Az ügy újabb felvonása a Magyar Telekom szappanoperának, ezúttal a jelek szerint valakinek a társaság által a független vizsgálatra kifizetett összegek verhették ki a biztosítékot. A Magyar Telekomnál a vizsgálat évei alatt több mint 15 milliárd forintot fizettek ki a vizsgálattal kapcsoltos költségek címén. Ugyanakkor a vizsgálatban résztvevő White & Case ügyvédi iroda eddig összesen 6,7 millió eurónyi szerződést talált, amely gyanús volt. Ez alig tizede a vizsgálatra elköltött összegnek, ráadásul a montenegrói legfőbb ügyész időközben arról tájékoztatta az ottani leányvállalat vezetőit, hogy a kérdéses szerződések esetében nem talált bűncselekményre utaló jeleket.
A Magyar Telekom részvényeseinek idegeit tovább őrölhette az üggyel kapcsolatban a Siemens esete. A német céget tavaly év végén korrupciós ügyekért rekordmértékű bírságot kapott, az amerikai és a német hatóságok részére összesen 1,3 milliárd eurót kellett fizessen. Ez a mamutvállalat árbevételének 6 százalékára rúg. Ha a Magyar Telekomnál árbevétel arányosan hasonló lesz a bírság összege, az 10-12 milliárd forintot jelentene, ami szintén jelentősen elmarad a vizsgálat eddigi költségeitől.
Megfigyelők szerint egyébként már nem kell sokáig türelmetlenkedniük a Telekom részvényeseinek. Néhány éven belül ugyanis az ügy egyszerűen elévülhet, s minden érintett a sokmilliárd forintnyi költség elszámolása után nagyot sóhatjtva dőlhet hátra karosszékében.
Íme a szappanopera rövid összefoglalója a Magyar Telekom gyorsjelentése alapján:
"Mint azt a Magyar Telekom korábbi közleményeiben bejelentette, a 2005. évi pénzügyi jelentésünk auditálása során a PricewaterhouseCoopers Könyvvizsgáló és Gazdasági Tanácsadó Kft. ("PWC") két olyan szerződést talált, amelyek természete és üzleti célja nem volt egyértelmű. 2006 februárjában a Társaság Audit Bizottsága megbízta a White & Case-t ("a független vizsgálatot végző"), mint független jogi tanácsadót, hogy belső vizsgálatot folytasson annak megállapítására, hogy a Társaság ezen vagy egyéb szerződések alapján végrehajtott-e olyan kifizetéseket, amelyek esetlegesen az USA jogszabályaiba (beleértve az Egyesült Államok Külföldön Kifejtett Korrupt Gyakorlatokról szóló törvényét (FCPA)) vagy a Társaságbelső szabályozásaiba ütköznek.
A belső vizsgálattal kapcsolatban a Társaság Audit Bizottsága tájékoztatta az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériumát (DOJ), az Egyesült Államok Értékpapír- és Tőzsdefelügyeletét (SEC), valamint a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletét. Az általa begyűjtött iratok és egyéb bizonyítékok alapján a White & Case előzetesen arra a következtetésre jutott, hogy okkal feltételezhető négy, 2005- ben kötött tanácsadói szerződés esetében, hogy azokat nem megfelelő céllal kötötték.Megállapították továbbá, hogy bizonyos munkavállalók a vizsgálat számára releváns izonyítékokat semmisítettek meg.
A White & Case talált több olyan szerződést is a macedón eányvállalatunknál, amelyek további vizsgálatot tehetnek szükségessé. 2007 februárjában az Igazgatóságunk úgy határozott, hogy ezen további szerződéseket és minden kapcsolódó vagy hasonlóan megkérdőjelezhető szerződést vagy kifizetést is át kell tekinteni, és ezekre is kiterjesztette a vizsgálatot.2008 májusában a független vizsgálatot végzők eljuttatták a Társasághoz "A független vizsgálat macedón szakaszára vonatkozó helyzetjelentést". A White & Case a helyzetjelentésben leírja - többek között -, hogy "meggyőző bizonyíték van hat szerződés esetében arra, hogy azok létrejötte és/vagy teljesítése törvénytelen jellegű".
Ezek a szerződések a Társaság és/vagy annak leányvállalatai által egy Cipruson bejegyzett tanácsadó társasággal és/vagy annak tagvállalataival Macedóniában végzendő tanácsadói, marketing, akvizíciós átvilágítási és/vagy lobbi tevékenységre köttettek 2004-2006 között.Ezen szerződések alapján a Társaság és/vagy leányvállalatai összesen 6,7 millió eurót meghaladó összeget fizettek ki.
Az ezen szerződésekre és a független vizsgálatot végzők által beazonosított egyéb szerződésekre irányuló független vizsgálat tovább folytatódik. 2007-ben Montenegró legfőbb ügyésze tájékoztatta montenegrói leányvállalatunk, a Crnogorski Telekom Igazgatóságát azon döntéséről, amely szerint a Montenegróban zajló független vizsgálat tárgyát képező szerződések nem tartalmaznak olyan, bűncselekményre utaló elemeket, amely Montenegróban eljárást vonna maga után.
A magyar hatóságok saját vizsgálatot indítottak a Társaság montenegrói tevékenységre vonatkozóan. A magyar Nemzeti Nyomozó Iroda arról tájékoztatta a Társaságot, hogy 2008. május 20-án bűncselekmény megállapítása nélkül megszüntette vizsgálatát. Az Egyesült Államok-beli hatóságok is saját vizsgálatot indítottak a mi belső vizsgálatunk tárgyát képező tranzakciók vonatkozásában annak megállapítására, hogy azok megsértették-e az Egyesült Államok jogszabályait.
A Macedón Köztársaság Belügyminisztériuma tájékoztatást, valamint dokumentumokat kért be macedón leányvállalataink Macedóniában folytatott beszerzési és osztalékfizetési tevékenységével kapcsolatban (az Egyesült Államokban folyó vizsgálattal együtt: "Hatósági vizsgálatok2). 2007. során az Egyesült Államok hatóságai kibővítették vizsgálatukat, a belső vizsgálatot érintő lépéseinkre és a belső vizsgálattal kapcsolatos közzétételeinkre vonatkozó adatkérésekkel.Nem tudjuk megítélni, hogy mikor zárulnak le a belső és a jelenleg is zajló Hatósági vizsgálatok, és hogy mi lesz azoknak a végső kimenetele, illetve a hatása - ha lesz ilyen - a pénzügyi beszámolóinkra vagy működési eredményeinkre.
A hatóságok büntető vagy polgári jogi szankciókat alkalmazhatnak velünk vagy leányvállalatainkkal szemben, beleértve a pénzbüntetést is, illetve további változtatásokat kezdeményezhetnek az üzleti tevékenységünk és a megfelelőségi programunk tekintetében.A Magyar Telekomnál 2008 során 5,4 mrd Ft költség merült fel a vizsgálattal kapcsolatosan, mely a Csoportközpont és szolgáltató központ szegmens egyéb működési költségei között szerepel."
Tájékoztatás
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!