A nagy befektetési bankok új módszert vezetnek be, amellyel mérni tudják elemzőik által előállított termékek hasznosságát, s több pénzt kérhetnek el ezekért - írja a Bloomberg. Ennek első lépéseként megpróbálják elérni, hogy azok többé ne legyenek könnyedén megoszthatóak.

A Bank of America például ezentúl beágyazza honlapjába az elemzéseket, ahelyett, hogy azokat pdf-formátumban tenné fel, s ezzel nehezebbé teszik a hozzáférhetőséget és megoszthatóságot a nem fizető ügyfelek számára - mondta Candace Browning, a cég elemzési üzletágának vezetője. Ezzel csatlakoznak a Citigroup és a Morgan Stanley által már bevezetett gyakorlathoz, s várhatóan több brókercég és befektetési bank is követi majd példájukat. Ráadásul az új gyakorlat könnyebben követhetővé teszi majd egyes elemzők olvasottságát, s a termékek ügyfelek igényeihez történő igazítását.

Az eladási oldali elemzések (tehát a brókercégek és befektetési bankok által készített anyagok) eddig úgy működtek, hogy mindent közzétettek mindenkinek, amit csak készítettek - mondta Michael Mayhew, a befektetők számára a megfelelő elemzések fellelésében segédkező Integrity Research Association LLC alapítója. A mostani szükséges lépés, hiszen az elemzőknek meg kell érteniük, mire is van szüksége az ügyfeleknek - tette hozzá.

Az elsődleges cél, hogy az elemzési osztályok profitabilitását sikerüljön visszaállítani az elmúlt 15 év szabályozói szigorításai után. Tevékenységüket az elmúlt években sok kritika érte, s ezért szigorúbban is szabályozták, sokszor érte őket korábban az a kritika, hogy olyan termékeket ajánlanak vételre az ügyfeleknek, amelyeket a brókerek, befektetési bankok amúgy is el akartak adni az ügyfeleknek.

A módszer arra is alkalmas, hogy a brókercégeknél az év végi bónuszosztási időszakban felmerülő kérdést is megválaszolják, ki mennyivel járult hozzá a nyereséghez, mennyire is játszik ebben fontos szerepet az elemzés. A gyakorlat ugyanis az, hogy a brókerek jóval nagyobb részt kapnak a forgalmi jutalékokból, s az elemzők gyakran úgy érzik, az ő munkájuk gyümölcsét is a brókerek aratják le.

A nagyobb befektetési bankok 2017-ben várhatóan 3,4 milliárd dollárt költenek majd elemzésekre, ez kevesebb, mint a fele a 2008-as 8,2 milliárd dollárnak - írja a Bloomberg. Eközben a portfóliómenedzserek jutalékköltései is alaposan lecsökkentek, mintegy 26 százalékkal.

A most bevezetendő változtatás ugyanakkor nem biztos, hogy elegendő lesz, mivel a befektetési bankok elemzéseinek csak egy kisebb részét olvassák az ügyfelek a bankok honlapjain, azok rendszerint más formában is terjednek. Ugyanakkor a Bloombergnek nyilatkozó ügyfelek egy része nem nagyon szeretné, ha általánossá válna a gyakorlat, hogy a befektetési bankok nyomon követik elemzésfogyasztási szokásaikat. Ez ugyanis szerintük olyan információkat adhat várható befektetési döntéseikről, amelyet nem szívesen osztanának meg másokkal.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!