A járvány kitöréséig a mobiltelefon-tartozékok piaca az okostelefon piaccal együtt virágzott világszerte: a fogyasztók okostelefonjaikat divatos mobiltelefon tokokkal és praktikus védőfóliákkal látták el, a teljes felhasználói élményhez pedig a legújabb vezetékes, vagy vezeték nélküli fej-, és fülhallgatókat, töltőket, hangszórókat választottak.
A Deloitte 2019-es globális felmérése is ezt támasztotta alá; a járvány kitörése előtt 459 milliárd dolláros bevételt jósoltak 2020-ra a mobiltelefon tartozékok és kapcsolódó szolgáltatások piacán, 15 százalékos növekedéssel számolva a korábbi évhez képest - írja közleményében a Cellect Hungary mobilkiegészítőkkel foglalkozó cég.
A mostani piaci viszonyokat erősen befolyásolja, hogy a korábbi években Kína-függővé vált a terület. A vírus megjelenése, majd a gyárak leállása globálisan lassította be az iparágat.
"A hazai piac a globális növekedéshez hasonló, 10-15 százalékos forgalomnövekedéssel számolt erre az évre, a vírus miatt kialakult helyzetben viszont hasonló mértékű forgalomkiesés valószínűsíthető. Öröm az ürömben, hogy a gyártói kapacitások újra csúcsra vannak járatva, így mostanra a kihívást a felhasználók megváltozott igényeinek rugalmas kiszolgálása jelenti." - mondta Bíró Gyula, a hazai mobil kiegészítő piac 30 százalékát lefedő Cellect Hungary ügyvezetője.
A Deloitte kutatása vizsgálta az egyes termékkategóriákat is; ebből világosan kirajzolódik, hogy a járvány előtti években a töltők, a tokok, a fóliák és a vezetékes fülhallgatók számítottak a legnépszerűbb mobilkiegészítőnek; az okostelefon-használók legalább 70 százaléka rendelkezett már ezekkel. A tavalyi kutatás Európában a legnagyobb keresletnövekedést a vezeték nélküli fej-, és fülhallgatók, valamint a vezeték nélküli töltők piacán jósolta középtávra, ezen eszközök relatív alacsony elterjedtsége miatt. Itthon pedig a telefontokok, a különböző kivitelű fej- és fülhallgatók, valamint az okosórák voltak a legnépszerűbbek az elmúlt évben.
Amíg azonban a fogyasztók vásárlásait a járvány előtti időkben sokszor a trendek határozták meg, addig az elmúlt hónapokban a szükségesség került a fókuszba; a műszaki áruházak és szolgáltatók kínálatában gyorsan megjelentek az oktatást és home-office-t segítő készülékek, headsetek, fejhallgatók, vagy éppen webkamerák. Ezzel párhuzamosan csökkent a kereslet az ad hoc beszerzésű, nem létfontosságú eszközöknél.
"Bár a vírus némileg elvitte a fókuszt a környezetbarát termékekről, úgy véljük, az újrahasznosított, lebomló termékek piacának is jót tesz majd a tudatosabb vásárlói attitűd - vélekedett a Cellect vezetője, aki azt is elárulta, hogy hamarosan biológiailag lebomló tokokkal bővítik portfóliójukat.
A Canalys friss kutatása szerint a megváltozott életkörülmények új termékkategóriákat is fölemelhetnek, például a viselhető eszközök (fitnesz karkötők és okosórák) kereslete további lendületet kaphat. A felmérés globális szinten 3,8 százalékos éves forgalomnövekedést jósol 2020-ra a viselhető okos eszközök piacán. A magyar mobilkiegészítő-szakértők még optimistábbak: a vírus ellenére is 5 százalék feletti növekedést várnak ebben a kategóriában.