Az Xboxot is gyártó Microsoft tovább terjeszkedik, újabb neves kiadót vásárol a közeljövőben. Az Activison Blizzard King (ABK) olyan játékokról híres mint a Call of Duty, Warcraft, Starcraft, vagy a Diablo, de még a Candy Crush mobiljáték is hozzájuk tartozik. A Microsoft legutóbb márciusban vásárolt hasonlóan kedvelt címekről híres játékkiadót, a ZeniMax Media-t, ami a Doom, Elder Scrolls és Fallout szériáért is felelős Bethesda Softworks anyacége.
Mindkét kiadó több, évtizedek óta épülő, szakmailag elismert és nagy követőbázissal rendelkező játék-franchise-zal rendelkezik. Játékaik közt elsősorban az a különbség, hogy míg a Bethesda egyjátékos, sok esetben történetmesélésre és döntésekre fókuszáló szerepjátékokra specializálódott, addig az Activision Blizzard a 2000-es évektől az online térben tevékenyebb.
Ez nagyban köszönhető a Blizzard eredeti virtuális arénájának, a Battle.net-nek, ami egyike volt az első jelentős platformoknak, ami lehetővé tették az online többjátékos módokat, akár egymás ellen, akár egymást segítve akartak játszani az emberek. Az ilyen közösségi élményeknek köszönhetően kialakult, mára óriásira nőtt e-sport jelenlét miatt is lehet, hogy a ZeniMax 7,5 milliárd dolláros vételéhez képest, az ABK-t ennek majdnem tízszeresére becsült összegért, részvényenként 95, összesen 68,7 milliárd dollárért (21 545 milliárd forint) vehette meg a Microsoft.
Xbox vs. PS
A vétel nem csupán az eddigi legnagyobb, Microsofthoz köthető felvásárlás, de az egész játékipar legjelentősebb üzletének mondható. Bár a cég bevétele ezután is csak a harmadik lesz a kínai Tencent és a japán Sony után, utóbbi részvényárfolyama durván bedőlt, közvetlen a bejelentés után. A Sony Playstationje tipikusan jobb megítélést élvez a játékosok, és így a befektetők körében is, de a bejelentést követően a cégcsoport részvényei 12,8 százalékot zuhantak, ami az egész tokiói Nikkei 225 index is 2,8 százalékos mínuszban zárt.
Az ABK felvásárlása azért is fontos lépés volt a Microsoft részéről, mert mérföldkövet jelenthet, az eddig is agresszívan terjeszkedő GamePass szolgáltatásuk szempontjából. Ez egy leginkább a Netflixhez hasonlítható, "egyél amennyi beléd fér" katalógus játékokra. A vétel bejelentésével egyidejűleg a Microsoft azt is közölte, hogy a GamesPass-előfizetők száma, a tavaly januári 18 millióról, év végére 25 millióra növekedett. Tekintve, hogy a Blizzard alatt több mint 15 éve futó World of Warcraftnak (WoW) egymagában van 5 millió előfizetője, könnyen jósolható, hogy az ABK játékainak beolvasztása, nagy mértékben növelni majd a GamePass-felhasználók számát, és így a Microsoft tőzsdei értékét is.
Zűrös állapotok a Blizzardnál
A Blizzard egyébként annak ellenére sikeres, hogy az tavaly nyáron több régre visszanyúló zaklatási botrányára is fény derült náluk. Az ügy akkor robbant ki, amikor a kaliforniai Tisztességes Foglalkoztatási és Lakhatásügyi Minisztérium (DFEH) pert indított egyenlőtlen bánásmód és munkahelyi zaklatás vádjával. A vádirat és az azóta kiderült esetek többek között általános "frat boy" kultúrát, és nemi alapú fizetés egyenlőtlenségekről, előmenetel-korlátozásokról számol be, de olyan esetekről is szó van, ahol az áldozat öngyilkosságot követett el, miután főnöke és munkatársai a róla készült pucér képeket kezdték egymás közt küldözgetni.
A botrányok kapcsán több fej is hullott a Blizzard belső vezetésében, de az összevont ABK vezérigazgatója, Bobby Kotick marad. A Microsoft nyilatkozata szerint, fontos számukra a stúdió alkotói szabadsága, de Phill Spencer, a Microsoft Gaming vezetője azt is kiemelte, hogy "a cél egy új korszak bevezetése, ahol az alkotók és a játékosok az elsők, és biztonságos, inkluzív; illetve mindenki számára elérhetővé teszi a videojátékozást." Ez már abból is látható, hogy jelenlegi vezetőségük tablóján, mindenkinek meg van nevezve a preferált névmása, amivel az LMBTQ-közösség tagjai felé tettek egyértelmű gesztust.
Warcraft nélkül is menne a szekér
Fontos szem előtt tartani, hogy az ABK egy háromfejű szörny, és ezek közül bevételek szempontjából utolsó helyen áll a Blizzard, hiába rendelkezik ő a legnagyobb presztízzsel. Ugyan nagyságrendekkel nem marad el, mégis konzisztensen kevesebb nyereséget termel, és kisebb profitrátát ér el, mint a kiadóegyüttes Activision és King szárnyai. Pedig katalógusuk messze a legszínesebb, és a WoW-nak köszönhetően, ők rendelkeznek a leghűségesebb előfizetőbázissal is.
Ezzel szemben az ABK Activision része szinte exkluzívan a Call of Duty franchise-ra, míg a King a Candy Crush Sagára és annak spin-off verzióira fókuszál. Frissebb adatok szerint, 2021 második negyedévében 752 millió dollár (235,83 milliárd forint) profitot termelt a három fej összesen, de ennek alig több mint 20 százaléka származik a Blizzárd játékaiból.
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!