Az interjút készítette Károly Gábor.
- Idén már három nagyobb felvásárlást is bejelentettek. Az akvizíciókkal jelenleg mekkora a Mol súlya a szlovák és a szlovén piacon?
Kapcsolódó
- Az első a Marché kilenc magyarországi étterme volt, aztán következett Szlovákiában a Lukoil 16 töltőállomása, és június eleji hír, hogy Szlovéniában 120 OMV-töltőállomást tudtunk megvenni. Szlovákiában így 270-re növeltük a töltőállomásaink számát, ami körülbelül 40 százalékos piaci részesedést jelent. Nem is feltétlen a piaci részesedés növelése volt a domináns, hanem hogy a térképen fehér foltokat tudjunk betölteni, és az egész országban elérhetővé tegyük kényelmi szolgáltatásainkat. Eddig is stabil volt a piaci pozíciónk Szlovákiában, de láttuk a lehetőséget, és éltünk vele, hiszen minden ilyen lépéssel közelebb kerülünk a stratégiai célkitűzéseink megvalósításához
- És a szlovén deal?
- Ez most a legizgalmasabb, hiszen a szlovén piacon – ahol már 25 éve jelen vagyunk – eddig csak kisebb akvizíciókkal tudtunk előrehaladni: először a TUŠ networköt vettük meg, utána az Agip-kutak megvétele következett – ez egy regionális megállapodás része volt, amit az ENI-vel kötöttünk –, így értük el az 53 töltőállomást. Ehhez tudtunk most nagyon nagyot lépni az OMV 120 töltőállomásával, és így a piac körülbelül egyharmadát tudhatjuk majd magunkénak a 301 millió eurós tranzakció zárását követően.
- Mikor térülhet meg ez a beruházás?
- Ez változó - de ez már az üzleti titok kategóriája. A szlovén piac egészen tavaly szeptember végéig részben egy szabályozott piac volt az üzemanyagáraknál. Olyannyira, hogy a prémium-üzemanyagot az autópályák kivételével nem volt értelme forgalmaznunk, mert nem árazhattuk másképp, mint az alapüzemanyagot. Ezt a szabályozást tavaly októberben eltörölte az állam, ami az összes piaci szereplőt megmozgatta. Mi is elkezdtük bevezetni a prémium-üzemanyagot, hiszen ebben látunk növekedési lehetőséget, ami a megtérülést is gyorsítja.
- Mi a helyzet a Marchéval? Miért volt szüksége a Molnak éttermekre?
- A felvásárlással a Fresh Corner gasztrovonalát erősítjük. Hat évvel ezelőtt kezdtük el a töltőállomásainkat átalakítani a Fresh Corner koncepció jegyében, és ma pedig már 1000 helyszínen várjuk friss étellel és kiváló minőségű kávéval a vásárlókat. A Marché-akvizíciónál nem a márkát vettük meg, számunkra a kompetencia és a tudás jelentett igazi értéket: a Marché viszonylag gyors, egy-két percen belül elérhető, minőségi ételt tud produkálni – ennek a folyamatait, receptjeit, működési módját akviráltuk tulajdonképpen. További országokba is bevezetjük, kamatoztatjuk ezt a tudást.
- Mi lehet a következő célpont? Terveznek további akvizíció(ka)t még az idén? Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója egy lengyel lapnak arról beszélt, hogy a cégcsoport érdeklődik aziránt, hogy piaci jelenlétét tovább növelve erős pozíciót építsen ki a lengyel energiaszektorban, ahol jelenleg a Slovnaft márkával van jelen.
- A Mol már régóta aspirál a lengyelországi belépésre. Nyilvánvalóan erre egy elméleti lehetőséget jelent, hogy az Európai Unió versenyhivatala a PKN–Lotus fúzió kapcsán megköveteli bizonyos eszközcsoportok – köztük egy önmagában is jelentős töltőállomás-hálózat – értékesítését, nekünk pedig az a dolgunk, hogy minden ilyen jellegű lehetőséget megvizsgáljunk.
- Az összesre igényt tartanának?
- Igen. A lengyel piacon ugyanis az ország egész területét lefedő erős márkaértékkel bíró hálózattal lenne kívánatos megjelennünk.
- Hogyan illeszkednek ezek az akvizíciók a Mol frissített stratégiájához?
- Jól. Már 2016 óta azt mondjuk, hogy a fosszilis üzemanyagok nem tartanak örökké, nem ez a jövő mobilitási energiája, de a fogyasztókkal való szoros kapcsolat, a fogyasztói igények kielégítése a Mol stratégiájának szerves része. Frissített stratégiánkban ambiciózus fenntarthatósági célokat tűztünk ki, de a döntéseink mindig a realitáson alapulnak. A világ energiaszükséglete továbbra is nő, így a fosszilis energiahordozókat sem tudjuk egyik napról a másikra lecserélni, a bevételekből viszont fedezni tudjuk a technológiai fejlesztéseket. Kiskereskedelmi hálózatunk lehetővé teszi, hogy fenntartsuk válságálló, integrált üzleti modellünket, ezek a töltőállomások pedig stratégiailag nagyon fontos helyen helyezkednek el. Nem is volt kérdés, hogy belevágunk az akvizícióba.
- Egy önnel készült interjúban szóba került, hogy ötvöznék a fizikai és az online vásárlási lehetőségeket – ahol a töltőállomás lenne a közös pont, egyfajta átvevőhely –, kvázi viszonteladókká válnának. Itt milyen termékekre kell gondolni? Hogy nézne ki ez a jövőben? Lesz egy Mol-webshop?
- Akár. Egy üzletfejlesztést azon pontok mentén érdemes megtenni, amelyek az erősségeink, adottságaink, továbbá meg kell nézni a piaci trendeket, fogyasztói szokásokat. Ezt az elmúlt másfél év pandémiája is csak megerősítette, hogy a fogyasztói szokások gyorsan tudnak átalakulni, még akkor is, hogy ha sokaknak bizalmatlansági kérdés az online vásárlás, az e-kereskedelem.
- Milyen adottságokra alapozza ezt? Mit tud a Mol?
- Három pillérre. Az első, hogy hihetetlen méretű ügyféladatbázisunk van: 3 millió aktív lojális ügyfél, amit 2025-ig 4,5 millióra szeretnénk növelni. Az ügyfélszám után a második, amire érdemes alapozni, az a fizikai operációnk: szinte félóránkét találni Mol-kutat a régióban – ehhez tartozik az a tudásbázis, az a szakértői csapat, amely már most is működteti ezt a fizikai kereskedelmet. A harmadik pillér pedig a digitalizáció: négy éve kezdtük el a digitális transzformációnkat, ma pedig már ott tartunk, hogy a működésünk körülbelül 70 százalékát teljes egészében lefedjük az adatalapú üzleti elemzésekkel, gondolkodással – így felgyorsult az üzleti döntéshozatal sebessége.
Mindezeken túl ott vannak még a törzsvásárlói programok is, amiket Horvátországban és Szlovéniában nemrég teljesen új alapokra helyeztünk. A „pontokat gyűjtünk és égetünk” típusú rendszert kezdjük leváltani, a helyére a légitársaságok által használt kedvezményprogramokhoz hasonló rendszer érkezik – ahol különböző szintek vannak –, amely sokkal inkább a vásárlási mennyiségek és interakciók függvényében nyújt különböző kedvezményeket, és természetesen applikáció segítségével. Magyarországon ez a program januárban indul majd.
- A frissített hosszú távú stratégiak szerint a fogyasztói szolgáltatások üzletág tovább növelheti hozzájárulását a csoport eredményeihez azáltal, hogy 2025-ig 700 millió dollárt meghaladó EBITDA-t, valamint 2021 és 2025 között 2 milliárd dollár feletti szabad cash flow-t biztosít. Ehhez képest most hol tartanak?
- Tavaly 510 millió dollár volt az EBITDA-nk, és ha az elmúlt öt évet veszem alapul, akkor a szabad cash flow-termelő képességünk nagyságrendileg 1,3 milliárd dollár volt.
- Ezek a célok 2025-ig elérhetők?
- Semmi sem garantált, de biztató, hogy tavaly a válság ellenére az eredménytermelő képességünk tovább növekedett. Az idei első negyedévben is több mint 110 millió dollár EBITDA-t termeltünk, ami rekord –, ráadásul historikusan nézve mindig ez a leggyengébb pár hónap a kiskereskedelmi üzletágban. Idén robusztus növekedést várok az EBITDA-ban. 2021-nek egy olyan demonstrációs évnek kell lennie a fogyasztói szolgáltatásokban, hogy tényleg elhitessük és bebizonyítsuk azt, hogy ez a 700 millió dollár plusz látóhatáron belül van. Ezt nem lesz könnyű elérni, de rengeteg ötletünk van, ahogy a hatékonyságjavítási lehetőségekben sem szűkölködünk.
- A közösségi autómegosztó szolgáltatásuk hogyan váltotta be a reményeket?
- Az ügyfélszámban beváltotta: a regisztrációk száma már meghaladta a 85 ezret. Ez egyértelmű jelzése annak, hogy egy ilyen típusú szolgáltatásra van igény. Bizonyítottuk a Molon belül is, hogy az alapüzletágunktól messze lévő üzleti tevékenységet is lehet jól működtetni. Amiben nem váltotta be, az a pénzügyi eredményesség: ez az üzletág egyelőre veszteséget termel.
Továbbá ebben a városnak folytatnia kell a progresszív irányt, hogy támogassa az autómegosztó szolgáltatásokat. Például kijelölt parkolóhelyekkel, hasonlóan a taxidrosztokhoz. Ha a közösségi autózást jobban támogatná a város, akkor egy ilyen autóval mintegy 5-10 magántulajdonú autót lehetne a belvárosokból kiváltani. Erre jó példa, hogy a belvárosban például jellemzően 5 percnél tovább egyetlenegy kocsink sem áll, 5 perc alatt elviszik. Folyamatosan figyelemmel követjük a fogyasztói szokásokat, és finomhangolunk a rendszeren, hiszen ez nem csupán üzleti ügy: a megosztáson alapuló közlekedési formák népszerűsítése kulturális kérdés is, az igazi sikerhez pedig több időre és építkezésre van szükség.
- Mennyi az aktív felhasználó?
- Nagyjából a fele.
- Hogy áll a tiszaújvárosi poliolprojekt, illetve a budapesti Mol-székház építése? Van-e csúszás?
- A Campus 50 százalékos készültségnél tart, és valamikor jövő ősszel költözünk. A tervezés során volt féléves csúszás az engedélyezés, tervezés miatt, de amióta elkezdtük az építkezést, nem volt csúszás, még a pandémia ellenére sem.
Tiszaújvárosban pedig már 80 százalék felett járunk. Itt majdnem egyéves csúszás lesz, mire elkészülünk: várhatóan 2022 végén indulhat el a termelés. A koronavírus-járvány komoly kihívások elé állította a fővállalkozót, rendkívül sok mobilizációs probléma volt a munkásokkal, karanténokat kellett folyamatosan menedzselni, továbbá egyes alelemeket a világ különböző pontjain gyártanak, amiket ide kellett hozni, ebben szinték voltak mobilizációs gondok.
Az interjút készítette Károly Gábor.
Tájékoztatás
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!