A dán Lego AS arra készül, hogy 1963 óta első ízben drasztikusan átalakítsa világhírű építőkockáit - írja a Wall Street Journal. A projekt azonban legalább 15 évet vesz majd igénybe, s a tervek szerint ha sikeres lesz, a vásárlók nem érzékelik majd a különbséget.
A cél, hogy a kockák előállításához olyan természetes anyagokat használjanak ezentúl, amelyeket teljes egészében növényekből nyernének ki, szemben a jelenlegi kőolaj alapanyagú műanyagokkal, amelyek felelőssé tehetők a cég hatalmas ökológiai lábnyomáért. A terv az, hogy az új alapanyagokból előállított építőkockák teljes egészében megfeleljenek a Lego szigorú minőségi követelményeinek, s ugyanazokkal a tulajdonságokkal rendelkezzenek, mint a jelenlegiek - mondta Tom Guy Brooks, a cég környezeti fenntarthatóságáért felelős igazgatója a lapnak.
Ha sikerrel járunk, akkor senki sem fogja majd tudni megkülönböztetni az új kockákat a régiektől - mondta. Az új technológiával készült elemek mindegyikének precízen kell majd illeszkednie a korábbi szériákhoz. A mostani Lego kockák előállítása hallatlanul precíz művelet, az öntésük során a milliméter négyezred részének megfelelő pontossággal járunk el. A kockák szín- és formatartása nagyon nagy, s speciális hangjuk van, amikor egymáshoz illesztik őket - tette hozzá.
Pénz, az van bőven
A Lego figyelme 10 évvel ezelőtt fordult először igazán a természetes alapanyagok felé, akkor a száguldó kőolajárak miatt. Azonban az árak csökkenésével ez a nyomás enyhült a csoporton - mondta Kent Furst, a Fredonia Group piackutató cég elemzője.
A cég 2014-ben 15 százalékkal növelte profitját, 7,03 milliárd dán korkánra (nagyjából 1,05 milliárd dollár), üzemi árrése pedig elérte a 24,6 százalékot. Ebben a helyzetben a motivációs erő nem is a cég profitabilitása, hanem inkább a vásárlói igények. A Lego vásárlói körében a Nielsen által világszerte elvégzett felmérés szerint azok 55 százaléka hajlandó lenne magasabb árat is fizetni a termékekért, ha azoknak pozitívabb szociális és környezetvédelmi hatásai lennének.
Furst szerint az olyan cégeknek, mint a Lego nem egy hasonló kutatási projektjük van, amely nem kizárólag a költségek csökkentésére irányul. Ennek oka, hogy vásárlóik egyre inkább figyelemmel vannak a környezeti hatásokra is, a környezetszennyező gázok kibocsátására és más, az olaj-alapú nyersanyagok által okozott káros mellékhatásokra.
A Coca-Cola például olyan eljárást keres, amellyel növényi alapanyagúra lehetne átállítania az általa felhasznált műanyag palackok gyártását. A cég a múlt hónapban mutatott be egy teljesen új palackot, amelyet többek között cukornádból, s a cukornád felhasználás során keletkező hulladékból készítenek. Igaz, ahhoz még évek kellenek, hogy a fogyasztók találkozzanak az új palackokkal az áruházak polcain.
A Lego éves szinten 77 ezer tonna kőolajat használ fel 60 milliárd kockájának és más építőelemeinek legyártásához. A cég most 100 kutatót tervez felvenni a környezetbarát projekt megvalósításához.
Brooks szerint a Lego ugyan nem zárja ki más megoldások lehetőségét sem, de elsősorban arra koncentrálnak, hogy az új anyagot hulladékból nyerjék ki, mint például kukoricaszárból, vagy más a mezőgazdasági tevékenység során keletkező felesleges anyagból, amely jelenleg semmilyen hasznos célt nem szolgál. Ez a helyes út a Lego számára. A fosszilis alapanyagok véges mennyiségben állnak rendelkezésre, és mi tisztában vagyunk ezzel - tette hozzá.
Tájékoztatás
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!