A Napi Gazdaság pénteki számának cikke

A Malév bedőlését követő piac- és utasszerző tolongás fényében kissé meglepőnek tűnhet egyes iparági elemzők apokaliptikus jóslata az európai légitársaságok jövőjét illetően. Eszerint csak a legnagyobb nemzeti légitársaságok maradnak életben, míg a jóval magasabb hatékonysággal üzemelő diszkonttársaságok közül is sokan el fognak vérezni az öldöklő küzdelemben. Tömören összefoglalva túl sok, kis piaci részesedéssel bíró társaság van a piacon, és keveseknek adatik majd meg, hogy egy piacszerző árversenyben tartósan részt vehessenek. Érdemes körbetekinteni a szereplők között, a tavalyi évet a legtöbben csak komoly árfolyamveszteséggel tudták túlélni.

Utasforgalom alapján a második, míg árbevétel alapján a legnagyobb európai légitársaság, a Lufthansa már ősszel elkeserítette a befektetőket a várható eredményhanyatlással, jelenleg egy középtávú költségtakarékossági program kidolgozásán fáradozik. Lassan körvonalazódik angol diszkonttársaságának értékesítése, jól halad a különböző egységek közötti szinergia kiaknázása, ezzel egyelőre meggyőzte a piacot és az elemzőket, határozottan javult a megítélése. A frissen publikált célárak a 11,2 eurós szintet mintegy 20 százalékkal haladják meg, de hozzáértők szerint elérhetetlennek tűnik a tavalyi éves rekord 15 eurós értéke. A mostani árfolyamon a könyvérték 65 százalékáról beszélhetünk, 18 százalékos P/S mellett, míg a minimális idei nyereségnek köszönhetően 20 feletti P/E adódik. A legpesszimistább prognózisok is a cég túlélésével kalkulálnak, dacára a kiélezett iparági konszolidációnak és bedőléseknek.

Az Air France−KLM menedzserei hetek óta sikertelenül próbálnak megküzdeni a folyamatos sztrájkokkal − a szakszervezeti jogok változtatásába elsősorban a pilóták szakszervezete képtelen beletörődni −, amelyek miatt 10 millió euró veszteséget kénytelen naponta elkönyvelni a cég. A legfrissebb hírek szerint a munkabeszüntetés két hét múlva folytatódhat, jelenleg a társaság járatainak mindössze 60 százaléka képes elindulni. A januári utasforgalomra egyébiránt nem lehetett panasz, 3,7 százalékkal nőtt, azonban az áruszállítás 10,3 százalékos visszaesése aggodalomra adhat okot. Az elemzők 2012-re veszteséggel számolnak, igaz, a cég erre már korábban felkészítette a piacot, és szinte senki sem vár jelentősebb áremelkedést az 5 eurós jelenlegi szintről.

Az IAG − a British Airways és a spanyol Iberia tulajdonosa − részvényei a szektortársakhoz hasonló utat járt be, jelenleg a londoni tőzsdén 183 penny. A két cég tavalyi összeolvadása kifejezetten pozitív történetnek minősült, jelenleg viszonylag alacsony adósságállománnyal rendelkezik. Az idei nyereségben komoly visszaesés várható, így 20 feletti P/E-ről beszélhetünk. A januári friss forgalmi adatok egyelőre nem okoztak csalódást, az utóbbi hetek emelkedése azonban olyan mértékű volt, hogy azt az elemzői célárak még nem tudták követni.

Az utasforgalom alapján Európa első számú légitársasága, a Ryanair kifejezetten jó pozícióból vághat neki az évnek, komoly, gyorsan mozdítható flottája van az esetleges piaci rések betöltésére, a hatékonysága szinte egyedülálló, a kihasználtsága tartósan 71 százalék feletti. Némi üröm az örömben a januári 6 százalékos visszaesés az utasforgalomban, ám így is ez az első számú befektetési célpontja a szektort vizsgáló elemzőknek, a 12-es idei P/E és a 191 százalékos P/BV mellett mintegy 15-20 százalékos áremelkedésre látnak lehetőséget.

Az easyjet kiemelkedő eszközkihasználtsága és alacsony eladósodottsága továbbra is vonzó, azonban itt is visszaesés volt a januári adatokban, míg éves szinten mintegy 10 százalékos forgalomnövekedést könyvelhetett el. Ennek ellenére további, mintegy 10 százalékos felértékelődés várhat rá a mostani 460 pennys szintről. A kisebb szereplők közül az Air Berlin helyzete reménytelennek tűnik, az SAS továbbra is veszteségesen üzemel, míg a Finnair jövője a veszteség ellenére menthető lehet.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!