Radikálisan csökkent a tőzsdei papírok kereskedésének felfüggesztésével vagy jegybanki bírsággal
járó jogsértések száma az elmúlt években a Magyar Nemzeti Bank (MNB) új kibocsátói felügyelési koncepciója nyomán - írja Barnóczki Péter, a az MNB tőkepiaci és fogyasztóvédelmi jogérvényesítési igazgatója. A jegybank támogató-megelőző szemlélettel, de szükség esetén következetesen és szigorúan felügyeli a tőzsdei kibocsátókat. A preventív jellegű intézkedéspolitika, a folyamatos felügyelés proaktívabbá tétele, az MNB szolgáltatói szerepe és láthatóságának erősítése
hatékonyabbá tette a tőzsdei cégek felügyelését.
Ha nincs beszámoló, jön a felfüggesztés
Az MNB még 2016-ban vezetői körlevélben tájékoztatta a tőzsdei cégeket: a tisztességes, áttekinthető és rendezett (tőzsdei) kereskedelem, a tőzsdei társaságok reputációjának, illetve a befektetők esélyegyenlőségének növelése érdekében áthangolja a kibocsátói felügyelés korábban alkalmazott koncepcióját. A tőkepiaci szereplők és a befektetők által támasztott fokozott elvárásoknak megfelelően az MNB célként a kibocsátókat terhelő tájékoztatási kötelezettség megfelelő önkéntes teljesítését,
ennek hatékony jegybanki ellenőrzését, és az utólagos szankcionálás helyett a jogsértések lehetőség szerinti megelőzését határozta meg.
A korábbiakban elszaporodott egyes (különösen az éves és féléves jelentések közzétételének elmulasztására vonatkozó) jogsértésekkel szemben viszont az MNB zéró toleranciát hirdetett. Egyértelművé tette azt is, a mulasztó tőzsdei cégek olyan intézkedésekre számíthatnak, hogy bizonyosan megértsék: nem éri meg elkövetni ilyen jogsértéseket. Az új koncepció jegyében a - különösen a rendszeres - tájékoztatási kötelezettségét határidőben nem (megfelelően) teljesítő kibocsátó papírjaival az MNB haladéktalanul felfüggeszti a kereskedést. Ez az aszimmetrikus információs helyzet kialakulását előzi meg.
Ha pedig az már kialakult, akkor a helyzet befagyasztását jelenti az információs aszimmetria megszüntetéséig, hogy esetleges információs monopóliumával egyetlen tőkepiaci szereplő se tudjon visszaélni. A kibocsátói felügyelés a tájékoztatási szabályok érvényesülését biztosítja. A tájékoztatási körbe eső információk alapvető fontosságúak a befektetőknek, elemzőknek. Ha ezek az adatok nem kerülnek időben nyilvánosságra, akkor megnő a bennfentes kereskedelem veszélye. A bennfentes kereskedelem, a bennfentes információ jogosulatlan átadása vagy a piaci manipuláció már nem a kibocsátói felügyelés körébe tartozik, ezen piaci visszaéléseket az MNB piacfelügyeleti hatáskörben üldözi.
Partneri viszony
E célok elérése a korábbinál szorosabb együttműködést feltételez a kibocsátók és az MNB között. A jegybank ezért alapjaiban változtatta meg a "klasszikus" hatósági hozzáállását és egyfajta szolgáltatói szerepkört öltött magára, illetve partneri viszonyt ajánlott a tőzsdei cégeknek.
A tőzsdére igyekvő cégeknek az MNB lehetőséget biztosít a személyes konzultációra, még a tájékoztatójuk jóváhagyását célzó engedélyezési eljárások előtt. Ennek keretén belül a jövőbeni kibocsátóknak lehetőségük van, hogy még a formális hatósági eljárás előtt, akár a legapróbb részletekbe menően előzetesen tájékozódjanak az MNB-től a vonatkozó jogszabályokról, vagy a tájékoztató jóváhagyására irányuló eljárás sajátosságairól.
A kommunikáció a tőzsdére igyekvő társaság és az MNB között az engedélyezési eljárás alatt is folyamatos. A jegybank az utóbbi időben többször is észlelte a reklámmal kapcsolatos rendelkezések megsértését. Ezért az engedélyezési eljárás megindulta után az MNB többször külön is felhívta a potenciális kibocsátók figyelmét a jövőben tervezett kereskedelmi kommunikáció kapcsán az erre vonatkozó jogszabályokra.
Eljárnak a közgyűlésekre
Ezt követően - de még mindig a nyilvános működés tényleges megkezdése előtt - az MNB valamennyi, újonnan tőzsdére lépő cégnek kibocsátói workshop keretein belül ismerteti a tájékoztatási kötelezettségre és a piaci visszaélések tilalmára vonatkozó jogszabályokat, és az MNB e körben kialakított gyakorlatát.
Egyedi esetekben az MNB-ve egyeztethetnek a kibocsátókn, sőt - például egy gyanús közzététel okán, de akár csak egy információ keresztellenőrzése érdekében - a jegybank maga is egyre gyakrabban kér adatokat tőlük. A hiteles információszerzés érdekében a tőzsdei társaságok közgyűlésén is egyre sűrűbben lehet az MNB munkatársaival találkozni.
2019-ben a jegybank a kibocsátók mintegy 3,5 ezer közzétételét vizsgálta meg. Az MNB - különösen szenzitív témák kapcsán - a nyilvánosan elérhető, illetve a már ismert információkkal összevetve összefüggéseiben is értékeli ezeket. A vizsgálatok alapján - csak a formális megkereséseket számolva - tavaly már minden második-harmadik munkanapon kért további adatokat az MNB a közzétételek kapcsán a tőzsdei cégektől.
A fontosabb intézkedéseke közlemény kíséri
Az MNB maga is egyre átláthatóbbá teszi kibocsátói felügyelési tevékenységét. Egy-egy tőzsdei papír kereskedésének felfüggesztését és a jelentősebb felügyeleti intézkedéseket minden esetben nyilvános közlemény kíséri. Az elmúlt 4 évben közzétett több mint 30 sajtóközlemény célja az volt, hogy a tőkepiac minden szereplőjének világosak legyenek a felügyeleti intézkedésre okot adó körülmények. Nem lebecsülendő a sajtónyilvánosság prevenciós hatása sem.
Az új jegybanki szemléletmód nyomán egyenletesen csökken a felügyeleti intézkedést szükségessé tevő jogsértések száma. Míg 2016-ban 52 millió Ft felügyeleti bírság kiszabása mellett 13 tőzsdei felfüggesztés történt, addig 2019-ben már csak alig 6 millió Ft felügyeleti bírságot kellett kiszabni, és egyszer sem volt indokolt a kereskedés felfüggesztése.
Az elmúlt évek statisztikáját vizsgálva a megelőzés mellett a koncepció másik pillére, a szigorú és következetes jogalkalmazás eredményei is beértek. Amikor például a jegybank 2017-ben a TWD Investments Nyrt.-nél, 2018-ban pedig a KEG Nyrt.-nél tárt fel a nyilvános értékpapír-kibocsátói minőséggel összeegyeztethetetlen jogsértéseket, haladéktalanul elrendelte az érintett részvények tőzsdei terméklistáról történő törlését. A KEG Nyrt.-nél a menedzsment felelős tagjait is személyi bírsággal is sújtotta a jegybank.
Tájékoztatás
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!