Megjelentek az Intel első negyedéves számai: a cég árbevétele 36 százalékkal 18-ról 11,7 milliárd dollárra csökkent egy év alatt, ami egy nagy technológiai cég esetében elsőre hihetetlennek tűnik. Eközben 2,8 milliárd dollár vesztesége lett a társaságnak, míg tavaly ilyenkor 8 milliárdos nyereséggel büszkélkedhetett.
Hiány helyett túlkínálat
Erre a folyamatra azonban számítani lehetett: a járvány kezdeti időszakában a termelés sok iparágban visszaesett, így a kereslet felfutásakor hiány alakult ki. A félvezetők voltak az egyik legkritikusabb termékcsoport, ez az iparág a beszállítói láncok akadozásai miatt igen nagy hiánnyal küzdött, az árak megemelkedtek, ami viszont a cégek profitját megnövelte, különösen, amikor már csökkent a hiány, de még hatalmas megrendelés állományuk volt.
Ezt követően törvényszerűen visszaesett a részben előrehozott kereslet, a gyártási kapacitás pedig felfutott, így mérséklődött az értékesítés és az árrések is lecsökkentek. Az Intelnél ez már az ötödik negyedév egy más után, hogy csökkent az árbevétel, és a második, hogy veszteséges lett, mégpedig eddig nem látott mértékben. A probléma viszont szerencsére csak átmeneti: a hatalmas készletek kiárusításával a számítógépek, laptopok, szerverek piaca újra kiegyensúlyozottá válik, miközben az Intel komoly költségcsökkentést hajt végre.
Elhúzott a konkurencia
A cégnek még egy kihívással szembe kell néznie: kissé lemaradt a konkurencia mögött. A tajvani gyártók, elsősorban a TSMC, valamint az Apple fejlettebbek lettek a félvezetőgyártásban. A cég a negyedéves jelentés fűzött kommentárjában azt ígéri, hogy 2026-ra ledolgozzák ezt a hátrányt, nagy ütemben zajlanak a fejlesztések.
Amazon: lassul a húzóerő
A másik nagy tech cég, az Amazon a megszokotthoz hasonlóan óriási, 127 milliárd dolláros árbevételt hozott, csak hogy ezzel egy gond van: nagy része a kiskereskedelmi tevékenységből származik, melynek rendkívül kicsi a profithányada. Ami az árbevételen belül komolynak tekinthető, hisz a cég saját szolgáltatásának értékesítéséből adódik, az a felhő alapú üzletág 21,3 milliárd dollárral, és a reklámbevételek 9,5 milliárd dollárral.
A felhő alapú üzletágnál a növekedés 16 százalékos, ez azonban csökkenő trendet mutat, az előző negyedévben még 20 százalék volt. A részvény ára pedig azért szaladt magasra a korábbi években, mert igen nagy növekedést vártak az üzletágtól, gyakorlatilag ez az Amazon hajtóereje, hisz a profitot döntő részben ez hozza.
Profitnövekedés vagy részvényáresés?
Az Amazon nettó eredménye 3,2 milliárd dollár volt a negyedévben, részvényenként 31 cent. Ez azonban a cég jelenlegi tőzsdei kapitalizációjához képest nem mondható soknak, 105 dolláros részvényár mellett 90 körüli P/E érték adódik (részvényár osztva az egy részvényre jutó éves nyereséggel), ami igen magas érték.
Kétségkívül a cég az elmúlt 10 évben hasonlóan magas értékekkel forgott, melyet a növekedési várakozások tápláltak, de akármeddig nem fogja várni a piac a csodát, hisz a már nem erősen növekvő cégeknél ez a szám jellemzően 15-20 körüli. Vagy jön a várva várt profitrobbanás, vagy leértékelődik a részvény.
Tájékoztatás
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!