Kiss Ádám
Öntsünk tiszta vizet a pohárba: a domain- és weboldal-kereskedelem igenis egy jövedelmező tevékenység, a kérdés az, hogy mennyire? Lássuk, mitől függ a weboldalad vagy domaincímed értéke.
Kapcsolódó
Egy weboldal értéke
Sokan, amikor meghallják, hogy a weboldalak eladása jó biznisz, rögtön a közepébe vágnak és csinálnak 3-4 weboldalt. Ennek a költsége nem magas, egy domaincímet már akár 2 ezer forintból is meg lehet vásárolni, ehhez jön hozzá egy weboldalszerkesztő program megvásárlásának költsége (ingyenes verziók is találhatóak) és kész.
Jobb esetben felkeresnek egy webdizájn stúdiót, akik körülbelül 100 ezer forintból "tökéletes" weboldalt csinálnak.
Ezután jön azonban a feketeleves, amikor rájövünk, hogy van 4, teljesen "alap", terméktől, üzleti modelltől és tartalomtól mentes weboldalunk, amely az előállítási költségén kívül nem ér többet. Sőt mi több, valószínűleg az ilyen webshopokat vagy weboldalakat senki nem akarja majd megvenni, kivéve, ha beletrafáltál a domain címbe, de erről majd később beszélünk.
Egyszóval ahhoz, hogy a weboldalad értékes legyen a következő pontoknak mindenképpen teljesülniük kell:
- Legyen tartalom a weblapon.
- Legyen egy felépített üzleti modelled.
- Legyen vásárlói köröd.
- Legyenek valós statisztikáid a weboldaladról.
Ezek nélkül sajnos az online vállalkozásod semmit nem ér. De miért van ez így?
Gondolj csak bele: ha nincs tartalom, nincs tényleges forgalom, nincs indexálva a weboldal a keresőmotorok által vagy nincs semmilyen szolgáltatás/termék, amely profitot termelhet akkor egy szimpla online felületet adsz el. Ha viszont ezek mind megvannak, akkor már egy komplett működő vállalkozást.
Lássuk, mi a helyzet akkor, ha elegendő időt fektettél a weboldalad elkészítésébe, de úgy döntesz, hogy megválnál tőle.
Ilyen esetben a következő paramétereken múlik az ár:
- organikus látogatószám,
- kulcsszópozíciók,
- közösségi oldalak,
- versenytársak mérete és mennyisége,
- árbevétel,
- költségek.
Láthatod, hogy már jóval komplexebbé kezd válni a dolog. Az említett paraméterek fogják meghatározni azt, hogy mennyiért tudod eladni ezt a működő online céget.
De ne kerülgessük a forró kását: mennyi az annyi? Nehéz megmondani, hiszen sok tényező befolyásolja az árat. Azonban ha a weboldaladnak magas az organikus látogatószáma, a közösségi média felületekkel teljesen harmóniában működik, a kulcsszópozícióid nagy része top 20-as értéket mutat a keresési találatokban, kevés versenytárssal rendelkezel, magas árbevételed van viszonylag alacsony költséggel akkor akár több millióért is elkelhet a weboldal.
Természetesen ez a világ legoptimálisabb helyzete, mondhatni egy utópisztikus elképzelés, hiszen tökéletes weboldal nem létezik.
Mi a helyzet a domain címmel?
Egy domain eladása kissé másképpen működik mintha egy működő weboldalt adnál el. Itt két opció van.
Az első, hogy volt olyan szerencséd és beletrafáltál egy cég leendő domainnevébe vagy egy olyan népszerű domainnevet vásároltál meg, hogy mindenki meg akarja tőled venni.
Ehhez óriási szerencse kell, nyilván erre alapozni nem érdemes, azonban, ha ilyen szerencsés voltál, akkor könnyedén elkérhetsz 100-150 ezer forintot a mindössze 2-3 ezer forintért vásárolt domainért.
Tudjuk, ez tényleg nagyon jól hangzik, de azért erre ne alapozz. A rossz hírünk az, hogy minden más esetben a domain nem lesz elég ahhoz, hogy nagyot szakíts vele.
Muszáj felépítened rá egy működő weboldalt ahhoz, hogy el tudd adni. Enélkül egy domaint mindössze pár tízezer forintért tudsz csak eladni.
Azt gondolhatod, hogy rendben, akkor minden domainen legrosszabb esetben is keresek 8-10 ezer forintot, sok kicsi sokra megy és még foglalkozni sem kell vele. Ez igaz, azonban ne feledd, hogy erre vevőt is kell találni, ami a gyakorlatban a legnehezebb pont, mivel egy másik ember ugyanúgy meg tudja vásárolni kétezer forintért a saját egyedi domainjét.
Tanulság
Mindig tartsd szem előtt, azt a mondást, hogy befektetett energia nélkül nincs siker. Ez a weboldalak területére is igaz.
Ne sajnáld az energiát arra, hogy minőségi weboldalakat készíts, ez az alapja mindennek és csak így lehetsz sikeres az online piacon.
Kiss Ádám, a Rackhost.hu munkatársa