A törvénymódosító indoklásában a jogalkotó emlékeztet, hogy az Európai Bizottság két szervezeti egysége is vizsgálja a reklámadóról szóló törvény egyes szabályait. "A kormány - mérlegelve egy esetleges jogvita elhúzódásának következményét, annak lezárása érdekében - indokoltnak látja a reklámtörvény kifogásolt rendelkezéseinek módosítását" - olvasható a kormany.hu-ra kitett dokumentumban.
Az indoklás szerint a reklámtörvény módosításáról szóló törvényjavaslat célja, hogy a módosítást követően uniós jogi aggályok nélkül, az adózási költségek minimalizálásával továbbra is ugyanakkora nagyságú államháztartási forrást biztosítson a reklám-közzétételi tevékenység adóztatásával, mint az elmúlt évben elfogadott törvényi szabályozás.
A fentiek alapján tehát a kabinet a következőképpen változtatná a reklámadó mértékét:
- a 100 millió forintot meg nem haladó adóalaprész után - figyelemmel az adóadminisztrációs költségekre - az adó mértéke valamennyi adóalany esetén továbbra is 0 százalék marad;
- az adóalap 100 millió forintot meghaladó része után, valamennyi ezen adóalapot elérő adóalany esetében 5,3 százalékos lesz az adóteher.
- A reklám-közzététel adóköteles megrendelése után alkalmazandó 20 százalékos adómértéket 5 százalékra csökkenti a javaslat.
Az adómérték-változás az elfogadott törvény kihirdetését követő 31. napon lép hatályba. Ezzel együtt azonban külön átmeneti szabály teszi lehetővé, hogy a reklám-közzétételi adókötelezettségre vonatkozó szabályt az adóalany alkalmazhassa a 2014. évi és a 2015. évben kezdődő adóév adókötelezettsége megállapítása során - derül ki a javaslatból.
A kormány nem tartja indokoltnak a jelenlegi formájában fenntartani a kapcsolt vállalkozás reklámadó-alanyokra vonatkozó, adóalap-összevonást előíró rendelkezést, így a javaslat szerint az adóoptimalizálást kizáró szabályt csak akkor kell alkalmazni, ha a reklám-közzétevők közti kapcsolt vállalkozási viszony 2014. augusztus 15-ét követő szétválás (kiválás, különválás) miatt jött létre.
A kormány módosít azon a szabályon is, miszerint a 2014-es adóévi adóalapot az előző évek elhatárolt veszteségének 50 százalékával lehet csökkenteni, ha a 2013-as adózás előtti eredmény nulla vagy negatív volt. Ez az új verzió szerint úgy változna, hogy az a vállalkozás is élhet az adóalap-csökkentéssel, amelynek a 2013-as üzleti éve előtti eredmény pozitív volt.
A dokumentum szerint tekintettel arra, hogy a 2015-ben kezdődő és a javaslat hatálybalépése során is tartó adóévben a hatályos adómérték mellett a javaslat szerinti adómértéket is alkalmazni kell, ezért önálló rendelkezésben részletezik, hogy miképpen kell az adott évi adó mértékét kiszámolni. A kapcsolt vállalkozások esetén pedig a javaslat lehetővé teszi, hogy a törvény hatályba lépését követően a hatályos szabályokhoz képest a 2014-ben és 2015-ben kezdődő adóévekben az enyhébb szabályt alkalmazhassák az érintettek.
A módosító a társasági törvényhez is hozzányúl, így ez alapján a 2015. január 1-től hatályos új verzió szerint a reklám közzétételével összefüggésben elszámolt költségek minden egyéb feltételtől függetlenül a vállalkozási tevékenység érdekében felmerülő (azaz adózás előtti eredményt csökkentő) költségnek minősülnek, amennyiben azok nem haladják meg az adott adóévben a 30 millió forintot. A most megjelent javaslat e szabály alkalmazását a 2014-ben kezdődött adóévhez kapcsolódóan is lehetővé tenné a társasági adó megállapításakor.