Közzétette második negyedéves eredményét a Tesla, melyben nyoma sincs annak, hogy a kereslet csökkent volna az ikonikus járművek iránt. Ugyan tavaly év végén már nem álltak sorok a márkakereskedések előtt, a várólisták is megszűntek, az eladatlan készlet is megjelent, de ezt az év elejétől jelentős árengedményekkel orvosolták, vagyis az eleinte monopolhelyzetű Tesla hozzászokott a versenyhez.
Fenntartható profitmarzs
Míg a bruttó árrés a tavalyi negyedi negyedévben még 24 százalék volt, addig az első negyedévben 19,3 százalékon alakult, a második negyedévben 18,2 százalék lett, vagyis a kezdeti szűkebb gyártási kapacitásból adódó extraprofit véget ért, de nem is várhatta senki hogy autóiparban ez úgy fennmaradhasson, mint ahogy azt az Apple az iPhone és más termékek esetében fenn tudja tartani. Egy autó lényegesen drágább eszköz, milliós eladási számoknál megjelenik az árérzékenység.
Ezzel együtt úgy tűnik, hogy sikerült Teslának elérni azt a szintet, ahol már versenyképes áron tudja adni járműveit, ugyanakkor nem szorul túl alacsonyra a profitmarzs. A cég teljes árbevétele 25 milliárd dollár lett a negyedévben, a nettó eredmény 3,1 milliárd dollár, míg az elemzői várakozások 3 milliárd alatt voltak. Az egy részvényre jutó 90 centes eredmény 45 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban, és ez mutatja, hogy a növekedési dinamika még igen erős.
Költségcsökkentés
A cég az árengedményekkel párhuzamosan költségeit is igyekszik csökkenteni, vagyis a termelékenységet növelni, miközben még tart a termelés felfuttatása a berlini és a texasi gyárban. Az eddig tömegesen gyártott Model 3 és Model Y típusok mellett rövidesen indul a régóta várt a Cybertruck gyártása: az első példány már elkészült a texasi gyárban. A második negyedévben a vég 480 ezer autót gyártott, vagyis időarányosan most tart az évi kétmilliós számnál: ezt tervezik évi 10 milliósra növelni.
Részvényárfolyam, árazás
A részvény árfolyama a januári mélypont óra közel 60 százalékkal emelkedett, ami részben az általános tőzsdei trendnek köszönhető, részben annak, hogy túlzott pesszimizmus lett úrrá a befektetőken a Tesla további növekedéseit illetően. Elon Musk azonban továbbra is olyan ember, aki ha meglát egy kedvezőtlen folyamatot valamelyik cégénél, azonnal reagál, és a Tesla, valamint a SpaceX esetében ezek a döntések rendre helyesnek bizonyulnak.
A jelenlegi 300 dollárhoz közelítő részvényárfolyam és negyedéves szinten 90 centes részvényenkénti eredmény ugyan még magas, éves szinten 80-as P/E (árfolyam osztva az egy részvényre jutó eredménnyel) értéket ad, azonban ha a megvalósul az éves 10 millió termelés a profitmarzs további csökkenése nélkül, máris 4-5-szörös profitemelkedést lehet valószínűsíteni, azt is figyelembe véve, hogy a nagy eladási volument részben már egy olcsóbb típussal fogja elérni a társaság.
Tájékoztatás
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!