A Napi Gazdaság pénteki számának cikke

A válság előtti szinthez képest közel 25 százalékkal csökkent a személyi jellegű ráfordítások nagysága a független magyar brókercégeknél − derül ki a Napi Gazdaság felméréséből. A BÉT forgalma még ennél is nagyobb mértékben zuhant az időszak során, azaz a brókercégek feltehetően "lenyeltek" valamennyit a kiesésből, s nem hárították át teljesen a fizetésük jelentős részét a forgalomarányos jutalék formájában kapó üzletkötőkre.

Elég ránézni egy brókercég parkolójára. Míg a válság előtt nem lehetett üres helyet találni, most ez egyáltalán nem okoz gondot, s míg öt éve a legújabb modellekkel volt zsúfolva a parkoló, addig a mostani felhozatalon látszik, jóval ritkábban cserélnek kocsit az alkalmazottak − mondta lapunknak egy neve elhallgatását kérő üzletkötő. Napközben pangás van a trading szobákban, a telefon csak ritkán cseng, a brókerek ráérnek újságot olvasni vagy tévét nézni. A kereskedőknek ráadásul nem csak az általánosan alacsony forgalommal, hanem az internetes platformok jelentette konkurenciával is meg kell küzdeniük − tette hozzá.

Nehéz az újrakezdés

Nehéz feldolgoznia egy munkanélkülivé vált brókernek, hogy egzisztenciája hirtelen nagymértékben romlik. Az új munkahelyen történő elhelyezkedést nehezíti, hogy eddig egyetlen gombnyomással százezreket kereshetett, amiért ezentúl egy egész hónapot kell dolgoznia. Fontos megérteniük, hogy ez utóbbi jó cash-flow, míg az előbbi nem, mert a tőkepiacokon könnyen bele lehet futni hatalmas veszteségekbe. Egy lapunknak nyilatkozó üzletkötő szerint a piac szűkülésével szembesülő tréderek könnyebben hajlanak túlzott kockázatvállalásra vagy akár visszaélésekre.

Szó sincs drámáról. Tényleg kevesebb lett a jutalék, emiatt több üzletkötő is otthagyta a szakmát, de én inkább egyfajta tisztulásként látom ezt a folyamatot, mint tragédiaként − nyilatkozta lapunknak egy anonimitást kérő brókercégvezető. Most sokkal elkötelezettebb brókerek vannak a piacon, mint hét évvel ezelőtt − igaz, ők sem élnek olyan jól, mint korábban, de még mindig tisztességes megélhetést biztosít számukra a szakma. Nem is nagyon hallottam kirúgásokról a piacon, a jó brókerek maradtak, a rosszak és a gyors meggazdagodásban reménykedők maguktól elmentek − fűzte hozzá. A szakma is átalakult, akik maradtak, sokkal inkább privátbankárok már, mint brókerek. Bonyolultabb lett ugyanis a piac, több a termék, s jobban kell ismerni a piacot, mint akkor, amikor bármit ajánlhattak az üzletkötők az ügyfélnek, a bikapiacon úgyis mindenen nyerni lehetett − mondta a brókercég vezetője.

Az elmúlt 5 évben nem változott a létszámunk, s mindössze egy kolléga távozott a cégtől, ő is magánjellegű ok miatt − nyilatkozott lapunknak Pásztor István, az Erste Befektetési Zrt. befektetési szolgáltatások igazgatója. A szakember arra a kérdésre, hogy ajánlaná-e frissen diplomázott fiának az értékpapír-kereskedői szakmát, azt válaszolta: mindenképp. Elismerte ugyan, hogy a válság előtti években jóval kedvezőbb helyzetben voltak a brókercégek és maguk a brókerek is, de továbbra is izgalmas szakma, hisz 15-20 év után is tanulhat valami újat az ember. A jövedelem csökkent ugyan, de ez kimondottan a megváltozott cafeteriaszabályokhoz kötődik. Benyomása szerint a szakmában a fluktuáció igen alacsony. A válság óta a BÉT-en bekövetkezett forgalomcsökkenés természetesen kellemetlenül érintette/érinti mind a brókercéget, mind az ügyfeleket, de egyéb instrumentumok − például a befektetési jegyek, külföldi értékpapírok − forgalma valamelyest pótolta a főként az elmúlt két évben jelentkező hiányt − fogalmazott Pásztor.

Hasonló módon vélekedett a kérdésről a hazai kötvényspecialistaként számon tartott befektetési szolgáltató, a Concorde Értékpapír Zrt. brokerage és befektetési tanácsadás üzletágának igazgatója, Kovács Krisztián. Ők elsősorban azonban a devizakötvények felé orientálták az ügyfeleiket, illetve már részvényforgalmuknak is jóval jelentősebb hányadát bonyolítják külföldön, mint belföldön. A szakértői gárdánk az elmúlt 5 évben bővült, jóllehet a legsúlyosabb válságidőszakokban az új ügyfelek beáramlásának csökkenését tapasztaltuk − mondta lapunknak az igazgató. Az arány eltolódott a csapaton belül, hiszen a hagyományos üzletkötői tevékenységet már kevesebb kollégájuk látja el, megnőtt viszont a befektetési tanácsadói és a szerintük klasszikus privátbanki tevékenységet ellátó − kimondottan befektetési fókuszú, az ügyfelek eszközallokációs döntéseinek támogatására összpontosító − munkatársak létszáma.

Létszámában és országos fiókhálózat alapján a legnagyobb független brókercégnek számít a Buda-Cash, ahol épp ezért − különösen a sales területen − tapasztalható egyfajta természetes fluktuáció, minimális a változás azonban a befektetési tanácsadói és brókertevékenységet végzők esetében − nyilatkozott lapunknak Kecskeméti Judit sajtó- és ügyfélkapcsolati igazgató. A cég helyzete azonban speciális, mert az elmúlt két évben két brókercég ügyfél- és munkatársi állományával bővültek. Létszámuk azért is igen magas, mert négy online kereskedési rendszert is üzemeltetnek, melyek mellé telefonos ügyfélszolgálatot biztosítanak, illetve tanácsadást is nyújtanak.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!