A koronavírus delta-változatának egyre több helyen való megjelenése lelassította a konténerek szállítását az egész világon. Kína forgalmas déli partjainál július végén és ezen a héten lezajlott tájfunok szintén hozzájárultak ahhoz a válsághoz, amely a legfontosabb globális szállítási módot sújtja. A késések és a szűkös kapacitások kihatnak a tornafelszerelésektől és bútoroktól kezdve az autóalkatrészeken át az elektronikai cikkekig mindenre, felborulnak az ellátási láncok és megdrágulnak a késztermékek.
"Ezek a tényezők a globális konténerszállítást egy rendkívül zavart, alulellátott eladói piaccá tették, ahol a hajózási társaságok a normál ár négy-tízszeresét is elkérhetik a rakományok szállításáért" - mondta Philip Damas, a Drewry tengerészeti tanácsadó cég ügyvezető igazgatója a Reutersnek, aki szerint több mint 30 éve nem láttak ilyet a hajózásban. Hozzátette, hogy szerinte a "szélsőséges árak" a 2022-es kínai újévig tartanak majd.
A konténerenkénti spot ár a Kína és az Egyesült Államok keleti parti útvonalán - a világ egyik legforgalmasabb konténerútvonalán - az egy évvel ezelőttihez képest több mint 500 százalékkal, 20 804 dollárra emelkedett ezen a héten. Ez hatalmas emelkedés a július 27-i 11 000 dollár alatti értékhez képest, ami már eleve magas volt. A Kínából az USA nyugati partjára történő szállítás költsége valamivel 20 000 dollár alatt van, míg a legutóbbi Kína-Európa árfolyam közel 14 000 dollár körül alakult a héten - derül ki a Freightos adataiból.
Ding Li, a kínai kikötői szövetség elnöke a Reutersnek elmondta, hogy a kiugrás a koronavírusos esetek más országokban tapasztalható felfutását követte le, ami néhány nagy külföldi kikötőben 7-8 nap körülire lassította a forgalmat. A megugró konténerárak a szállítóhajók magasabb bérleti díjaiban is megmutatkoztak, ami arra kényszerítette a hajózási vállalatokat, hogy a legjövedelmezőbb útvonalakon a szolgáltatást előnyben részesítsék.
"A hajókat csak azokon az útvonalakon lehet nyereségesen üzemeltetni, ahol magasabbak a fuvardíjak, és ezért a kapacitások főleg az Egyesült Államokba tolódnak" - mondta Tan Hua Joo, a Linerlytica kutatási tanácsadó cég vezető tanácsadója. Damas szerint egyes szállítmányozók csökkentették a kevésbé jövedelmező útvonalakon, például a transzatlanti és az Ázsián belüli útvonalakon a volumeneket.
Tájékoztatás
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!