Fantasztikus hetet zártak a Tesla befektetői, a november 5. és 8. közti kereskedési napokon összesen majd' harmadával drágultak a társaság részvényei. Azok a spekulánok viszont, akik az Elon Musk vezette autógyártó részvényei ellen fogadtak, irdatlan bukóba kerültek.
Márpedig elég sokan játszanak folyamatosan a Tesla részvények árfolyamesésére (shortolás), hiszen számos mutató jelzi az autógyártó erős túlértékeltségét. A pillanatnyilag 1115 milliárd dolláros piaci kapitalizáció a következő 12 hónapra várt nyereség 97-szeresét tükrözi, ami annyira abszurd magas érték, hogy joggal lehetne számítani az árfolyam zuhanására. Hiszen ki akarna reálisan egy olyan befektetést magának, amely csak közel száz év alatt térül meg?
A múlt heti óriási emelkedés magyarázata az Equilor szerint egyébként az, hogy a befektetők bíznak benne, a korábbi elnök visszatérése a Fehér Házba előnyös lehet az elektromos autógyártó számára, miután Musk az egyik legfontosabb donora volt a republikánus jelölt kampányának.
A részvények szárnyalása (2022 óta először lépte át az ezer milliárd dollár piaci kapitalizációt a Tesla) viszont csak az elnökválasztás óta több mint 5 milliárd dollár veszteséget okozott a papírt shortoló fedezeti alapoknak. A MarketBeat adatai szerint a kibocsátott Tesla részvények 2,47 százalékára van nyitva jelenleg is short pozíció.
Azzal azonban nehéz vitatkozni, hogy a Tesla részvények árazása már rég különvált a fundamentumoktól, a múlt héten is az hozta az árfolyamrobbanást, hogy Elon Musk a világ legvagyonosabb embereként (bár ő mindig igyekszik hangsúlyozni, szerinte Putyin elnök még előtte jár) a Trump kampány fő támogatója volt, a győzelemmel pedig egyértelműen erős politikai befolyással járó pozíciót szerzett magának.
Az a tény, hogy napok alatt több mint 200 milliárd dollárral nőtt a Tesla részvények értéke, Elon Musk egyenlegét is jelentősen megdobta, november 11-én 314 milliárd dolláron csücsült a vezérigazgató. Magasan vezeti a Bloomberg Billionaries Indexet, mögötte 230 milliárddal áll Jeff Bezos, valamint 209 milliárddal Mark Zuckerberg.
Szóval egyelőre meglehetősen kockázatos Tesla shortokat nyitni, hiába nem épp a legjobbak az elektromos autógyártás iparági kilátásai: globális kereskedelmi feszültségek, lanyhuló kereslet az EV-kre, erősödő verseny.
Utóbbiak miatt sokkal jobb ötlet Tesla helyett a szektort shortolni, mutat rá a Bloomberg: az elektromos autógyártó szegmenst lekövető KraneShare Electric Vehicles an Future Mobility Index ETF-et idén 12 százalék csökkenést mutat, a tavalyi mínusz 9 százalék után.
Egyébként Trump győzelme önmagában a Teslára, mint elektromos autógyártóra nézve nem is pozitív: például ha a megválasztott elnök beváltja ígéretét a tiszta energiára adható ösztönzők csökkentéséről. Sőt, mint a hírportál rámutatott, egy-másfél év múlva a Trump adminisztráció várhatóan megszüntet egy csomó olyan támogatást, amelynek a Tesla máig a nyertese volt.
Tájékoztatás
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!