Az elemzők egyöntetűen megállapították azt is, hogy a sikeres kibocsátás után most már gyakorlatilag nincs esély új IMF/EU-megállapodás megkötésére. Az egyik legnagyobb citybeli gazdasági-pénzügyi elemzőház, a Capital Economics közgazdászai befektetőknek összeállított szerdai értékelésükben az előző este értékesített, összesen 3,25 milliárd dollár névértékű öt- és tízéves magyar kötvénnyel kapcsolatban kiemelték, hogy az idén 5,1 milliárd euró magyar szuverén devizaadósság-hányad jár le, és ebből 3,6 milliárd euró a Nemzetközi Valutaalapnak (IMF) visszafizetendő hitelrész.
Az IMF-hitel kamata ugyanakkor sokkal alacsonyabb, mint a piacon kibocsátott kötvényé, így az IMF-fel szemben esedékessé váló kötelezettség megújítása a devizakötvény-kibocsátás bevételéből az adósságszolgálati költségek emelkedését jelenti - fejtegették a Capital Economics londoni elemzői.
A ház szakértőinek megfogalmazása szerint mindemellett a kibocsátás "az utolsó szöget jelenti az IMF/EU-megállapodás koporsójában", pedig egy ilyen megállapodás elősegíthette volna a magyarországi gazdaságpolitikai döntéshozatal hitelességének erősítését.
A Capital Economics londoni elemzőinek értékelése szerint a dollárkötvény-kibocsátás sikere önmagában azt is jelezheti, hogy növekszik a magyar gazdaságba és a gazdaságpolitikába vetett bizalom. A cég közgazdászai közölték ugyanakkor: véleményük szerint a sikerrel végrehajtott kibocsátás inkább a globális kockázatvállalási hajlandóság általános erősödését tükrözi.
A Goldman Sachs (GS) pénzügyi szolgáltató csoport londoni befektetési részlegének felzárkózó piacokra szakosodott elemzői is azt emelték ki szerdai értékelésükben, hogy az új magyar dollárkötvény növelni fogja a közadósság-szolgálat átlagos költségét, mivel a piacról bevont forrás finanszírozza majd az olcsóbb IMF-hitel törlesztését. A GS londoni elemzői szerint emellett az alacsony magyar hitelminősítői besorolások, valamint a gazdaságpolitikával kapcsolatos "folyamatos bizonytalanságok" miatt a kibocsátás viszonylag drága volt, hozzávetőleg 45 bázisponttal haladva meg az ötéves magyar szuverén kötvény törlesztési kockázatára köthető piaci biztosítási csereügyletek (CDS) árazását, és 10 bázisponttal a tízéves magyar devizakötvény CDS-középárfolyamát.
A Goldman Sachs londoni közgazdászai is kiemelték szerdai értékelésükben azt a véleményüket, hogy a sikeres devizakötvény-kibocsátás után a magyar kormánynak most már "nem sok oka maradt" az IMF/EU-tárgyalások újrakezdésére, legalábbis addig, amíg van befektetői kereslet a hazai kibocsátású állampapírokra.
A közfinanszírozási helyzet azonban továbbra is érzékeny a külső finanszírozási kondíciókra, és ki van téve a tőkemenekítés kockázatának. Jóllehet Magyarország számára is kedvező a felzárkózó térségi gazdaságok adóssága iránti tartósan erős kereslet, ami lehetővé tette a magyar finanszírozási igények fedezését a piacról, ez azonban a nem rezidens befektetők magas és továbbra is növekvő tulajdonosi arányát eredményezte a hazai állampapírpiacon. Ez jelenleg nem jelent problémát, mindaddig, amíg a globális kamatok alacsonyak. A nagy gazdaságok monetáris politikájának normalizálási folyamata és a kötvényhozamok átárazása azonban nyomást gyakorolhat a magyar közfinanszírozásra - fejtegették szerdai elemzésükben a Goldman Sachs londoni közgazdászai.
A ház szerint ugyanakkor a sikeres dollárkötvény-kibocsátás kedvező a forint szempontjából, csökkenti ugyanis annak a kockázatát, hogy a kormány a forintkötvény-kibocsátások bevételeinek átváltásával gyakorlatilag a Magyar Nemzeti Bank (MNB) devizatartalékát használja devizaadósság-törlesztésre.
A Goldman Sachs elemzői mindazonáltal közölték: a dollárkötvény-kibocsátás sem változtat azon a véleményükön, hogy a forintra hosszú távon gyengülési nyomás hat a magánszektor devizaalapú adósságainak törlesztései és a költségvetési fenntarthatóság továbbra is jelentős kockázatai miatt.
Tájékoztatás
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!