Egy ideje nem mondható, hogy unalmas vagy formális lenne az adótörvények végszavazása. Elvileg ekkor már csak csiszolgatni lehet a szöveget, helyesírási hibákat, koherenciazavarokat lehet korrigálni, ám az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, érdemes ezeket a módosítókat is átnyálazni.

Az idén annál is inkább, mert az tartalmazza majd, mi is lesz az eva sorsa. Hétfőn a Fidesz-frakció azt hozta nyilvánosságra, hogy megállapodott a kormánnyal, vagyis az adónem marad − egy ideig −, ám kulcsa 40 százalék lesz. A kormány javasolná a 40-et, a frakció inkább 35−37 százalékra voksolna. Egyelőre erről döntés nincs, annyi bizonyos, hogy a benyújtott módosítók mindegyikét visszavonták. Egy képviselő ugyanis megszüntette volna az adónemet, egy másik pedig 35 százalékra emelte volna a kulcsát. Pillanatnyilag tehát nem változik semmi az evában, jövő hétfőn azonban kiderül, mire jutottak a tárgyaló felek.

Az adó mértéke, a körnek engedélyezett bevételi határ meghatározása mellett így arra is választ lehet kapni, meddig adott időt a kormány az evának, vagyis az 2013-ban szűnik meg vagy később. Szkeptikusok arra számítanak, hogy a kört egyszerűen el fogják hagyni. Ha ez valóban így lesz, a megszüntetés aktusa csak jelképes lesz, hiszen egy kiüresedett anakronizmust kell csak kiradírozni. Elvileg most nem is feltétlenül kell a kivezetés dátumát meghatározni, hiszen a mostani törvényalkotási szokások alapján ezt akár egy év múlva is meg lehet tenni. Nagy felkészülést egyébként sem igényel a megszüntetés, vagyis azt akár 2012-ről 2013-ra is végre lehet hajtani.

Ami nem lesz

Mégsem lesz közösségi közlekedési adó. Az ötlet többek között Rogán Antaltól származik, aki az iparűzési adó mintájára szedte volna be a budapesti cégek korrigált árbevételének egy, a többinek fél százalékát. Ez nagyjából százmilliárd forint extra terhet jelentett volna, így egy módosítóban egységesen negyed százalékra csökkentette Rogán az adó mértékét. Ám ez sem ment át az országgyűlésen.