A gumiabroncsokból felszabaduló vegyi anyagokat még a lazacok tömeges pusztulásával is összefüggésbe hozták Ausztráliában és az Egyesült Államokban. A fékezés és a gumiabroncsok kopása során keletkező szennyező anyagok hamarosan bekerülnek az Európai Unió legújabb gépjármű-szabványaiba. A The Tyre Collective nevű brit székhelyű startup azonban már dolgozik a gumiabroncsok kopásának problémáján – írja az Euronews.
Mindenki, aki nézett már Forma 1-es versenyt, tudja, hogy a gumiabroncsok elhasználódnak, de soha nem gondoltunk arra, hogy hová kerülnek ezek a részecskék, és ez valójában egy hatalmas probléma, amellyel foglalkozni kell
– mondja Hanson Cheng, a Tyre Collective társalapítója.
A cége egy olyan eszközt hozott létre, amely az autógumikra rögzíthető. Az elektrosztatikát és a forgó kerék légáramlását használja fel a keletkező gumiabroncspor összegyűjtésére. Miután a részecskéket összegyűjtötték, másfajta gumivá lehet újrahasznosítani a gumiabroncsport, amely számos felhasználási lehetőséget kínál.
A gumiabroncsok kopásából származó szennyezés ezerszer rosszabb lehet, mint ami az autók kipufogógázából jön ki, állapította meg az Emissions Analytics. Ez az új eszköz azonban képes eltávolítani az utakon lévő gumiabroncskopási részecskék akár 60 százalékát is.
A díjnyertes technológia tesztelése
A Tyre Collective nemrégiben a londoni Zhero logisztikai céggel kötött partnerséget, hogy három hónapig teszteljék a készüléket. A prototípus sikeresen összegyűjtötte a finom fémrészecskéket és a gumiabroncsport: több mint a fele 10 mikron alatti méretű volt, ami a legkárosabb fajta az emberi egészségre és a környezetre.
Ez hatalmas mérföldkő volt a startup számára, amely még idén tervezi technológiájának nagyobb és hosszabb ideig tartó tesztelését. A találmányt tavaly a Terra Carta Design Lab első alkalommal meghirdetett versenyének egyik győztesévé választották. Korábban megnyerte a rangos brit nemzetközi formatervezési versenyt, a 2020-as James Dyson-díjat is.
This device captures microplastic pollution from car tyres https://t.co/Z9Wn3NqPOB
— Euronews Green (@euronewsgreen) January 26, 2023