Az NFT-ket egyre gyakrabban használják olyan vállalatok és magánszemélyek, amelyek így érnék el az ügyfeleiket, miközben a digitális műalkotások által kínált lehetőségből hasznot is húznának. A legtöbben ezért egyre inkább a védjegyeikre összpontosít a termékeik védelme érdekében, annak ellenére, hogy az NFT-k még gyerekcipőben járnak.
Az NFT-k által a vevők, befektetők tulajdonjogot szerezhetnek valamilyen virtuális művészeti alkotásban, ami lehet egy digitális festmény, vagy egy virtuális világban létező ingatlan. Miután ez egy új, lényegében szabályozatlan piac, a magas megtérülési ígéretek miatt rövid időn belül rendkívüli érdeklődésre tett szert a szegmens.
Kapcsolódó
A Finbold szaklap adatgyűjtése szerint 2021-ben az Egyesült Államokban az NFT-khez kapcsolódó védjegyek száma 1263 volt, ami 421-szeres növekedést jelent a 2020-as, mindössze három bejelentéshez képest. 2021-ben a legtöbb védjegybejelentést decemberben regisztrálták, 407-et, míg januárban nem volt ilyen.
Általánosságban elmondható, hogy a bejelentések száma az elmúlt hat hónapban felgyorsult, ez 2021 augusztusa és 2022 januárja között 552,17 százalékkal ugrott meg.
Az Egyesült Államok szabadalmi és védjegyhivatala (USPTO) januárban kapta a valaha volt legtöbb bejelentést, 450-et. Ez a szám körülbelül napi 15 bejelentést jelent.
Virtuális kényszerpálya
A bejelentések arra utalnak, hogy a vállalatoknak és magánszemélyeknek egyre nagyobb szükségük van arra, hogy belépjenek a blokklánc térbe, hogy megvédjék márkáikat, az ágazatban rejlő lehetőségekre építve.
A védjegyek bejelentését több tényező tette szükségessé, többek között az, hogy kiszűrjék az egyre terjedő hamisítványokat. Az OpenSean, egy NFT piactér például feltárta, hogy a platformokon található számos felkínált termék plagizált mű, hamis gyűjtemény, vagy spam.
Ezek a védjegyek lehetővé teszik a legtöbb márka számára, hogy fizikai áruk nélkül is pénzt keressenek a szellemi tulajdonukból. Összességében, ha a márkák nem védekeznek a csalás ellen, annak tartós hatásai lehetnek, mivel a fogyasztók becsapottnak érezhetik magukat, ha végül hamisítványok kerülnek a piacra.
A védjegyek beadási rohamában néhány már ismert márka élen jár, és igyekszik kiterjeszteni a hatókörét.
Például olyan vezető márka, mint a Victoria's Secret, négy védjegybejelentést nyújtott be a blokklánc-technológiával kifejlesztett digitális gyűjtőeszközökre és médiára, valamint a virtuális világban használható online ruhákra és médiára.
A virtuális világ kilátásai miatt a McDonald's gyorsétteremlánc is 12 védjegybejelentést nyújtott be a metaversumban található virtuális étteremre. Máshol a New York-i tőzsde új védjegyet nyújtott be több kriptotermékre, többek között NFT-kre.
Ezen a vonalon a metaversumhoz hasonló virtuális világok marketinglehetőséget kínálnak a vállalatok számára, hogy személyre szabott és interaktív élményeket nyújtsanak az ügyfeleknek. A fogyasztók így könnyen, valós időben, avatárként léphetnek kapcsolatba a márkákkal.
Az NFT védjegyek jogi vonatkozásai
A márkák igyekeznek a jogos eljárásrendet helyesen megválasztani, de még mindig felmerülnek döntő fontosságú kérdések. Például vita van arról, hogy bizonyos tokenek sértene-e bizonyos védjegyjogszabályokat. Emellett nem világos, hogy milyen büntetőintézkedés alkalmazható egy már védjegyoltalom alatt álló, NFT-vel kapcsolatos termék illegális másolása esetén.
Annak ellenére, hogy a legtöbb jogalany nyitni látszik az NFT-piac felé, a kapcsolódó kockázatokkal is számolni kell. Figyelemmel kell lenni a jelentős szabályozási és megfelelési követelményekre. Ezért a területhez csatlakozó vállalatoknak számolniuk kell azokkal a kockázatokkal, amelyek az ehhez az technológiához való csatlakozással járhatnak – írja a Finbold.
Özönszerű növekedés
A kriptopiacok és az NFT-t terjedését a legjobban az mutatja, hogy a hétvégén az Egyesült Államokban a Super Bowl alatt egymást követték az ilyen területeken működő cégek reklámjai. Miután ez a legnézettebb televíziós esemény, a hirdetési árak is ezzel arányosak.
Mindez nem tartott vissza több kpriototőzsdét és értékesítési platformot, hogy dollármilliókat fizessen, és eleve magas tarifát kérő hírességekkel igyekezzen népszerűsíteni platformjait.
Mindezt úgy, hogy a jegybankok és a piacszabályozók alig bírják már, hogy állandóan óva intsék a hozamra vágyó kisbefektetőket, vagy valamilyen eszközzel kordában tartsák a piacot, ami már rengeteg embert bevonzott, egyben alig szabályozott, ennek megfelelően rengeteg kockázatot is rejt.
Tájékoztatás
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!