A világ legnagyobb elektromosroller-megosztó cége, a Lime visszavonulni kényszerül 12 népszerű piacáról és számos alkalmazottját elbocsátja, miután nem képes kellően nyereségesen működni. A CNNMoney tudósítása szerint az Egyesül Államokon belül Atlantában, Phoenixben, San Diegóban és San Antonióban hagy fel tevékenységével a vállalat, míg a számára külföldinek számító piacok közül a kolumbiai Bogotából, a perui Limából és a brazil Rio de Janeiróból vonul ki. Az Axios című híroldal szerint Európában egyelőre az ausztriai Linzből vonul ki a cég.
A rolleróriás közlése szerint ezenfelül elbocsátják 100 teljes munkaidős alkalmazottukat is, ez a cég összes munkavállalójának 14 százalékát jelenti. Azt nem közölték, hogy a lépés a részmunkaidőben foglalkoztatottak közül hány embert érint.
Kapcsolódó
A takarékossági intézkedésre azért van szükség, mert nem elég nagy a rollerek kihasználtsága, miután számos helyen egyre szigorúbban korlátozzák azok használatát. Jó néhány piacukon például betiltották a rolleres való éjszakai közlekedést. Ezen felül sok helyen jelentősen emeleték a járművek engedélyezési díjait is.
Brad Bao vezérigazgató egy blogposztban közölte a döntést. A menedzsment elsősorban most a nyereséges működés helyreállítására helyezi majd a hangsúlyt. Szavai szerint a piacaik többsége - ez több mint 120 helyszínt jelent - gyorsan alkalmazkodott a mikromobilitás jelentette változásokhoz, ezért ezeken nyereségesen lehet működni. Van azonban néhány közösség világszerte, ahol ez a folyamat lassabban zajlik.
A társaság 2017-ben eredetileg kerékpármegosztó cégként indult, azonban tevékenységének fókuszába gyorsan az elektromos rollerek kerültek, felbuzdulva az előző évben induló Bird sikerein. A Santa Monicában székelő Bird volt az első komolyabb elektromos rollermegosztó cég. Azóta már a két nagy személyszállításban érdekelt cég, az Uber és a Lyft is elindította saját hasonló szolgáltatását.
A Lime egy tőkeemelés során 77 millió dollárnyi tőkét vont be, a tranzakció 2,4 milliárd dollárra értékelte a társaságot, miközben az elektromos rollerek egyre népszerűbbek lettek a zsúfolt nagyvárosokban rövidebb utazásokhoz. A Lime és a Byrd az első években még dinamikusabban növekedett, mint ákar az Uber vagy a Lyft korai időszakában, azonban egyelőre nem tudtak nyereségessé válni. Komoly gondot jelent működésükben, hogy az elektromos rollerek élettartama viszonylag rövid, gyakran ellopják őket, vandalizmus áldozatai lesznek, s emiatt a szervizköltségek valamint pótlásuk költségei nagyon magasak. Ráadásul a rollerek töltése is nagyon drága.
Ráadásul a korai elektromos rollereket nem akkora igénybevételre tervezték, mint amit az jelent, amikor sokszor teherautók platójára dobálva tömegesen töltik őket vagy amikor sokszor szélsőséges időjárási körülmények között az utcán hevernek. E mellett az iparág cégeinek komolyan szembesülniük kellett azzal, hogy a világ számos pontján a hatóságok nem nézték jó szemmel a közlekedésben az elektromos rollerek rendezetlen szabályozása okozta összevisszaságot. Ez komolyan hátráltatta a cégek terjeszkedését olyan fontos piacokon is, mint például New York. Néhány városban például korlátozták a használatban lévő elektromos rollerek számát, de van olyan hely is, ahol egyszerűen betiltották azokat.
A Lime és versenytársai erre válaszul emelték áraikat és igyekeztek minél tartósabb és strapabíróbb rollereket beszerezni. Néhányan olyan elemeket helyeztek üzembe, amelyet a felhasználók akár az utcán is kicserélhettek, így próbálván csökkenteni a flotta töltésének költségeit. Azonban ennek ellenére szinte mindegyik cég elkezdett visszavonulni egyes piacairól, az Uber és a Skip egyaránt feladta San Diegót, de a Lyft is már hat piacon vonta ki a forgalomból rollereit.
Lime Budapesten
A szolgáltató egy kéthónapos tesztidőszak után 2019 közepén indította el a szolgáltatását Budapesten. Adataik szerint a felhasználók 82 százaléka helyi lakos, akik leginkább a pesti oldalon használták a járműveket. A legnépszerűbb útvonal Andrássy út, illetve a Kiskörút. A magyar fővárosban november 16-án regisztrálták a legtöbb Lime-használatot, a késő őszi időjárásnak köszönhetően.
A Lime tavaly a nyáron az V. kerület döntése miatt kivonulni kényszerült a Belvárosból. Az Index korábbi cikke szerint a kerület begyűjtötte a nem szabályosan elhelyezett elektromos rollereket és segwayeket, és csak közigazgatási eljárás után adta vissza azokat.
Tájékoztatás
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!