásra a felhasználóknak”.
A mesterséges intelligencia rangsorolja a hírfolyamban megjelenő bejegyzéseket és próbálja előre jelezni, hogy mely tartalmak érdekelhetik önt a legjobban. A feladatokat a következő sorrendben végzi:
- Tartalmak összegyűjtése az ismerősöktől, követett oldalaktól, csoportokból.
- Ezután az MI-rendszer figyelembe veszi a bemeneti jelzéseket (interakciók, aktivitás a felhasználó részéről), majd az alapján elkészíti a nagyjából 500 leginkább releváns bejegyzésből álló hírfolyamot. A bejegyzéseket a mesterséges intelligencia alapú modell pontszámok segítségév
- Miközben használja az oldalt, a Meta előrejelzéseket készít és frissíti a hírfolyamot.
Akár ön is személyre szabhatja a tartalmakat
- A kedvenc embereket és oldalakat érdemes bekapcsolni, hiszen az ő bejegyzéseiket előre fogja sorolni az algoritmus.
- A kevésbé kedvelt oldalakat érdemes kikövetni, vagy egyszerűen elrejteni a hírfolyamból.
- Azt is be lehet állítani, hogy a legújabb tartalmak jelenjenek meg elöl.
- A több/kevesebb megjelenítése gombbal, vagy az elrejtéssel szintén jelezhetjük az MI-modellnek, hogy kevesebb hasonló posztot szeretnénk látni.
A Meta mesterséges intelligencia alapú modelljei egyébként figyelembe veszik,
- hogy várhatóan mennyi időt tölt az adott bejegyzés megtekintésével,
- milyen valószínűséggel görget tovább egy bejegyzésen anélkül, hogy reagálna rá valamilyen módon,
- várhatóan mennyi időt tölt fényképes tartalom megtekintésével,
- milyen valószínűséggel mutat aktivitást egy oldalon/csoportban és elolvassa-e a hozzászólásokat,
- megtekint-e egy fényképet újra, miután rákattintott,
- és például várhatóan hány hozzászólás születik a bejegyzéshez, ha ön hozzászól.
Teljesen átalakítja a gazdaságot a ChatGPT
Az egyre elterjedtebb mesterséges intelligencia szoftverek teljesen átalakíthatják a munkaerőpiacot, például csökkenhet a manuális munkaerő igénye – hangzott el a Budapesti Corvinus Egyetem ChatGPT és az AI evolúciója című konferencián. Szakértők szerint azonban a vállalkozásoknak fel kell készülniük az MI alkalmazására a mindennapokban. → RészletekKövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!