A Boeing és az Airbus igazgatója attól tart, hogy az új technológia súlyos negatív hatással lehet a légiipar működésére - írja a BBC nyomán a 444.hu.

Szakértők korábban is felvetették már, hogy az 5G technológiák bekavarhatnak a repülőgépek elektronikai rendszerének működésébe. A két amerikai telekomóriás, az AT&T és a Verzion január elejétől kezdi telepíteni az 5G-szolgáltatását.

Dave Calhoun és Jeffrey Knittel az amerikai közlekedési miniszternek, Pete Buttigiegnek küldtek közös levelet, melyben azt írták, hogy az 5G által használni tervezett egyik frekvenciasáv veszélyeztetheti a repülők biztonságos működtetését. Levélhez csatoltak egy tanulmányt is, amelyet az Airlines for America készített, és melyben azt találták, hogy ha 2019-ben engedélyezték volna az 5G hálózatok működését, akkor 345 ezer utasszállító és 5400 teherszállító járatnak kellett volna késekkel, elterelésekkel vagy törlésekkel szembesülnie.

Az igazgatók által idézett szakértők például a repülők magasságmérő berendezéseinek összezavarodásától tartanak. Mint írták, szorosan együttműködnek a légiipar minden szereplőjével, hogy megértsék, potenciálisan milyen zavarokat okozhat e eszközök működésében az 5G.

Az AT&T és a Verzion novemberben döntött úgy, hogy egy hónappal elhalasztják a kereskedelmi 5G-hálózat üzembe helyezését, és beépítettek több alkalmazást is, melyek a lehetséges interferenciák kiküszöbölését szolgálták.

A légiipari szereplők szerint ugyanakkor ezek a lépések nem mentek elég messzire, és a Boeing és az Airbus azt szeretné, ha a repterek és más kritikus fontosságú területek közelében erősen korlátoznák a hálózatok működését.