Az elmúlt hetekben a tőzsdékkel foglalkozó újságírók azt böngészték, mely vállalatok részvényárfolyamát viseli meg legjobban a gazdasági válság, melyekét kevésbé és melyek állják jól a sarat. Így tett Jim Cramer, a CNBC pénzpiaci szakírója is, aki az elmúlt napokban a cégek új csoportját fedezte fel.

Azokét a vállalatokét, amelyek a válság nyomán bajba kerültek, ám csak arra várnak, hogy a gondok enyhülésével kilőhessenek. Cramer listáján ebben a kategóriában előkelő helyet foglal el az Apple mobiltelefon-gyártó és a Facebook közösségi portál.

Apple

A koronavírus-járvány első áldozata Kína volt: itt indult útjára a pusztító kórokozó, ami azzal járt, hogy számos amerikai vállalat is kénytelen volt leállítani kínai összeszerelő tevékenységét. Köztük volt az Apple, amelynek okos mobiljait Kínában állítják elő. A cég a Hupej tartomány érintő karantén miatt január végén csukta be ottani üzemét. Emellett március nagy részében Kína egész területén bezárta a boltjait, hogy távol tartva vásárlóit egymástól segítsen a járvány mielőbbi megfékezésében.

A kínai hatóságok húsvét előtt tervezik újraindítani a normális életet Vuhanban, Hupej fővárosában, miközben olyan amerikai vállalatok, mint például a Starbucks felélesztik kínai tevékenységüket. A Deutsche Bank március 24-én tartásról vásárlásra javította az Apple részvényeire adott ajánlását - ezt megelőzően az árfolyam közel 82 dollárral esett február 12-ei záróárához képest. Kína újraéled és előbb-utóbb Európa és az USA is követi ezen az úton, így az Apple termékei iránt erősebb lesz a kereslet, mint valaha - véli Cramer.

Facebook

Ugyanez a helyzet a Facebookkal, amely attól szenvedett, hogy a hirdetési kereslet a portálja iránt a forgalom növekedése ellenére csökkent. A reklámipar egyébként is ciklikus természetű, erre rátett egy nagy lapáttal a cégek jövedelmét elapasztó gazdasági válság. Az első kiadás, amit ilyenkor lefaragnak, a reklámbüdzsé. A cég részvényei 67 dollárral lettek olcsóbban január 29-ei árukhoz képest, ám mélypontjuk elérése után már 14 százalékkal drágultak. Cramer szerint a Facebook papírjai nem fognak olyan látványosan erősödni, mint az Apple részvényei, mivel jóval ciklikusabb piacból él, mint sokan gondolnák.

A szakíró hasonló feltámadást vár a vállalti videokonferencia-rendszereket kínáló Zoom Videótól, az internetes biztonsággal foglalkozó Zscalertől és Crowdstrike-tól, az egészségügyi tanácsadással foglalkozó Teledoc Healthtól, a Nike-tól és a Johnson & Johnsontól. Az ellentétes oldalon az üdülőhajó-ipar cégei állnak. Hiába támogatják ezeket a kormányok, csak akkor fognak visszatérni utasaik, ha végképp lecseng a járvány, lesz ellenszer, és ezért nem fognak attól tartani, hogy hetekre karanténba kerülhetnek vagy meg is fertőződhetnek, mert egyik utastársukba beköltözött a koronavírus.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!