A Zalaegerszegen mintegy 40 milliárd forintból megvalósuló járműipari tesztpálya az egyik eleme lesz a tervezett "közép-európai tesztzónának". Ennek része az M7-es autópálya és Zalaegerszeg között tervezett R76-os gyorsforgalmi út, amely "okos" elemekkel kiegészítve épül meg, illetve a zalai megyeszékhely Smart City, vagyis okos város programhoz kapcsolódó fejlesztése - mondta Palkovics László, az Emberi Erőforrások Minisztériumának oktatásért felelős államtitkára.
A tesztpálya kormánybiztosa szerint jelenleg is dolgoznak a leendő R76-os műszaki tartalmának meghatározásán, ami a járműgyártók, informatikai cégek és más beszállítók javaslatai alapján készül. Hozzátette, hogy nemcsak a Balatonszentgyörgy és Zalaegerszeg között tervezett gyorsforgalmi út, hanem az M7-es autópálya - a kommunikációs elemeinek átalakításával - is része lehet az önvezető járművek tesztelésének - írta az MTI.
A R76-os az elképzelések szerint olyan út lesz, amely többet nyújt majd "az út és az autó közötti kommunikációnál". Egyebek mellett az intelligens közvilágítás és forgalomirányító lámpák, a leválasztható sávok és olyan területek is a kísérlet részei lehetnek, ahol például megszűnik az autók és a műholdak közötti jel, Zalaegerszegen pedig "világító utak", innovatív térburkolat egészíti majd ki a tesztkörnyezetet.
Kara Ákos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infokommunikációért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára ezt azzal egészítette ki, hogy így Zalaegerszeg lehet az új generációs távközlési szolgáltatások, az 5G-hálózat első magyarországi helyszíne is.
Az okos városok programjában Zalaegerszeg meghatározó szereplő lehet. Egyelőre keresik azt a várost, ahol az új generációs távközlési szolgáltatások elsőként kipróbálhatók, a kormány a szaktárca javaslata alapján azonban május közepéig, a tesztpálya alapkőletételéig döntenek a helyszínről.
A mintegy 40 milliárd forintból megvalósuló zalaegerszegi tesztpálya Európában is egyedinek számít, hiszen az elméleti és laboratóriumi próbákat, a gyakorlati helyzetek szimulálását egyaránt lehetővé teszi. Zalaegerszeg ezzel felkerül a járműgyártás világtérképére - jelentette ki Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságfejlesztésért és -szabályozásért felelős államtitkára.
A fejlesztés első részeként a jövő év tavaszára elkészül az autonóm járművek vizsgálatára alkalmas pálya, a következő lépésként pedig - legkésőbb 2018 végére - a nagysebességű tesztelésekre szolgáló, továbbá a különböző útviszonyokat és egy intelligens várost szimuláló terület is készen lesz. A leendő felhasználók közül eddig a járműgyártók európai szövetségével, illetve 22 céggel írt alá megállapodást a kormány, a partnerek között járműipari vállalatok, alkatrészbeszállítók és telekommunikációs cégek is szerepelnek.
Május 19-én teszik le a próbapálya alapkövét, és a tervek szerint 2017 őszén a leendő R76-os gyorsforgalmi út építése is megkezdődhet. A 165 milliárd forintos útépítés révén végre időben közelebb kerül Zalaegerszeg a 235 kilométerre fekvő fővároshoz, ami a megyeszékhelyen élők, az itt működő cégek érdeke is - fogalmazott Vigh László országgyűlési képviselő, a tesztpálya miniszteri biztosa.
Balaicz Zoltán, Zalaegerszeg polgármestere szerint a város szempontjából stratégiai kérdés az R76-os. A végső, Pacsát és Sármelléket is bekapcsoló nyomvonalat hét változat közül, a legolcsóbbként és egyben a legészszerűbbként választották ki, elkészültével nemcsak a járműipari tesztpályát, de a tervezett nemzetközi logisztikai központot és kamionterminált is szolgálja majd Zalaegerszegen.
(Képünk illusztráció.)