Évről évre egyre nagyobb veszélynek vannak kitéve a banki ügyfelek, a csalások száma és azok összege is folyamatosan emelkedik. A tavalyi évben 18 296 sikeres visszaélés valósult meg az elektronikus pénzforgalomban, a kísérletek számánál még ennél is ijesztőbb az adat: 60 509-szer próbálkoztak a csalók a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint.
Persze, ennél sokkal magasabb is lehet ez a szám, ugyanis egész biztos vannak olyan banki ügyfelek, akik nem tesznek bejelentést. Az áldozatokat éves összesítésben 23,2 milliárd forinttal károsították meg 2023-ban.
Két évvel ezelőtt még kevesebb mint hatezerszer próbálkoztak a csalók elektronikus felületeken. 2023-ban ráadásul 2,5-szer annyi pénzt loptak el a banki ügyfelektől, mint az azt megelőző évben, a növekedés tehát drasztikus.

A digitális csatornákon keresztül elkövetett átverések a koronavírus-járvány alatt robbantak be, amikor az ügyfelek zöme áttért az elektronikus banki megoldások használatára. 2020-ban azonban még csak kicsit több mint ezer volt a sikeres visszaélések száma az elektronikus pénzforgalomban, ehhez viszonyítva tavaly, 2023-ra 18-szoros volt a növekedés, értékben pedig nyolcszor annyit loptak a csalók.
Sokan bukják a pénzt
A lopás azonban a legtöbb esetben sajnos visszafordíthatatlan: az ügyfelek búcsút inthetnek a pénznek. Néhány évvel ezelőtt a károk többségét még a pénzintézetek viselték, 2023-ban azonban 1,7 százalékra csökkent a bankok által visszafizetett lopások aránya.
Kérhetünk kártalanítást, ennek elfogadására azonban csak akkor van esély, ha az áldozat bizonyítani tudja, hogy nem ő a hibás, hanem a bank rendszere nem észlelte az illetéktelen belépést és tranzakciót – ez azonban a ritkább eset.
A kártérítés megszerzéséhez az átvert ügyfélnek bizonyítania kell, hogy
- nem adta ki semmilyen személyes adatát,
- nem ő a hibás a csalásért,
- és csalárd vagy súlyosan gondatlan magatartást sem tanúsított.
A banknak akkor fizetnie kell, ha egyértelműen kiderül, hogy nem az ügyfél hibázott. Érthető a szigorú szabályozás az öncsalások kivédése miatt, hiszen a banki ügyfél úgy is dönthet, hogy maga nullázza le a saját számláját, majd követel kártérítést a pénzintézettől hamis indokokra hivatkozva.
Mit tegyünk, ha már áldozatok lettünk?
Ha adathalász-, vagy kibertámadás ért minket, haladéktalanul jelezzük pénzügyi szolgáltatónknak. Az idő nagyon fontos tényező, hogy a bank minél előbb elkezdhesse a vizsgálatot. Amiről sokan megfeledkeznek, pedig nem szabad: a pénzügyi nyomozóhatósághoz is bejelentést kell tenni.
Akinek az összes pénzét ellopták a csalók, kérhet segítséget a Kormányablakokban található áldozatsegítő szolgálatokon keresztül, ahol azonnali pénzügyi segélyt is lehet kapni. Fontos azonban, hogy ezt csak a bűncselekménytől számított 8 napon belül lehet igényelni.
Kapcsolódó
Bankkártyával könnyebben vernek át
A fizetési kártyás visszaélések száma az előző negyedévhez képest kis mértékben növekedett a tavalyi utolsó negyedévben, de nem érte el a 2023 első negyedéves számot, míg ezek összértéke 2,4 százalékkal növekedett a harmadikról a negyedik negyedévre. Az ezekhez a visszaélésekhez kapcsolódó leírt kár 3,1 százalékkal növekedett, így az ügyfelekre terhelt kár 1,1 milliárd forintra rúgott.
A leggyakoribb visszaélési módszer az adathalászat, ezt követi a sorban az adatlopás, illetve a pszichológiai manipuláció.
A nem kártyás elektronikus pénzforgalomban (ezek az átutalások, fizetési kérelmek és beszedések) viszont a visszaélések száma és értéke is több mint harmadával csökkent az előző negyedévhez képest. Ezzel a 2023 harmadik negyedévi 7 milliárdról 4,3 milliárd forintra csökkent az ügyfelek által viselt kár. A csökkenést a banki intézkedésekkel és a visszaélés szűrő rendszerek fejlesztésével magyarázhatjuk, még az azonnal teljesülő átutalások esetében is.
„Egy negyedév adata még nem feltétlenül jelent hosszabb távú trendet, továbbra is fontos a kiemelt elővigyázatosság a visszaélések elkerülése érdekében, mind ügyfél, mind szolgáltatói oldalon” – emelte ki az MNB.
A csalási módszerek választékossága és kifinomultsága ráadásul nagyon gyorsan változik, egyre hatékonyabban dolgoznak a bűnözők, a fogyasztók többsége azonban nincs felkészülve az új helyzetekre.
Jótanácsok a bankoláshoz
Összegyűjtöttünk néhány alapvető fontosságú tippet, amelyet fontos betartani ahhoz, hogy biztonságba tudjuk a pénzünket és személyes adatainkat.
- Ne kattintson ismeretlen linkekre. A hivatkozást érdemes ellenőrizni, mielőtt megnyitunk valamit, hiszen a látható szöveg nem biztos, hogy megegyezik a hiperhivatkozással (a weboldallal, amelyre irányít minket a böngésző).
- A banki adataink megadása előtt (akár netbanki belépés, akár kártyás fizetés) mindig ellenőrizzük a link szövegét. A név mellett fontos, hogy a hivatkozás https://-el kezdődjön, ne http://-vel. A link melletti lakatra is érdemes figyelni, arra rákattintva ellenőrizhetjük az oldal biztonságosságát. A netbankot úgy keressük fel, hogy mi magunk írjuk be a bank webcímét a böngészőbe, így egész biztosan nem kerülhetünk át egy lemásolt weboldalra.
- Kártyánkra állítsunk vásárlási limitet, az internetes vásárlásokhoz pedig használjunk (egyszer használatos) virtuális bankkártyát. Erre például kiváló és ingyenes lehetőséget kínálnak a fintech-szolgáltatók, a témáról részletesen is írtunk korábbi cikkünkben.
- A bankkártya-adatokat közvetlenül a webáruháznak ne adjuk meg, csak az erre szolgáló biztonságos fizetési oldalon írjuk be a kártyaszámot. Ha nincs ilyen lehetőség, inkább válasszuk az utánvétes fizetést.
- Sem interneten, sem telefonon, sem személyesen ne adjon ki semmilyen fizetési vagy egyéb szenzitív adatot (például pin-kód), a bankja ilyet nem kér öntől.
- Ne telepítsünk semmilyen nem hivatalos pénzügyi, banki alkalmazást.
- Ha a bank nevében kapunk hívást, inkább csapjuk le a telefont, és hívjuk vissza a pénzintézetünk ügyfélszolgálatának hivatalos telefonszámát. Az átverő banki hívások humoros kezelésére is vannak már módszerek, amelyre egy példát itt nézhet meg.
- Kártyaszámot, lejárati időt vagy az sms-ben kapott biztonsági kódot soha ne diktálja be telefonon, mert ezeket egyetlen pénzintézet sem kérheti öntől ilyen formában.
- Kérjen push vagy sms-értesítést a tranzakciókról, hiszen így hamarabb értesülhet egy esetleges csalásról, és az intézkedés is sokkal gyorsabb lehet.
- A futárszolgálatok nevében érkező e-mailek megnyitását mellőzze, amennyiben csomagot vár, inkább keresse fel közvetlenül a csomagküldő weboldalát a nyomonkövetéshez.
Business Talks 2024
Az Economx következő konferenciájára, a Business Talks 2024-re még itt vásárolhat jegyet, a programról pedig itt tájékozódhat.
Legolvasottabb

Van 4500 millió forint a lakosságnál, Varga Mihály dönt, meddig maradhat ott

Pusztítóan veszélyes csalás terjed, de lehet ellene ügyesen védekezni

Nem vesződnek az árrésstoppal, jöhet az állami boltlánc

Teljes vasúti leállás az egész országban, az oroszok hackelhették meg a rendszert

Gyerekrablók tartják rettegésben az országot, kitört a pánik

Fájni fog: a kormány terve káoszt okozhat az ingatlanpiacon

Itt az árrésstop mérlege: élelmiszerek százai lettek drágábbak

Egyre több a bukás a forgalmi vizsgákon, valami nem stimmel

Kitiltanák a villanyautót egy társasházból, itt az újabb konfliktusforrás
