Egyik támasz sem tart örökké az árfolyamokban, s valahányszor az árfolyam visszapattan egy támasz szintről, gyengíti azt. A technikai elemzés szerint egy támasz erőssége függ attól, hogy időben milyen távon alakult ki, milyen messziről érkezik oda az árfolyam és hányadszor ment neki az adott termék.
Tört a trendvonal
Június közepén és végén egészen messziről érkezett a 200 naposhoz az S&P 500-as index, amely ekkor kétszer is meggátolta további esését. Múlt pénteken már 2 pontnyira beszúrt alá, azonban innen is egy elég impozáns, 27 pontos felpattanást produkált az index. A negyedik-ötödik próbálkozás azonban már sikerrel járt, fényes bizonyítékát adva tapasztalt traderek közötti mondásnak, miszerint negyedszerre remegő kézzel, ötödszörre sehogy sem szabad belenyúlni egy támasz szintbe.
A 200 napos mozgóátlag letörésének jelen esetben külön jelentőséget ad, hogy az index ezzel egyidőben egy emelkedő trend vonalát is letörte, amely a 2009 márciusi, a tavaly nyári és az idén június mélypontokat kötötte össze. Egy trendvonal törésének mindig megvannak a következményei. Az első, hogy gyakori jelenség a visszateszt, amikor az árfolyam visszaemelkedik a letört trendvonal közelébe. A másik, hogy a trendvonal töréséből, akárcsak a különböző technikai alakzatokból számolható célárfolyam. Ez az egyik számítási mód szerint az a távolság, amilyen magasra az ár utoljára elpattant a trendvonalról, jelen esetben ez mintegy 70-80 pontot jelent, ami nagyjából az 1210-1220 pontos zónába mutat az indexben.
A 200 napos mozgóátlag jelentősége technikai szemszögből minden termék esetében nagy - számos trendkövető kereskedési rendszer használja automatikus vételi és eladási jelzésnek. Nem véletlenül. A 2009. és a 2010. nyári csiki-csuki mellett - amikor az index kerülgette az átlagot és az ilyen típusú rendszernek jelentős veszteségeket okozhatott - több mint két éve tartó bikapiacon két vaskos nyerő szériát is magáénak mondhatott az, aki ez alapján nyitott és zárt. Egyszer 830-tól 1110, majd 1110-ről 1280 pontig foghatta meg az S&P 500-as index mozgását az ezt követő befektető, s ez a 450 pont talán kárpótolhatott a kirázós időszakok veszteségeiért.
Más ez a piac
A mostani bikapiacot jelenleg azonban nem ez a mozgóátlag jellemzi a leginkább. Ez érthető, hiszen a különböző hosszúságú trendekhez különböző hosszúságú átlagok tartoznak. Martin Pring neves technikai elemző szerint egy trend létezéséről a legmegbízhatóbb információt a trend felének hosszúságára beállított mozgóátlag tud megbízható információt adni.
Ez a 2009 márciusa óta tartó trend esetében nagyjából a 270 napos mozgóátlagnak felel meg, amely jelenleg 1240 pontnál tartózkodik. A nagyon szofisztikált elemzők szeretik a vonalat a trend négyzetgyökével eltolni, ami 1225 pontot ad - így egy markáns ez alatti zárás esetén lehetne a trend végéről, és medvepiacról beszélni. Ez a zóna már az idén márciusi mélypontok alatt helyezkedik el, s ha az S&P szinkronban mozog a Dow Jones Industriallal valamint a Dow Jones Transportation indexszel és idáig esik, akkor nagy valószínűséggel egy másik technikai teória, a Dow-elmélet szerint is beköszönthet a medvepiac.
A Transportation index tegnap márciusi mélypontja alatt zárt, igaz nem szignifikánsan, mindössze 40 ponttal, az Industrial 266 ponttal március mélypontja felett. Ha mindkét indexben elesnének ezek a mélypontok, akkor az az elmélet szerint a medvepiac megérkezését jelentené a részvénypiacon.
Tájékoztatás
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!