A koronavírus delta-változatának egyre több helyen való megjelenése lelassította a konténerek szállítását az egész világon. Kína forgalmas déli partjainál július végén és ezen a héten lezajlott tájfunok szintén hozzájárultak ahhoz a válsághoz, amely a legfontosabb globális szállítási módot sújtja. A késések és a szűkös kapacitások kihatnak a tornafelszerelésektől és bútoroktól kezdve az autóalkatrészeken át az elektronikai cikkekig mindenre, felborulnak az ellátási láncok és megdrágulnak a késztermékek.
"Ezek a tényezők a globális konténerszállítást egy rendkívül zavart, alulellátott eladói piaccá tették, ahol a hajózási társaságok a normál ár négy-tízszeresét is elkérhetik a rakományok szállításáért" - mondta Philip Damas, a Drewry tengerészeti tanácsadó cég ügyvezető igazgatója a Reutersnek, aki szerint több mint 30 éve nem láttak ilyet a hajózásban. Hozzátette, hogy szerinte a "szélsőséges árak" a 2022-es kínai újévig tartanak majd.
A konténerenkénti spot ár a Kína és az Egyesült Államok keleti parti útvonalán - a világ egyik legforgalmasabb konténerútvonalán - az egy évvel ezelőttihez képest több mint 500 százalékkal, 20 804 dollárra emelkedett ezen a héten. Ez hatalmas emelkedés a július 27-i 11 000 dollár alatti értékhez képest, ami már eleve magas volt. A Kínából az USA nyugati partjára történő szállítás költsége valamivel 20 000 dollár alatt van, míg a legutóbbi Kína-Európa árfolyam közel 14 000 dollár körül alakult a héten - derül ki a Freightos adataiból.
Ding Li, a kínai kikötői szövetség elnöke a Reutersnek elmondta, hogy a kiugrás a koronavírusos esetek más országokban tapasztalható felfutását követte le, ami néhány nagy külföldi kikötőben 7-8 nap körülire lassította a forgalmat. A megugró konténerárak a szállítóhajók magasabb bérleti díjaiban is megmutatkoztak, ami arra kényszerítette a hajózási vállalatokat, hogy a legjövedelmezőbb útvonalakon a szolgáltatást előnyben részesítsék.
"A hajókat csak azokon az útvonalakon lehet nyereségesen üzemeltetni, ahol magasabbak a fuvardíjak, és ezért a kapacitások főleg az Egyesült Államokba tolódnak" - mondta Tan Hua Joo, a Linerlytica kutatási tanácsadó cég vezető tanácsadója. Damas szerint egyes szállítmányozók csökkentették a kevésbé jövedelmező útvonalakon, például a transzatlanti és az Ázsián belüli útvonalakon a volumeneket.
Tájékoztatás
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!