A kódolás minden iparágban rohamos ütemben az egyik legkeresettebb készséggé válik. A programozói állások mintegy fele a technológiai iparágakon kívül jelenik meg, úgymint a pénzügy, az egészségügy vagy a gyártás területén. A közelmúltban az ENSZ Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete (UNESCO) a Kódfejtés: A lányok és nők helyzete a műszaki, természettudományos, mérnöki és matematikai oktatásban című jelentésében aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy a nők jelenléte csökken egy globálisan bővülő területen.
Az Egyesült Királyságban például 2014-ben a természettudományi, matematikai, mérnöki és számítástechnikai szakokon diplomázott végzősök mintegy 22 százaléka volt nő, Németországban (19,3 százalék), Franciaországban (21,5 százalék) és Svájcban (14,7 százalék) az arány még rosszabb volt. Az Egyesült Államokban az ilyen jellegű pályát választók mindössze egynegyede nő. Ezeken a területeken a felsővezetőségben helyet foglaló nők száma is sokkal alacsonyabb, mint bármely más szektorban.
Olyan úttörők nélkül viszont, mint Hedy Lamarr vagy Barbara Liskov, nem létezne például a mai formájában ismert wi-fi és e-mail. Ennek ellenére a nők és a lányok még mindig jelentősen alulreprezentáltak a műszaki, természettudományos, mérnöki és matematikai képzéseken és munkakörökben - hívja fel a figyelmet a Vodafone Magyarország közleményében.
A helyzet megváltoztatása érdekében a Vodafone a Code First: Girls társadalmi kezdeményezéssel együttműködve a #CodeLikeAGirl programjának keretében ötnapos kódolási workshopokat ajánl majd 14-18 éves lányok számára egyebek mellett Magyarországon, Indiában, a Közel-Keleten, Dél-Afrikában és Ausztrálázsiában is.
Bár elmúlt években jelentős előrehaladás történt a társadalom legkülönbözőbb területein a nemek közötti aránytalanság javításában, sok országban a műszaki, természettudományos, mérnöki és matematikai munkakörökben tovább romlik a helyzet. A Vodafone és a Code First: Girls kódolási programjának célja, hogy felkeltse a lányok érdeklődését egy jelenleg a fiúk körében népszerűbb ágazat iránt, ezzel hozzásegítve őket lehetőségeik és jövőbeli karrierválasztásuk kiszélesítéséhez - mondta Tóth Zsuzsanna, a Vodafone Magyarország hr vezérigazgató-helyettese.
A 'Code First: Girls' vezérigazgatója, Amali de Alwis a fentiekkel kapcsolatban szintén kiemelte a technológia terén a nemek közötti egyensúly javításának fontosságát. Ehhez járulhat hozzá szerinte a #CodeLikeAGirl és a #CFG2020 kampány is, melynek célja, hogy 2020 végére 20 ezer nőt tanítson meg ingyenesen kódolni.
A közleményből kiderül, hogy azon a 26 piacon, ahol a vállalat jelen van, 2017-ben összesen ötszáz 14-18 éves lány tanulhatott kódolni a Vodafone és a Code First: Girls partneri együttműködésnek köszönhetően. Idén már ezren válhatnak a program részeseivé, amely különböző programozási nyelvekről és fejlesztőprogramokról nyújt alapismereteket (html, CSS, GitHub és Bootstrap) és amelynek segítségével az oktatási program végére a diákok képessé válnak weboldalak fejlesztésére. A kurzusokat idén július és október között tartják meg.
Képünk forrása: Shutterstock