A Stellantis 2024-től a Valeo lidar-rendszerét használja majd a 3. szintű önvezető autókhoz - írja az Autonews. A konszern ráadásul a Scala nevű lidar harmadik generációját kapja meg, a második generáció az, amely már a Mercedes S-osztályhoz és EQS-hez rendelhető. Ez a Drive Pilotnak nevezett rendszer arra alkalmas, hogy 60 kilométer per órás sebesség alatt, átvegye az irányítást, ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha valaki az autópályán dugóba kerül, akkor ne kelljen az araszolással foglalkoznia.
A Mercedes ebben a tekintetben Európában a Teslát is megelőzte.
A Stellantis azt ígéri, hogy a kocsijaiban lehet majd e-maileket olvasni, filmezni de készen kell állnia a sofőrnek arra, hogy átvegye az irányítást.
Mi az a lidar?
A lidar - aminek a nevével sokan talán az iPhone 12 pro bemutatásakor találkozhattak - a "light detection and ranging" rövidítése amely magyarul fényérzékelést és távolságmérést jelent. A rendszer másodpercenként több millió fényimpulzust küld egy lézerből, amelyek visszapattannak a tárgyakról. A fedélzeti számítógépek ezeket az impulzusokat felhasználva 3D-s térképet tudnak készíteni a jármű környezetéről.
A kamerákkal szemben a lidar nagy előnye a feldolgozási sebesség, illetve hogy az értékelést nem befolyásolja a tárgyak felszíne, az árnyékok, a napfény vagy éppen a fényszórók.
A legtöbb önvezető rendszer radarok, kamerák és lidar kombinációját használja.
A Stellantis a BMW-vel közösen fejleszti majd önvezető rendszerát. 2024-et követően pedig már a 4-es és 5-ös szintű önvezetésre koncentrálnak, ahol a vezetőnek tényleg nem kell beavatkoznia. Ez elsőként a fuvarozásban jelenik majd meg.
A Valeo saját bevallása szerint a legnagyobb szereplője az autóipari 3D szkennelő lidar-rendszereknek, eddig 170 000 integrált egységet gyártott és adott el. A németországi Wemdingben készülő egység minden komponensét a cég gyártja, vagyis a hardvert a szoftvert és a mesterséges intelligenciát is.
A Valeo szerint a Scala lidar új generációja elődjéhez képest 12-szer jobb felbontást, háromszor nagyobb hatótávolságot - több mint 200 méter - és 2,5-szer nagyobb látószöget kínál.
A lidar-piac 2030-ra 50 milliárd eurós nagyságrendű lehet.