Az ipari takarítórobotokkal mostanában kezdenek el ismerkedni a bevásárlóközpontok, repterek üzemeltetői, de lehet látni ilyen berendezéseket kórházakban, egyetemeken, sportlétesítményekben is, elsősorban külföldön. Sokaknak egyből az ugrik be ezekről a gépekről, hogy elveszik valakinek a munkáját.
Ez a félelem alaptalan, legalábbis Faizan Sheikh a takarítórobotokat gyártó kanadai Avidbots igazgatója szerint, aki úgy véli, hogy a takarítási iparágban nagyon magas a lemorzsolódási arány és a fluktuáció a gépek nélkül is. Ebben a szektorban egyébként régóta napirenden van az automtizálás kérdése, a koronavírus-járvány - ahogy sok más területen - csak felgyorsította ezt a folyamatot - írja a Toronto Star.
Az Avidbotot egy pakisztáni és egy ecuadori származású vállalkozó alapította, ők fejlesztették ki a világ egyik első kereskedelemben kapható robot padlótisztítóját, a Neót. A két alkalmazottal induló vállalkozás ma 250 főt foglalkoztat és már több országban van kirendeltségük.
Faizan nem árulta el, hogy a Covid-19 miként hatott az eladásokra, csak annyit közölt, hogy nőtt a kereslet. Az eszköz óránként 3 900 négyzetméternyi felületet tud megtisztítani, üzemideje 6 óra is lehet és csak az elindításhoz van szüksége emberre. Jelenleg Kanadában 75 létesítményben használják, de ezt a szám rohamosan emelkedik és nem csak saját hazájában.
Nem olcsó
Pedig a gép nem olcsó: a Neo 2 nevű új berendezés ára 67 ezer dollár vagyis 20 millió forint, de a második évtől a karbantartásért és a szoftverfrissítésért évi 9 700 dollárt vagyis közel 3 millió forintot kell fizetni. Ha pedig a megrendelő kérné a korlát- és kilincstisztító kiegészítőt, akkor további súlyos összegeket kell fizetnie.
A cég a magas árakkal kapcsolatos kritikákat azzal üti el, hogy a személyzetet más, bevételtermelő feladatokra lehet beosztani.
A torontói Yorkdale bevásárlóközpont közel öt évvel ezelőtt vásárolta meg az első robot takarítót az Avidbotstól, amely napközben kisebb látványossággá vált a vásárlók körében. Mivel a berendezés megáll ha valakit a közelében érzékel muszáj volt átütemezni a takarítást a zárás utánra.
A központ a járvány alatt vásárolt egy második robotot is, de a létesítményvezető szerint nem bocsátottak el senkit, csupán átcsoportosították a munkaerőt.
A montreali Pierre Elliott Trudeau Nemzetközi Repülőtér három Neo padlómosót vásárolt a járvány kitörése előtt. A reptér kiszervezi a takarítást, ezeket a gépeket csak kiegészítésként használják, vagyis nem várták el a partnerüktől, hogy embereket bocsásson el.