Magyarországon a 14 éves vagy idősebb lakosság 94 százaléka használ mobiltelefont. Fontos volna, hogy a fogyasztók a használat és a vásárlás során fenntarthatósági szempontokat is figyelembe vegyenek. Ehhez elsősorban hosszú élettartamú készülékekre volna szükség. Ám mivel a technológia gyorsan avul, az emberek gyakran cserélnek készüléket. A használt mobilok 53 százaléka legfeljebb két éves, 85 százaléka pedig kevesebb, mint öt. Az ennél régebbi készülékeket jellemzően az idősebbek és a telefonon nem internetezők használják.
A mobilok rövid életciklusának nem csupán a technológiai avulás az oka. A lecserélt készülékeknek csupán 26 százaléka veszett el, tört össze vagy avult el menthetetlenül. 35 százalékuk elromlott vagy az akkumulátor szorult volna cserére. Ezek a telefonok megfelelő kialakítás, alkatrészellátás, szervízhálózat mellett talán javíthatók lettek volna, ezzel csökkentve az új termék gyártásával járó környezeti terhelést. A készülékek 32 százalékánál a csere elkerülhető lett volna, mert a mobil megfelelően működött, de a használó mégis újat kapott, kedvezmény hatására vásárolt, vagy csak megunta korábbi, divatjamúlt darabját - írja az NMHH.
A lecserélt készüléket a használók 25 százaléka ajándékozta vagy adta el, ezzel segítve az újrafelhasználást. Ez az arány látszólag ellentmond a korábban említett, 15 százalékos másodkézből származó mobilhasználói aránynak. Ám feltételezhetjük, hogy az elajándékozott készülékek jelentős részét gyerekek használják, akikre a kutatás nem terjedt ki. A többség – 56 százalék – új készülék vásárlásakor inkább megtartotta előző telefonját. Csupán 10 százalék adta le elkülönített hulladékként, újrahasznosítás céljából, 3 százalék pedig egyszerűen a szemétbe dobta az ipar számára értékes, ám szennyező hulladékot írja az NMHH.