Kedden a kormany.hu-ra kikerült a reklámadóról szóló törvény módosításának javaslata, amelyet május 9-ig lehet véleményezni. Az EU-kompatilibilsnak szánt javaslat alapján a kormánynak a beszedett adóra szüksége van, vagyis az évi 7-8 milliárd forintos összbevételből nem enged.
Eszerint a jövőben - az adómérték-változás az elfogadott törvény kihirdetését követő 31. napon lép hatályba - 100 millió forintos adóalapig továbbra is 0 százalék, az e feletti rész után pedig egységesen 5,3 százalék lesz az adóteher. (Az eddigi szabályok szerint az adómentesség határa 500 millió forint volt, míg a legmagasabb kulcs 50 százalék, húsz milliárd forinttól.) Emellett a reklám-közzététel adóköteles megrendelése után alkalmazandó 20 százalékos adómérték 5 százalékra csökken.
A kormánynak azért kell végre lépnie, mert az Európai Bizottság (EB) március 12-én jelentette be, hogy részletes vizsgálatot indított annak megállapítására, hogy a Magyarország által 2014 júniusában bevezetett reklámadó megfelel-e az uniós állami támogatási szabályoknak. Az EU jogértelmezése szerint nemcsak a közvetlen pénzügyi transzferek jelenthetnek állami támogatást, hanem olyan adójogi szabályozás is, amely bizonyos vállalkozásokat szelektív előnyökhöz juttat, így az állami költségvetési bevételeket csökkenti. A magyar esetben ez azt jelenti, hogy az alacsonyabb reklámárbevételt realizáló vállalkozások kedvezőbb helyzetbe kerülnek a nagyobb árbevételű társaságokhoz képest.
A bizottság vizsgálatának lezárultáig egy külön határozatban (úgynevezett felfüggesztő rendelkezés formájában) megtiltotta Magyarországnak a progresszív adókulcs alkalmazását a reklámadóban, vagyis magát a reklámadót függesztette fel. Az akkori bejelentés szerint a bizottságot különösen az aggasztja, hogy a nullától 50 százalékig terjedő progresszív adókulcs szelektív előnyt - és ezáltal tisztességtelen versenyelőnyt - biztosíthat bizonyos vállalkozásoknak.
Egyre égetőbb probléma a reklámadó sorsának rendezése, az éves adóbevallás benyújtására kötelezettek (ennek határideje május 31.) ugyanis nem tudják, miként kell kötelezettségüket teljesíteni - hívta fel korábban a figyelmet Fekete Zoltán Titusz, az RSM DTM adómenedzsere.
Egy másik szakértő, Balogh László reklámadóblog.hu szerzője szerint pedig már csak azért is érdemes sietnie a magyar kormánynak, mert egy bizottsági elmarasztalás nyomán előfordulhat az is, hogy visszamenőlegesen egykulcsossá kell tenni a reklámadót.
Kiket érint, mennyit fizetnek?
A reklámadó a tavaly adóelőleget bevalló 700, zömében médiapiaci vállalkozáson túl azt a több ezer médiacéget is érinti, amelyeknek a tavalyi, illetve a tavalyelőtti reklámbevétele nem érte el az adófizetési kötelezettséget jelentő 500 millió forintos határt. A változás érzékenyen érintheti azt a több tízezer vállalkozást is, amelyeknek egyáltalán nem volt, és nem is lesz reklámbevétele, de saját maguk reklámozása miatt mégis a reklámadó törvény hatálya alá tartoznak - véli az adószakértő.
A Napi.hu - a Céginfo.hu adatain alapuló -, 2013-as mérlegadatokkal készített számításai szerint a reklámadó tervezett újraszabásának egyértelmű nyertese az RTL-csoport - ez már csak azért sem csoda, mert az idén januártól 50 százalékra emelt kulcs csak őket sújtotta. A RTL-csoportot birtokló M-RTL Zrt. tavaly 23,7 milliárd forintnyi bevételt ért el - így a cég által fizetett adó elérhette a 4,5 milliárd forintot, ez az újraírt szabályok a harmadára, több mint 3 milliárd forinttal csökken. A nagy rivális - a folyamatosan veszteséges TV2-t is üzemeltető - MTM-SBS Zrt. pedig az eddigi mintegy 1,9 milliárd forintos elvonás helyett már "csak" egymilliárdos adó elé néz. Így amíg korábban ez a két cég fizette be az adó csaknem 70 százalékát, az új szabályok szerint ez 25 százalék körüli mértékre csökken.
A legnagyobbaktól elmaradó adóbevételt pedig sok helyről pótolja majd az állam. Lapunk becslések eredménye alapján ugyanis jó néhány társaság éves adóterhe több száz millió forinttal nőhet. Ide tartozik a közelmúltban tulajdonost, szerkezetet és nevet váltott Sanoma és Ringier, a szinten részben átalakult Axel-Springer, a Pannon Lapok Társasága, míg a 100 és 200 millió forint közötti többletterhelést "elszenvedők" táborát a gyarapíthatja - többek közt - a Viasat Hungária, az Origo, az Advenio, az MTM Metro Gratis, az Index.hu, a Lapcom, a Népszabadság.
Cégnév | Árbevétel | Mérleg sz. er. | Adóalap | Adó 2014* | Adóterhelés | Adó 2015* | Adóterhelés |
(millió Ft) | (millió Ft) | (millió Ft) | (millió Ft) | (adó/árbev.) | (millió Ft) | (adó/árbev.) | |
M-RTL Zrt | 23692 | 0 | 23692 | 4522 | 19,10% | 1250 | 5,30% |
MTM-SBS Zrt. | 16180 | -10887 | 16180 | 1899 | 11,70% | 852 | 5,30% |
RTL Kábeltelevízió Kft. | 10187 | 0 | 10187 | 582 | 5,70% | 535 | 5,20% |
Sanoma Media Budapest Zrt. | 17314 | 0 | 8844,5 | 429 | 4,90% | 912 | 5,30% |
Publimont Kft. | 8169 | 0 | 8169 | 362 | 4,40% | 428 | 5,20% |
HírTV Zrt. | 7688 | 0 | 7688 | 314 | 4,10% | 402 | 5,20% |
Ringier Kiadó Kft. | 14403 | -85 | 7202 | 265 | 1,80% | 758 | 5,30% |
R-Time Kft. | 7055 | 0 | 7055 | 251 | 3,60% | 369 | 5,20% |
Viasat Hungária Zrt. | 6744 | 261 | 6744 | 219 | 3,30% | 352 | 5,20% |
JCDecaux Hungary Zrt. | 4108 | 661 | 4108 | 36 | 0,90% | 212 | 5,20% |
Pannon Lapok Társasága Kft. | 7564 | 143 | 3782 | 33 | 0,40% | 396 | 5,20% |
Origo Zrt. | 3616 | -421 | 3616 | 31 | 0,90% | 186 | 5,20% |
Advenio Zrt. | 3361 | 0 | 3361 | 29 | 0,90% | 173 | 5,10% |
Axel Springer-Budapest Kft. | 6356 | 0 | 3178 | 27 | 0,40% | 332 | 5,20% |
MTG Metro Gratis Kft. | 3123 | 3 | 3123 | 26 | 0,80% | 160 | 5,10% |
Axel Springer-Magyarország Kft. | 6195 | 0 | 3098 | 26 | 0,40% | 323 | 5,20% |
Index.hu Zrt. | 2695 | -3 | 2695 | 22 | 0,80% | 138 | 5,10% |
Mahir Zrt. | 2271 | 0 | 2271 | 18 | 0,80% | 115 | 5,10% |
Sanoma Digital Média Zrt. | 1992 | -101 | 1992 | 15 | 0,70% | 100 | 5,00% |
ATV Zrt. | 1909 | 77 | 1909 | 14 | 0,70% | 96 | 5,00% |
Szuperinfó Média Kft. | 1886 | 0 | 1886 | 14 | 0,70% | 95 | 5,00% |
Lapcom Zrt. | 3382 | 0 | 1691 | 12 | 0,40% | 174 | 5,10% |
Nemzet Kft. | 3090 | 377 | 1545 | 10 | 0,30% | 158 | 5,10% |
HVG Kiadó Zrt. | 2967 | -208 | 1484 | 10 | 0,30% | 152 | 5,10% |
Népszabadság Zrt. | 2887 | -1425 | 1444 | 9 | 0,30% | 148 | 5,10% |
Chello Central Europe Zrt.** | 15346 | -2369 | 1278 | 8 | 0,10% | 808 | 5,30% |
Hungaroplakát Kft. | 1214 | 33 | 1214 | 7 | 0,60% | 59 | 4,90% |
Net Média Zrt. | 877 | 20 | 877 | 4 | 0,40% | 41 | 4,70% |
Théma Lapkiadó Kft. | 871 | -71 | 871 | 4 | 0,40% | 41 | 4,70% |
ESMA Zrt. | 520 | -209 | 520 | 0 | 0,00% | 22 | 4,30% |
Heti Válasz Kiadó Kft. | 1010 | 49 | 505 | 0 | 0,00% | 48 | 4,80% |
Napi Gazdaság Kiadó Kft. | 478 | -111 | 478 | 0 | 0,00% | 20 | 4,20% |
Inforádió Kft. | 421 | 38 | 421 | 0 | 0,00% | 17 | 4,00% |
Összesen | 189946 | -14228 | - | 9198 | 4,80% | 9872 | 5,20% |
* becslés, a lapkiadóknál - kivéve az ingyenes lapokat - az árbevétel felére becsültük a hirdetési bevételt, a többinél teljes árbevétel alapján számoltunk **a beszámolóból kiderül az adóalap Forrás: Céginfo.hu, Napi.hu-gyűjtés |