Az árbevétel tovább növekedett a második negyedévben valamelyest meghaladva a 84 milliárd forintot, ami magasabb mind a tavalyi második mind az előző negyedévi értéknél. Az üzemi eredményhányad 15,6 százalékos értéke csökkenést mutat mind az előző (17,5 százalék) mind a tavalyi év második negyedévéhez (18,7 százalék) viszonyítva.
Tovább csökkent a magyarországi forgalom
A gyorsjelentésből jól látszik, hogy a társaság magyarországi eladásai (8,3 milliárd forint) tovább csökkennek, a tavalyi év hasonló időszakához viszonyítva ez a csökkenés már 14 százalékot mutat (forintban számolva, euróban ez sokkal nagyobb). Az elmúlt két évben bevezetett készítmények forgalma nem tudta ellensúlyozni a 2011-es év során bevezetett piacszabályozási intézkedések hatásait. A Magyarországon realizált forgalom a negyedévben összességében már a társaság összforgalmának 10 százalékát sem teszi ki.
A társaság ugyanakkor az USA piacot leszámítva összes külföldi piacán számottevő növekedést tudott elérni, igaz euróban, illetve helyi devizában számolva ezek a számok már általában mérsékeltebb növekedést mutatnak az időszak gyenge forintárfolyama miatt. Az uniós piacon euróban számolva 6,5 százalékos forgalomnövekedést ért el a Richter (98 millió euró forgalom három hónap alatt), míg Lengyelországban a növekedés meghaladta a 10 százalékot az előző év hasonló időszakához viszonyítva. Nagyon jól alakultak az ukrán és FÁK piacok bevételi számai részben az erős dollár miatt. Az amerikai piacon az értékesítés forintban számolva 19 százalékkal csökkent mivel a drospirenone-hoz kapcsolódó profitmegosztásból származó bevétel tovább esett az egyre növekvő generikus verseny következtében.
A kutatási költségek féléves összehasonlításban 22 százalékkal emelkedtek. Ezen költségek alakulása részben a Forest Laboratories-zal közösen végzett jelenleg is folyó klinikai vizsgálatoknak köszönhető. Emellett a Csoport K+F költségeihez a PregLem és a Richter-Helm Biologic leányvállalatok kutatási ráfordításai is hozzájárultak.
Hatott a gyenge forint
A negyedév pénzügyi eredménye a gyenge forint miatt sokkal, majdnem kétmilliárd forinttal jobb lett mint az előző év hasonló időszakában, ami a devizás tételek átértékelésének köszönhető szintén a gyenge forintárfolyam következtében. Tovább növekedtek az értékesítési és marketingköltségek, árbevételhez viszonyított arányuk a félév során már elérte a 28 százalékot, ami részben a nyugat-európai nőgyógyászati hálózat költségeivel, részben az Esyma piaci bevezetésével kapcsolatos költségeknek köszönhető.
Összességében az előző évinél sokkal jobb negyedévet zárt a Richter, az ugyanakkor jól látszik hogy a forint gyengesége ebben jelentős szerepet játszott. A következő negyedévekre nézve ez a hatás mérséklődhet. A magyar piac jelentősége tovább csökken a társaság életében, a hazai piacszabályozási intézkedések következtében a társaság forgalmának egyre kisebb részét bonyolítja a hazai piacon, az értékesítés hangsúlya egyre inkább a magasabb profitlehetőségeket biztosító külföldi piacok felé tolódik el. A jó gyorsjelentés pozitív hatását mérsékelheti az elmúlt időszakban bekövetkezett viszonylag jelentős mértékű áremelkedés és befolyásolhatják majd a menedzsment megjegyzései a további kilátásokkal kapcsolatban.
Tájékoztatás
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!