Tavaly december végén 1,33 millió hordozott mobilszám volt Magyarországon, 111 ezerrel több, mint egy évvel korábban - derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) adataiból. Ezeknél a számoknál az előhívó 20, 30, 31, 70, nem telenoros, telekomos, UPC-s vagy vodafone-os számot jelent.
A számhordozás technikai háttere, hogy a szám helye a hálózatban megváltozik, így a szokásos, számmező szerinti hívásirányítás nem alkalmazható. A hordozott számoknál egyedi hívásirányítást kell alkalmazni, új szolgáltatóját és helyét a hozzá rendelt irányítási szám határozza meg. Ahhoz, hogy a hordozott szám felhívható legyen, minden telefonszolgáltatónak ismernie kell a hordozott számokhoz tartozó irányítási számot, hogy a hívásokat a megfelelő helyre irányítsa - írja az NMHH.
Kapcsolódó
Az összes hordozott szám és a számokkal kapcsolatos hívásirányítási információ a Központi Referencia Adatbázis (KRA) feladata. Az adatbázisba az átvevő szolgáltató viszi be a hordozott számot, a hordozás idejét és az irányítási számot, melyet az átadó szolgáltató ellenőriz. Az összegyűjtött hívásirányítási adatokat a KRA-ból minden telefonszolgáltató letölti, és a számátadási időablakban végrehajtandó módosításokat a saját hívásirányítási rendszereiben érvényesíti.
A mobilszámhordozásra 2004 májusa, az uniós csatlakozás óta van lehetőség és már az első 8 hónapban közel 44 ezren éltek ezzel a lehetőséggel, azóta pedig a szám folyamatosan emelkedik. Ennek érthetően lökést ad egy-egy új szolgáltató vagy virtuális szolgáltató megjelenése.
A számhordozás már igen könnyű feladat, az elmúlt évek jogszabályváltozásainak hála már elég az új szolgáltatónál jelezni a hordozási szándékot és ők majd kikérik a számot a régi szolgáltatótól.
Fontos tudni, hogy a számhordozásnál nem szabad először lemondani a meglévő előfizetést, mert akkor a szám elvész.
Számhordozást csak az kérhet, akinek nevén van a számla és nincs 30 napnál régebbi számlatartozása.
Ha számhordozási igényt munkanapon 16 óra előtt rögzítik, akkor a váltás az ettől számított második munkanapon 20 óra után megtörténhet. A mobilkészülékekben a SIM kártyát a számátadás napján 20 óra után kell kicserélni, vagy a számhordozás megvalósulásához a készüléket ki és be kell kapcsolni. Ha a hordozás a szolgáltatók hibájából több alkalommal is húzódik, akkor az ügyfelet kötbér illeti meg - hívja fel a figyelmet az NMHH.
Elveszve a statisztikákban
A magyar mobilpiac már évek óta telített, az előfizetések száma 11 millió fölött van, illetve van még körülbelül 1,2 millió m2m (machine to machine) sim-kártya, amelyeket többek között távfelügyeleti rendszerekben, az iparban, vagy akár a logisztikában használnak.
Az előfizetések számáról az NMHH és a KSH is közöl adatot, azonban eltérő módszertannal dolgoznak.
- Az NMHH a mobilpiaci jelentésében - amelyből a 2019 második negyedévi a legfrissebb - azt írják, hogy 11,19 millió olyan sim-kártya van, amely valamilyen forgalmat bonyolított az adott félévben. Ezen felül van 1,15 millió, m2m-sim.
- A KSH nem a forgalmat bonyolító, hanem minden hívható sim-ről közöl adatokat, ez 2019 harmadik negyedévének végén 12,4 millió volt.
A KSH adatsorában van azonban több csavar is. A hivatal 2019-től már az m2m kártyákat is beleszámolja a statisztikákba, így lehetett, hogy a 2018 végi 11,83 millió aktivált sim-kártya szám 2019 elejére 12,17-re ugrott. Az NMHH adatsorából azonban kiderül, hogy 2018 év végén több mint 700 ezer m2m-kártya volt forgalomban, így a KSH által regisztrált 345 ezres növekménnyel valami nem stimmel.
A KSH azonban lapunk kérdésére elárulta, hogy
az adatsoruk valójában már 2019 előtt is tartalmaztak m2m-adatokat, de részletes bontás nem állt rendelkezésre.
A feldolgozás folyamatban van és várhatóan 2020 márciusától tudnak olyan adatokat közölni, amelyekben külön számítják az m2m-kártyákat.
Így nagyon nem lehetünk messze a valóságtól, ha hozzávetőlegesen 11,2-11,3 millió darab hívható és "emberi kommunikációra" használt kártyáról beszélünk.
Stagnáló Telekom, csökkenő Telenor, növekvő Vodafone
Az elmúlt években a hivásforgalmat bonyolító sim-kártyák alapján a Magyar Telekom volt a piacvezető szolgáltató 45 százalék körüli részaránnyal. Második a Telenor amelynek részesedése a 2015. végi közel 30 százalékról 2019 közepére 27,3 százalékra esett. A Vodafone ez alatt az idő alatt 24,8 százalékról 26,6 százalékra nőtt a magyar piacon. A további szolgáltatók részesedése valamivel több mint fél százalékponttal erősödött, de összességében 2019 első félévének végére sem érte el az 1 százalékot.