A banki szolgáltatásokat el lehet képzelni egy legokészlet darabjaiként, a fintech cégek feladata ezeknek az elemeknek az összeillesztése - vélte Pereczes János az MKB Fintechlab képviseletében. Mint mondta, a legjobb tapasztalatuk az olyan cégekkel volt, ahol a vezető is képes alkalmazkodni a banki igényekhez, hiszen azt nem lehet elvárni, hogy nagyon rövid időn belül szülessenek döntések a szigorúan szabályozott banki szektorban.
Ehhez kapcsolódóan Balassa Tamás az OTP Digitális Kockázati Tőkealaptól elmondta, hogy ők szeptemberben hozták létre a fintech cégekkel foglalkozó tőkealapjukat, abból a célból, hogy könnyebben meg tudják szólítani ezeket a cégeket. "A bank is tanulhat a startup kultúrából még akkor is, ha nálunk sok ezer, míg ott csak néhány fő dolgozik" - vélte Balassa.
Kapcsolódó
Az elmúlt időszakban több olyan piacot is lehetett látni, amely ugyanazon a változáson ment keresztül, mint most a bankok - mondta Kovács Zoltán angyalbefektető. Ilyen volt a média- és a telekompiac, legyen szó az online média, vagy Skype térnyeréséről. Hogy a fintech milyen lehetőségeket fog nyújtani a következő években, azt ma még senki sem tudja, de hogy teljesen át fogja alakítani a fizetési megoldásokat. A változást könnyíti, hogy a mai pénzügyi szereplők is egyre felkészültebbek - emelte ki Kovács.
Keményebb lehet a verseny
A banki szektor is át fog menni a digitalizáción, de mivel sokkal reguláltabb, ezért elképzelhető, hogy kicsit lassabban - vélte Balassa, aki szerint nehéz úgy digitalizálódni, hogy az eddigi top szereplők, megmaradjanak ebben a szerepükben. Elképzelhető, hogy új versenyzők veszik át a helyüket, de ugyanakkor a mai top szereplők is megmaradnak. Valószínűleg az együttműködések lesznek a legjövedelmezőbb megoldások - mondta Balassa. Itthon még kevés olyan megoldás van, ami a könnyebb fizetési megoldások irányába vinné a piacot, ám Nyugaton már több ilyen példát látni - tette hozzá Pereczes. A legerősebb nyomás az ügyfelek részéről van, akik már a minél egyszerűbb megoldásokat várnak - hangsúlyozta Balassa.
A fintech tehát alapvetően új lehetőséget nyújt majd a fizetésekben, így élesedik a verseny - mondta Kovács Zoltán, aki szerint éppen ezért a bankoknak is érdemes lenne nyitniuk a fintech cégek felé. Pecsenye Roland angyalbefektető szerint az amerikai és nyugati piacokon a tőkeellátottság nagyobb, így olyan korai fázisban tudtak akkora összeget adni a fiatal fintech cégeknek, amelyek ezáltal hatalmasra tudtak nőni. Ilyen példa a PayPal is. "A magyar bankoknak nem biztos, hogy vele kell versenyeznie" - vélte Pecsenye. (Minden más lesz a pénzügyi szektorban?)
Pénz, pénz, pénz
A konferencián megszólaltak a témában dolgozó startupok is, Bíró Tamás a Bariontól például elmondta, hogy a megfelelő ütemű növekedéshez elkerülhetetlen egy tőkebefektető megtalálása. Ők angyaltőkét gyorsan találtak, ám későbbi körös befektetést állítása szerint sokkal nehezebb szerezni. Bíró szerint dolgukat nehezíti, hogy külföldi cégekkel akarnak megegyezni, ehhez viszont konkrét eredmények kellenek. "Komoly szám kell és azt le is ellenőrzik, nem lehet csak úgy bemondani, hogy van 100 ezer felhasználód" - mondta.
Tőkét viszonylag könnyű szerezni, de a megfelelő mennyiségű tőkét, amivel a belépési korlátot meg lehet ugrani, már nehéz - tette hozzá Faluvégi Balázs a Blueopes képviseletében. Biztos, hogy lehet találni olyan embert, aki befektet, ám olyat, aki megfelelő feltételeket ajánlja, már jóval nehezebb - vélte Mudri György a Wyze képviseletében, aki szerint egy nem megfelelően körüljárt befektetői szerződés elképzelhető, hogy azelőtt megöli a céget, mielőtt az el tudná érni a kívánt méretet.
A Koin indulását az alapítók saját zsebből fizették, ám a növekedéshez itt is muszáj volt tárgyalni a befektetőkkel. Eleinte Jeremie-alapok befektetőivel beszélgettünk, szerencsére nem állapodtunk meg, hiszen mindannyiuk ellen már valamilyen eljárás van folyamatban - mesélte a nehézségeket Szabó Márton.
Együttműködés, vagy verseny?
A bankok jelenleg próbálnak átesni a digitális tranzakciós projektjeiken, de jelenleg technológiailag nem állnak készen arra, hogy együttműködjenek a fintech cégekkel. Tisztelet a kivételnek - mondta Szabó Márton a Kointól, aki szerint a szabályozás sem megfelelő, az sem segíti elő az együttműködéseket. Egyetértett ezzel Faluvégi is, aki szerint a bankok többsége nincsen arra felkészülve, hogy bevonják a digitális megoldásokat. Sokszor maga a szervezet nyomja agyon ezeket a fejlesztéseket - emelte ki Faluvégi, aki szerint ez nem magyar probléma, a multinacionális pénzintézetekre talán - éppen a szervezet nagysága miatt - még inkább jellemző.
Hiába van egy banknál egy olyan vezető, aki szeretné átvinni a fejlesztéseket, ha a többi alkalmazott kevésbé nyitott - mondott egy tipikus példát Mudri.
Mi azt csináljuk, hogy elcsábítjuk az ügyfeleket a bankoktól, hiszen itthon jellemzően a bankok adták eddig a fizetési megoldásokat - tette hozzá Bíró Tamás, aki szerint nyugaton ez nem így van, ott a lakosság már hozzászokott ahhoz, hogy pénzügyi szolgáltatást nem csak a bankok tudnak nyújtani.