Ursula von der Leyen ezt követően arról beszélt, hogy örül annak, hogy svilaji határátkelő végre összeköti a Nyugat-Balkánt az Európai Unióval (EU). "Hidakat építeni az emberek és a kultúrák között a legfontosabb. Bosznia-Hercegovina az EU része" - mondta a bizottság elnöke, aki Andrej Plenkovic horvát kormányfővel és Zoran Tegeltija boszniai miniszterelnök vágta át.
A horvát kormányfő szerint a projekt a bizalmat, az összetartozást, a tiszteletet és az emberek, az áruk és szolgáltatások korlátozások nélküli mozgásvágyát szimbolizálja. "Örömünkre szolgál, hogy ezen a projekten együtt dolgozhattunk" - mondta Plenkovic.
Tegeltija pedig arról beszélt, hogy a svilaji híd jelentős beruházási projekt, amelyet az EU támogatásával valósítottak meg. "A legkisebb híd is megmutatja az ember képességét az építkezésre, de összeköti a kultúrákat, és a piacokat is" - tette hozzá a bosnyák miniszterelnök.
A Száva folyóra épült híd hossza 660, szélessége 29 méter, a forgalom pedig mindkét irányban, három-három sávban haladhat majd.
A híd építését közösen finanszírozta Horvátország és Bosznia-Hercegovina kormánya, fele-fele arányban.
A horvát rész kivitelezési munkálatai 22,31 millió euróba (7,9 milliárd forint) kerültek, amelyhez az összeget 57,97 százalékban az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) forrásaiból biztosította Zágráb, a fennmaradó részre pedig az Európai Beruházási Banktól (EBB) vett fel hitelt.
A munkálatok 2016-ban kezdődtek el, és tavaly fejeződtek be. A boszniai oldalon azonban késtek a kivitelezéssel.
A boszniai Svilaj határátkelőt 10,5 kilométer autópálya szakasz köti össze az Odzak csomóponttal, amely 2017-óta várt arra, hogy megnyissák.
A horvát-boszniai határátkelőre épült híd Bosznia által finanszírozott része 24,5 millió euróba (8,7 milliárd forint) került, amelyet teljes egészében az EU támogatott. A hozzá tartozó Svilaj-Odzak autópályaszakasz 67 millió euró (24 milliárd forint) értékű, amelyhez az összeget az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Banktól (EBRD), valamint az Európai Beruházási Banktól (EBB) felvett hitelekből és valamennyi saját tőkéből fedezett Szarajevó.
A híd annak közlekedési folyosónak a része, amely a tervek szerint Budapestről indul, és Szarajevón keresztül Ploceig tart majd.
Tájékoztatás
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!