Az olajárak csütörtökön negyedik alkalommal emelkedtek, a Brent háromhetes csúcson, miután az OPEC+ megállapodott a globális nyersolajkínálat további szűkítéséről, és a termelés napi 2 millió hordóval történő csökkentéséről, ami 2020 óta a legnagyobb kitermelésvágás.

Brent nyersolaj decemberi határidős jegyzése 22 centtel, azaz 0,2 százalékkal, hordónként 93,59 dollárra emelkedett reggelre, miután az előző ülésszakban 1,7 százalékkal magasabb szintre emelkedett több hétnyi áresés után.

Az amerikai West Texas Intermediate (WTI) nyersolaj novemberi szállítású határidős jegyzése 22 centtel, azaz 0,3 százalékkal, hordónként 87,98 dollárra emelkedett, a keddi 1,4 százalékos emelkedésre építve – írja a Reuters.

A Kőolaj-exportáló Országok Szervezete (OPEC) és szövetségesei, köztük Oroszország, az OPEC+ néven ismert csoport közötti megállapodás az Európai Unió orosz olajjal szembeni embargóját előzi meg, és az amúgy is szűkös piacon szorítaná a kínálatot, ami tovább fokozná az inflációt. Maga az olajkartell éppen a magas inflációra hivatkozva döntött az olajtermelés vágásáról.

Az olcsó orosz olaj és a NOPEC

Az elmúlt hetekben a háború előtti szintekre esett az olajár, mert a legnagyobb vásárló Kína gazdasági válsága egyre mélyebb, valamint a közel-keleti kitermelőkénél 25-30 százalékkal olcsóbban tudta megvásárolni az orosz olajat, amelyet a nyugati országok már alig importálják. Az Urals ára a héten átlagosan 23,56 dollárral volt olcsóbb, mint a Brent a Neste adatai szerint.

Tekintettel arra, hogy az OPEC+ országok némelyikében a termelés a célszint alatt van, a tényleges csökkentés kisebb lenne, mint a találkozón elfogadott 2 millió bpd csökkentés.

Az Egyesült Államok törvényhozása és a Biden-adminisztráció válaszul az olajkartell lépésére bejelentette, hogy válaszlépéseket tesz. Várhatóan újra napirendre kerül a NOPEC nevű törvényjavaslat, amely trösztellenes perek indítását engedélyezné a kitermelést csökkentő országok ellen.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!