A Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) új tanulmánya szerint a „Full Self-Driving” (FSD) – amely a neve ellenére inkább egy fejlett vezetéstámogató rendszer, mintsem teljes önvezetés – nem elég biztonságos ahhoz, hogy jelen állapotában közutakon is alkalmazzák. Miközben a szabályozó hatóságok és szövetségi tisztviselők vizsgálódnak az önvezető autók nagy visszhangot kiváltó balesetei után, a hét végére már több ezer Tesla-tulajdonos fogja kipróbálni az autógyártó legújabb szoftverfrissítését, mely további lépéseket tesz a hangzatos FSD-élmény felé - írja a TechChrunch.
A kutatók megállapították, hogy az érintettek viselkedésmintái eltérnek az önvezetés kikapcsolása előtt és után, ezért figyelmetlenné válhatnak a részlegesen automatizált rendszerek használatakor. Ilyenkor a sofőrök kevésbé nézték az utat és a járműforgalmat, valamint több figyelmet fordítottak más területekre, szemben a manuális vezetéssel.
Az amerikai intézet tanulmánya rámutat arra, hogy a Tesla-tulajdonosok sok esetben nem az ajánlottak szerint használják a gyártó önvezető rendszereit. Olyan biztonsági funkciók mellett, mint a forgalomfigyelő, sebességtartó és az automatikus kormányzás – amik elméletben tehermentesítenék a vezetőt és nagyobb lélekjelenlétet biztosítanának –, a sofőrök kevésbé lesznek figyelmesek, és többet veszik le a kezüket a kormányról. A kutatók szerint ez annak eredménye, hogy az emberek alapvetően félreértik a részlegesen önvezető rendszerek rendeltetését, illetve nem ismerik azok korlátait. Alapesetben a sofőrök igyekeznek fenntartani a vizuális és fizikai éberséget, azonban önvezetés esetén – mivel a feladatok egy része automatizált – természetesen unatkozhatnak, ami lankadó figyelmet okoz.
Kísértésbe esnek
A friss jelentésben a Tesla Model S és X tulajdonosokat vizsgáltak több mint egy évig, mialatt összesen közel 800 ezer kilométernyi adatot gyűjtöttek a kutatáshoz. Valójában nem céljuk a vállalat bírálata, sokkal inkább szeretnének rámutatni a vezetésfigyelő rendszerek fontosságára – amik valós időben adnak visszajelzést, és az automatizáció mértékét a sofőr éberségéhez igazítják –, ami biztonságosabbá teheti a FSD-t. A Tesla kizárólag egy kormányberendezésbe épített érzékelőt használ ahhoz, hogy vizsgálja a sofőr éberségét, viszont nem képes nyomon követni a szem és fejmozgásokat.
Bár az eredmények sokakat nem lepnek meg, ellenben kiderültek újdonságok azzal kapcsolatban, hogy a sofőrök mégis mivel foglalkoznak a forgalom követése helyett. Voltaképpen a Tesla-tulajdonosok – a félrepillantások irányából kiindulva – vélhetően az okostelefonjukat nézték, vagy a középen található infotainment-rendszer érintőképernyőjét, ráadásul sokkal hosszabb ideig, mint manuális vezetés közben.
A legújabb 10.0.1-es verzió állítólag magabiztosabb döntéseket hoz az utakon, de egyelőre csak bétatesztelők viszonylag szűk csoportjának elérhető. A Tesla azonban szeptember 24-től szélesebb körben tervezi bevezetni, idővel az alapszolgáltatás birtokában akár bárki kipróbálhatja.
Továbbra is megosztó
Azonban a szoftverfrissítést bírálják az amerikai szabályozó hatóságok is: Jennifer Homendy, a National Transportation Safety Board (NTSB) vezetője szerint, amíg vannak „alapvető biztonsági problémák”, addig nem szabadna kiadni az újabb verziót. A Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) legutóbbi vizsgálata pedig tulajdonképpen újra megnyitja a kérdést, hogy egyáltalán biztonságos-e a technológia a jelenlegi formájában. Ez jókora kihívást jelenthet Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója számára, akinek a vezető nélküli autók népszerűsítése segített abban, hogy vállalata a világ legértékesebb autógyártójává váljon - írja a Reuters.
A Tesla akár 10 000 dollárt is felszámít az ügyfeleknek a fejlett vezetés-támogató funkciókért – amilyen például az automatikus sávváltás – és azt ígéri, hogy végül kizárólag kamerák és szoftverek segítségével autonóm vezetési szolgáltatással ruházza fel a járműveket. Elon Musk szerint:
Egy nyolc kamerával felszerelt Tesla sokkal biztonságosabb lesz, mintha emberek ülnének a volán mögött.
Ellenben a szakértők és az iparág vezetői úgy vélik, hogy a technológia hatékonyságát még nagyban befolyásolják az olyan környezeti tényezők, mint az erős napfény és sötétség, illetve a kedvezőtlen időjárási körülmények – heves eső, hó és a köd – szintén biztonsági kockázatot jelentenek.
Bár az az elektromos autók úttörője keményen küzdött azért, hogy a szolgáltatást megvédje a szkeptikusokkal és a szabályozó hatóságokkal szemben, kritikusai szerint a vállalat arra használja a szoftverfrissítési metódust, hogy megkerülje a hagyományos jármű-visszahívási folyamatokat. Úgy vélik Musk annak ellenére népszerűsíti az Autopilot képességeit – a teljesen vezetőmentes közlekedés látszatát keltve –, hogy a használati útmutatókban feketén-fehéren szerepelnek a technológia korlátai, melyek továbbra is megkövetelik a folyamatos lélekjelenlétet az utakon.